جی پلاس/ محققان دانشگاه کالیفرنیا اعلام کردند:

ضررهای عجیب آهن بالا در بدن و ابتلا به آلزایمر!

محققان معتقدند که بالا بودن نوعی آهن در بدن ضررهای متعددی دارد که یکی از آنها افزایش خطر ابتلا به آلزایمر است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، محققان اعلام کرده‌اند که بالا بودن نوعی آهن موسوم به آهن مگنتیت در مغز، افراد را در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار می‌دهد. کشف این مساله، راه‌های درمانی جدیدی را پیش روی آنها می‌گذارد.

معمولا آهن مگنتیت در مغز انسان یافت نمی‌شود اما محققان بر این باورند که این فلز در مغز مبتلایان به آلزایمر وجود دارد. مگنتیت در خوشه‌های پروتئینی ‌غیرمعمول موسوم به پلاک‌های آمیلوئیدی یافت می‌شوند که یکی از نشانه‌های بروز آلزایمر محسوب می‌شود. فهمیدن علت وجود این فلز در مغز، درمان‌های موثرتری را پیش روی محققان قرار می‌دهد.

به گزارش انجمن آلزایمر آمریکا، حدود 6 میلیون نفر در این کشور مبتلا به آلزایمر هستند. این بیماری ششمین عامل مرگ و میر در آمریکا به شمار می‌رود. این انجمن اعلام کرده است که بروز آلزایمر بین سال‌های 2000 تا 2015 حدود 123 درصد افزایش یافته است؛ در حالی که مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی 11 درصد کاهش نشان می‌دهد.

طبق گزارش منتشر شده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، سن یکی از عوامل اصلی خطرساز بروز آلزایمر محسوب می‌شود اما نمی‌توان تأثیر ژنتیک را در این میان نادیده گرفت. محققان با تجهیزات تخصصی اشعه‌ ایکس بررسی‌های دقیقی روی بیماران مبتلا به آلزایمر و مشاهدات منحصر به فردی را پیرامون شکل‌های مواد معدنی کلسیم در پلاک‌های آمیلوئیدی انجام دادند.

تا سال‌ها، کمبود آهن در میان مردم آمریکا شایع‌ترین کمبود موادمعدنی به شمار می‌رفت به همین دلیل تحت درمان با مکمل‌های آهن قرار گرفتند به طوری که غذای کودک، غلات صبحانه، انواع نان‌ و حتی برنج و ماکارونی را هم با افزودن آهن به آنها غنی کردند.

در حال حاضر، فقر آهن در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند و نیز زنان باردار و زنان در دوران قاعدگی به طور شایعی وجود دارد. همچنین فقر آهن در افرادی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنند و شانس خونریزی‌های داخلی را بالا می‌برند یا مصرف آنها با جذب آهن تداخل دارند، بسیار شایع است.

از سوی دیگر، مصرف بیش از حد آهن با بروز بیماری‌هایی چون دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی در ارتباط است. به تازگی هم، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که بالا بودن میزان آهن در مغز، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد. بالا بودن آهن در مغز، باعث بروز استرس اکسیداتیو می‌شود که نوعی آسیب وارده به مغزهای حساس است.

دیدگاه تان را بنویسید