یادداشت جی پلاس؛

چرا نباید نگران کوچ ستاره ها باشیم؟/ راهی که دلار گران پیش روی فوتبال ایران باز کرد!

بازیکنان فوتبال ایران با افزایش قیمت دلار و کاهش دستمزدهایشان علاقه‌ای به ماندن در ایران ندارند و دست باشگاه های مصرف کننده در پوست گردوه باقی مانده است. اما این تهدید می تواند بهترین فرصت را برای جوانان مستعد داخلی فراهم کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران در حالی از سه هفته آینده شروع می‌شود که باشگاه‌ها با مشکلاتی در عقد قرارداد بازیکنان خود روبه‌رو هستند و مانند سال‌های گذشته نمی‌توانند دست به جیب شوند.

در فصل جاری، تعدادی از بازیکنان جوان و مستعد فوتبال ایران راهی لیگ‌های اروپایی مانند بلژیک، لهستان و ... شدند و عده‌ای هم در آستانه ترانسفر شدن و کوچ از فوتبال ایران هستند. یکی از دلیل اصلی میل بازیکنان در سفر به خارج از کشور و بازی در لیگ‌های خارجی را می‌توان در افزایش قیمت دلار جستجو کرد.

تا چند سال قبل بازیکنان ایرانی در سال‌های نخست انتقال به فوتبال اروپا دستمزدی در حدود 100 تا 200 هزار یورو در سال را دریافت می‌کردند که در مقایسه با حقوق چند میلیاردی در ایران بسیار ناچیز بود اما با افزایش قیمت دلار تا حدود 8 هزار تومن، بازیکنان مستعدی مانند امید ابراهیمی، وحید امیری و ... هم علاقه‌ای به ماندن در ایران ندارند و حتی دریافت حقوق 300 هزار دلاری با قیمت ارز 8 هزار تومانی را ترجیح می‌دهند.

وینفرد شفر سرمربی استقلال که اخیرا چند بازیکن تیمش را به خاطر انتقال به تیم‌های خارجی از دست داده، درباره جایگزین کردن بازیکنان جدید می‌گوید: در آینده چیزی که لازم داریم، این است که با جوانان قرارداد خوب و بلند مدت ببندیم و به شکلی نباشد که آنها بتوانند براحتی از جمع ما جدا شوند. دقیقا اتفاقی که برای نورافکن رخ داد!

بدون شک با تثیبیت قیمت دلار روی این نرخ و افزایش اختلاف میان دستمزد دریافتی در داخل و خارج ایران، بازیکنان با عقد قراردادهای کوتاه مدت، می‌توانند به راحتی راهی تیم‌های خارجی شوند و فوتبال ایران به زودی از حضور بازیکن مستعد خالی شود.

تا چند فصل قبل تیم‌های لیگ برتری جای خالی بازیکنان داخلی خوب را با بازیکنان خارجی پر می‌کردند که در اکثر مواقع در عمل نمی‌توانستند از پس این موضوع بر بیایند اما در فصل جاری و فصول آینده که احتمالا فوتبال ایران خالی از بازیکنان با کیفیت و با تجربه می‌شود و آنها بخاطر اختلاف ارزی دستمزدهای داخلی و خارجی راهی تیم های عمدتا عربی می شوند، باشگاه‌ها هم توان مالی لازم برای جذب بازیکن خارجی خوب را هم نخواهند داشت. از این وضعیت فقط می توان در جهت بازیکن سازی و دادن فرصت بیشتر به جوان های مستعد استفاده کرد باشگاه ها با عقد قراردادهای بلند مدت می‌توانند میانگین سنی در فوتبال ایران را پایین بیاروند و موجب رشد فوتبال ایران شود.

فواید کوچ بازیکنان از لیگ برتر ایران

 با افزایش دستمزد بازیکنان در دهه هشتاد، خیلی از بازیکنان جوان ایرانی به خاطر کم بودن حقوق دریافتی در خارج از کشور، قید لژیونر شدن را زدند و استعداد خود را در ایران متوقف کردند و نتوانستند در فوتبال کم امکانات ما پیشرفت کنند اما در چند سال اخیر این موضوع به خاطر مسائل فنی و نه به خاطر مسائل مالی قوت گرفته و بازیکنان جوان ایرانی با وجود دستمزد کم هم راهی اروپا می‌شوند تا در آینده به تیم‌های بهتری بروند و حقوق دریافتی خود را بالاتر ببرند.

از سوی دیگر پرورش بازیکنان نوجوان و جوان در باشگاه ها و در نهایت انتقال این بازیکنان به اروپا، سرمایه کلانی را وارد فوتبال ایران می‌کند و طراوت و شادابی در لیگ برتر تا حد بسیار بالایی افزایش پیدا می‌کند.

در نتیجه این رویکرد که مصداق تبدیل تهدید به فرصت است، تا چند سال آینده فوتبال ایران هم می‌تواند هم پای کره جنوبی و ژاپن دست به جوانگرایی گسترده و استفاده از بازیکنان مستعد بزند و در نهایت در رده ملی و باشگاهی موفق شود که این موضوع مستلزم صبر و تحملی چند ساله است. ضمن اینکه احتمالا در لیگ قهرمانان آسیا هم بخاطر تقابل با تیم های پرستاره و گرانقیمت عربی ممکن است شانس موفقیت نمایندگان ما برای مدتی کمتر شود.

دیدگاه تان را بنویسید