در گفت و گوی تفصیلی با جی پلاس؛

کرانچار: هیچ بازیکنی از تیم کی روش انتخاب نمی کنم!/ کرواسی مدعی قهرمانی است/ ایران فقط کم شانس بود

سرمربی کروات تیم ملی فوتبال امید، کرواسی را مدعی قهرمانی جام جهانی 2018 می داند و معقد است ایران در روسیه فقط کمی کم شانس بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ جام جهانی فوتبال به داغ ترین روزهای خود رسید و چهار تیم پایانی در مرحله نیمه نهایی امیدوار به کسب عنوان قهرمانی این رقابت ها هستند. تیم ملی کراوسی یکی از تیم های حاضر در این مرحله است که باید برابر انگلستان به میدان برود. سرمربی کروات تیم فوتبال امید ایران اعتقاد دارد تیم کشورش یکی از مدعیان فتح جام 2018 است.

زلاتکو کرانچار در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس به سوالات مختلفی درباره جام جهانی و تیم امید و... پاسخ داد. او ایران را در روسیه کم بدشانس دانست و در واکنش به مهمترین مساله احتمالی میان تیم ملی بزرگسالان و امید با توجه به سابقه درگیری لفظی او و کی روش، می گوید: از همین حالا راهش را جدا کرده و هیچ بازیکنی را از تیم بزرگسالان انتخاب نخواهد کرد.

 

بردن میزبان جام جهانی و رسیدن به نیمه نهایی کار بزرگی بود

جی پلاس: جام جهانی روسیه و شگفتی های آن را چطور ارزیابی می کنید؟

در این دوره جام جهانی تعداد زیادی از مدعیان قهرمانی در نخستین مراحل مسابقات حذف شدند و از طرفی در برخی گروه‌ها فوتبال‌های بسیار خوبی دیدیم. شرایط به گونه ای است که امکان هر اتفاقی وجود داشت و مدعیان بزرگی در مرحله یک هشتم و چهارم نهایی هم کنار رفتند. پیش بینی این رقابت ها در نیمه نهایی هم بسیار دشوار است. حذف نام های بزرگی مثل اسپانیا، پرتغال، آلمان و به ویژه برزیل جام جهانی 2018 قابل پیش بینی نبود.

جی پلاس: کرواسی هم بالاخره در یک جدال سخت و نفسگیر توانست با حذف میزبان به نیمه نهایی برسد؟

تلاش تیم کرواسی واقعا تحسین برانگیز بود. آنها کار بزرگی و سختی را انجام دادند. شکست میزبان جام جهانی و رسیدن به نیمه نهایی، یک پیروزی مهم برای فوتبال کرواسی است.

 

کرواسی قبل از نیمه نهایی هم مدعی قهرمانی جام بود

جی پلاس: کدام تیم ها را شانس اصلی رسیدن به فینال و مدعی قهرمانی این جام می دانید؟

تا پیش از مرحله یک چهارم نهایی، برزیل را اصلی ترین مدعی قهرمانی جام می دانستم و بلژیک تیم فوق العاده ای بود که توانست این تیم را از پیش رو بردارد. در همان مرحله البته کرواسی را هم دارای شانس قهرمانی می دانستم و الان این احتمال بیشتر است. البته انگلیس و فرانسه هم تیم های قدرتمندی دارند؛ فرانسه از آماده ترین تیم های این جام است اما در مجموع هر چهار تیم شانس کمی برای حضور در فینال ندارند.

جی پلاس: چه پیش بینی ای دارید؟

 

همانطور که گفتم نتایج عجیبی در مسابقات رقم خورده و واقعا نمی توان قهرمان را پیش بینی کرد. من سعی می کنم از دیدن مسابقات لذت ببرم و درس بگیرم.

