گزارش جی پلاس؛

اردوهای خارجی میلیاردی برای پر کردن جیب دلال ها!/ چه سودی از بازی با تیم های بی کیفیت اروپایی می بریم؟

تیم های ایرانی طبق عادت هر سال خود پیش از فصل جاری، یک هفته ای را در خارج از کشور سپری می کنند در حالی که این اردوها از نظر آماده سازی تفاوت چندانی با داخل ایران ندارد و فقط هزینه زیادی رو روی دست باشگاه ها می گذارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ با اتمام جام جهانی 2018 روسیه برای تیم ملی ایران، 16 تیم لیگ برتری با کمی وقفه نسبت به همدیگر کار آماده سازی را شروع کردند و رفته رفته به تیم های خود سر و شکل مناسبی می دهند. در این بین برخی تیم ها کمی تعجیل کردند و الان آماده اردوی خارجی خود شدند و برخی تیم ها هم هنوز سرمربی و بازیکنان خودرا نمی شناسند ولی نکته مهم این است که در فاصله سه هفته تا شروع لیگ برتر تیم های مدعی آخرین اقدام های خود را انجام  می دهند.

مطابق ساله ای گذشته تیم های دارا برای اردوی خارجی خود برنامه ریزی کردند و تیم هایی مانند پرسپولیس، تراکتورسازی و ... در حال اتمام اردوی خود هستند و برخی تیم ها مانند استقلال هم به زودی راهی اردو می شوند تا یک هفه تا 10 روز را در کمپ های خارجی سر کنند و بتوانند با چند تیم خارجی به منظور کسب آمادگی بازی کنند.

این ها اتفاقاتی است که هر ساله و در فصل آماده سازی تیم ها رخ می دهد و برای کسب جای تعجب ندارد اما یک نکته بسیار مهم در فصل جاری دیده می شود. مطابق سنوات گذشته تمامی هزینه های تیم های ایران در خارج از کشور به دلار و یا یورو انجام می شود و همین اتفاق در فصل اخیر به جنجالی برای شاگردان برانکو ایوانکوویچ تبدیل شد و حالا پای تیم های دیگر را هم وسط کشیده است؟

اردوی پرسپولیس در کرواسی به گفته رسانه های این کشور 100 هزار یورو خرج برداشته که تقریبا معادل 950 میلیون تومان می شود که رقم کوچکی برای تیم های ایرانی نیست. از طرفی انتقدات زیادی به بازی های تدارکاتی شاگردان برانکو وجود دارد چرا که این تیم ها در مقایسه با تیم های لیگ برتری ایران فاقد کیفیت لازم بودند و حتی در یک بازی درویشوند، سنگربان سوم پرسپولیس برای تیم حریف در درون دروازه ایستاده است.

اردوی پرسسولیسی ها در کرواسی، سوال بزرگی را برای منتقدان به وجود آورده و آن هم کیفیت پایین بازی های تدارکاتی تیم های ایرانی است. در اکثر بازی هایی که برگزار می شود نمایندگان ایران به مصاف تیم های عمدتا محلی از کشورهای مختلف می روند که هر کارشناسی می تواند بی حاصل بودن چنین دیدارهایی را تایید کند.

توصیه های شفر برای یک اردوی خارجی خوب

وینفرد شفر چندی قبل که قرار بود تیمش اردویی را در آلمان برگزار کند به خوبی به اهمیت برگزاری بازی تدارکاتی با تیم های صاحب نام اشاره کرده بود. همانطور که برگزاری بازی تدارکاتی با تیم های سطح بالا در رده ملی اهمیت دارد، این موضوع درباره تیم های باشگاهی ایران هم صادق است.

سرمربی استقلال درباره لزوم برگزاری بازی با تیم های بزرگ گفته بود: "امیدوارم به جواب نهایی درباره بازی تدارکاتی برسیم. ما به چند مکان را پیشنهاد داده‌ایم اما بیش از این نمی توانیم صبر کنیم. باید چند بازی دوستانه مقابل تیم‌های بزرگ داشته باشیم."

او همچنین به پر بودن برنامه تیم های خوب اروپا برای بازی های تدارکاتی هم اشاره کرده و می گوید: "مشکل اصلی این است که اگر ما بخواهیم با یک تیم رده بالای اروپا بازی تدارکاتی انجام دهیم، به علت پر بودن برنامه‌ها این اتفاق صورت نمی‌گیرد و ما نمی‌توانیم در این مدت خیلی کم با تیمی در آلمان تماس بگیریم و بگوییم که می‌خواهیم با شما یک بازی دوستانه انجام دهیم. برنامه‌های آن‌ها روز به روز مشخص شده است. امیدوارم در همین هفته‌ موضوع را نهایی کنیم، در غیر این صورت در ‌آینده به مشکل بزرگی بر می‌خوریم."

اردوهای خارجی؛ راهی برای پر کردن جیب دلال ها

سرمربی استقلال به خوبی برای اهالی فوتبال و هواداران روشن کرد که برگزاری بازی با تیم های خوب در رده باشگاهی هم اهمیت دارد اما در چند سال اخیر و به خصوص در فصل جاری کدام تیم باشگاهی با تیم خوبی از اروپا بازی کرده است؟

آیا برگزاری ارودهای خارجی جز اینکه هزینه ای رو روی دوش باشگاه بگذارد و جیب دلال ها را پر کند، ثمری داشته است؟

مربیان و مدیران که تدارک برگزاری این اردوها را می بینند، تاکنون از خودشان سوال کردند که هدف از برگزاری یک اردوی خارجی چیست و آیا برگزاری یک اردوی خارجی تحت هر شرایطی به صلاح است؟

این هزینه ها در حالی صورت می گیرد که حمیدرضا گرشاسبی در توجیه هزینه های تیمش عنوان کرده که برگزاری یک اردو در ایران هزینه بیشتری را روی دست این باشگاه می گذاشت اما باید از مدیرعامل پرسپولیس سوال کرد کدام اردو در ایران یک میلیارد تومان هزینه روی دست این باشگاه می گذارد؟

آیا غیر از این است که سطح فنی تیم های لیگ برتری در ایران خیلی بالاتر از تیم هایی است که شاگردان برانکو در کرواسی با آن ها بازی کردند؟

هزینه میلیاردی تیم ها برای برگزاری اردوی خارجی

به جزء پرسپولیس و تراکتورسازی (عکس خبر مربوط به محل کمپ تیم تراکتورسازی در آنکارا است) که اردوی خارجی خود را برگزار کردند، سپاهان، استقلال و پارس جنوبی تنها تیم هایی هستند که به زودی راهی خارج از کشور شده و ارودی خارجی خود را برگزار می کنند که با در نظر گرفتن شرایط فعلی به نظر نمی رسد این اردوها هزینه کمی داشته باشد و از طرفی بتوانند چند دیدار تدارکاتی خوب برگزار کنند.

در سوی مقابل تیم هایی مانند ذوب آهن، سایپا، نساجی و پیکان جزو تیم هایی بودند که خیال برگزاری اردوی خارجی داشتند اما به خاطر شریط اقتصادی کشور و بالا بودن نرخ ارز، از تصمیم خود منصرف شدند و برای فصل آماده سازی راهی شهرهایی مانند اردبیل، شهرکرد، تهران و .... شدند.

دیدگاه تان را بنویسید