جی پلاس: فکر می کنید کرواسی می تواند قهرمان رقابت ها شود؟

 

 

کرواسی در دور گروهی خیلی خوب بازی کرد و خوشبختانه در یک هشتم و یک چهارم نهایی هم موفق به برد شدیم. اگر نمایش های فوق العاده مرحله گروهی را در نیمه نهایی تکرار کند، امیدوار به برد انگلستان هستیم. هر دو تیم پس از سال های طولانی مجددا به این مرحله رسیدند و نمی خواهند فرصت حضور در فینال را از دست بدهند. کار سخت و دشواری خواهد بود اما شانس پیروزی ما در این دیدار و حتی فینال اصلا کم نیست.

 

 

ایران در روسیه فقط کمی شانس می خواست!

جی پلاس: اسپانیا و پرتغال هم گروهی های ایران بودند که در مرحله یک هشتم نهایی به روسیه و اروگوئه باختند. این حسرت بزرگ برای هواداران ایرانی باقی ماند که تیم ملی با صعود به یک هشتم نهایی شاید می توانست به مراحل بالاتر این جام هم راه یابد!

ایران نه تنها در بحث نتیجه گیری بلکه در نوع بازی هم بهتر از جام جهانی 2014 برزیل بود. کمی شانس می توانست ایران را به مرحله بعد هدایت کند. البته اگر دامنه حملات ایران بیشتر بود نتیجه بهتری هم به دست می آمد. اگر توپ طارمی گل می‌شد تیم ایران می‌توانست به دور دوم صعود کند. البته این فوتبال است و همه توپ ها گل نمی شود. یک تیم می‌تواند نمایش خوبی داشته باشد ولی به نتیجه نرسد.

 

سختی گروه ایران، انگیزه ما را بیشتر می کند

جی پلاس: به تیم ملی امید بپردازیم. قرعه کشی بازی های آسیایی انجام شد و تیم ملی امید عربستان، میانمار و کره شمالی هم گروه شد. چه نظری درباره این قرعه دارید؟

در گروه جذاب اما سخت و سنگینی قرار گرفتیم؛ از عربستان و از کره شمالی شناخت داریم و سعی می‌کنیم تیم‌های فعلی آنها را به خوبی  آنالیز کنیم. به هر حال بازی‌های آسیایی و قرار گرفتن در این گروه سخت، انگیزه‌های بیشتر خودش را به وجود می‌آورد. نه فقط عربستان و کره شمالی، بلکه میانمار هم رقیب قدرتمندی است.

جی پلاس: تیم ملی امید رفته رفته تکمیل می شود؛ از همکاری باشگاه ها در فرستادن بازیکنانشان به تیم ملی، رضایت دارید؟

فکر می‌کنم تقریبا تیم را به طور کامل در اختیار داریم. می دانم باشگاه ها به بازیکنان خود نیاز دارند اما این اردو اهمیت بالایی دارد چرا که بازیکنان باید آماده بازی های آسیایی شوند.

 

مطمئن باشید ملی پوشان را در وضعیت جسمی مناسب تحویل باشگاه ها می دهیم

جی پلاس: باشگاه ها در دوران بدنسازی قرار دارند و شاید از اینکه بازیکنان شان از نظر بدنی در لیگ برتر آماده نباشند، نگران هستند!

باشگاه‌ها با دادن بازیکنان خود به تیم ملی، از نظر بدنی و آمادگی جسمانی هیچ چیزی را درباره آنها از دست نخواهند داد. ما برنامه آمادگی جسمانی مناسبی برای این بازیکنان فراهم کرده ایم؛ به طوری که ۲۴ تیرماه بازیکنان با یک وضعیت جسمانی کاملا مناسب به باشگاه‌هایشان برمی‌گردند.

 

با استقلال و پرسپولیس تفاهم می کنیم

جی پلاس: مهمترین مشکل تیم ملی امید همکاری نکردن باشگاه ها با تیم ملی در کوران مسابقات باشگاهی بوده است. این مشکل را چطور حل می کنید.

به نظر من کمیته ملی المپیک باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد و اولویت را برای تیم ملی امید بگذارد چون بحث، رقابت‌های آسیایی و ایجاد سیستم و تاکتیکی در تیم ملی برای این رقابت‌ها، اهمیت زیادی دارد. زمانی که مسابقه‌هایی از راه برسند که ما نیاز به بازیکنان پرسپولیس و استقلال یا هر تیم دیگری داشته باشیم، طبیعتا تلاش می‌کنیم تفاهم دو جانبه‌ای ایجاد کنیم که هر دو طرف هم راضی باشند. در این زمان خیلی مهم است که همه به نفع تیم ملی جمع شوند و بازیکنان متوجه شوند که در این تیم باید چگونه کار کنند و بتوانند نیازهای تیم امید را تامین کنند.

 

هدف اصلی تیم امید در جاکارتا نتیجه گیری نیست

جی پلاس: هدف تیم ملی امید از حضور در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا چیست؟ می دانید که برخی کشورها به منظور نتیجه گیری، سعی می کنند بهترین تیم هایشان را روانه این بازی ها کنند اما بعضی دیگر هم تیمی را روانه میدان می کنند که بتواند در مسابقات انتخابی المپیک هم شرکت کند و بنابراین حضورش در بازی های آسیایی صرفا با هدف آماده سازی و تدارکاتی است.

حضور در بازی های رسمی و کسب تجربه توسط بازیکنان جوان ما ارزشمند است. ما تیم زیر 21 سال را به جاکارتا می بریم تا کسب تجربه کند اما به بازی‌های آسیایی نمی‌رویم که فقط تجربه کسب کنیم؛ بلکه حتی به دنبال کسب نتیجه هم هستیم. چون طبق آن چیزی که من دیده‌ام بازیکنان بااستعدادی در رده‌های سنی داریم و می توانیم نتیجه خوبی در آسیا کسب کنیم. به هر حال تصمیم ما این بود که این رده سنی به بازی‌های آسیایی بروند. ما می‌توانستیم بازیکنان بزرگتر را هم بفرستیم. اگر قرار بود ما بازیکنان زیر ۲۳ را به این رقابت‌ها بفرستیم، چه بسا باشگاه‌ها هم این بازیکنان را در اختیار ما نمی‌گذاشتند چون مورد نیاز باشگاه‌ها هستند.

 

هیچ انتخابی از تیم ملی بزرگسالان نخواهم داشت!

جی پلاس: یکی از شروط کی روش باری تمدید قرارداد با تیم ملی عدم کارشکنی از سوی شما، برانکو و قلعه نویی در برنامه های تیم ملی است. این صحبت ها در حالی مطرح می شود که تیم ملی امید و بزرگسالان در گذشته همکاری خوبی نداشتند.

این جزء اختیارات فدراسیون است که بر اساس منافع خود، تصمیم می گیرد که تیم ملی امید و بزرگسالان با هم همکاری داشته باشند و قطعا این گونه خواهد بود. منتها باید بگویم که ما تصمیم گرفتیم بازیکنان زیر ۲۱ سال را انتخاب کنیم تا بتوانند در مقدماتی المپیک هم شرکت کنند و نمی‌خواهیم اختلالی در برنامه های تیم ملی بزرگسالان ایجاد کنیم. بازیکنانی وجود دارند که زیر ۲۱ سال هستند و در تیم ملی بزرگسالان حضور دارند اما ما نمی‌خواهیم، تاثیر منفی در عملکرد تیم ملی بزرگسالان ایجاد شود. به این خاطر با همین ۳۰ بازیکنی که انتخاب کرده‌ایم کار می‌کنیم. طبق آیین‌نامه AFC  باید ۲۴ ساعت قبل از آغاز رقابت‌های اصلی ۲۰ بازیکن اصلی را معرفی کنیم و قطعا ما دست به تیم ملی بزرگسالان، نخواهیم زد و انتخابی از این تیم نخواهیم داشت! تیم ملی امید و بزرگسالان قطعا باید با هم همکاری کنند چون تیم‌های امید زیر ۲۱ سال و زیر ۲۳ سال فیلتری هستند که در آینده به تیم ملی بزرگسالان بازیکن ارائه می‌کنند.

دیدگاه تان را بنویسید