الگوسازی ورزشکارسالاری در فدراسیون وزنه برداری!

وقتی کیانوش رستمی اوت کرد و مجوز گرفت!

فدراسیون وزنه‌برداری با انتخاب کیانوش رستمی در دسته ۹۴ کیلوگرم نشان داد که همچنان تحت تاثیر این ورزشکار قرار دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، رکوردگیری تیم ملی وزنه برداری تمام شد، اما مثل همیشه حواشی تصمیم‌های عجیب شورای فنی فدراسیون وزنه برداری حس خوبی که بر رقابت پولادمردان  برای حضور در بازی‌های آسیایی 2018 اندونزی وجود داشت را خراب کرد و تحت الشعاع خود قرار داد. اعلام خبر حضور کیانوش رستمی در وزن غیر تخصصی یعنی دسته 94 کیلوگرم، جایی که دو وزنه بردار قدرتمند و عنوان‌دار جهانی و المپیکی یعنی سهراب مرادی و سید ایوب موسوی حضور دارند، آن هم نه با اقتدار و ثبت رکوردهایی خیره کننده، بلکه پس از حذف و اوت شدن از گردونه رقابت‌های انتخابی عجیب بود. اینجاست که صدای اعتراض وزنه بردارانی که حقشان در روز روشن ناحق می شود به نشانه اعتراض درمی‌‌آید اما کجاست گوش شنوا؟!

استفاده از کیانوش رستمی در یک وزن بالاتر(دسته 94 کیلوگرم) آن هم در شرایطی که این وزنه بردار در یکی دو سال گذشته (بعد از المپیک 2016 ریو) در هیچ میدان معتبر داخلی و بین المللی نتوانسته عملکردی تحسین برانگیز و ایده‌آل از خود بجا بگذارد، تصمیمی است که به نظر می‌رسد فارغ از مسائل فنی گرفته شده است تا تفکر و تدبیری کارآمد برای کسب موفقیتی ارزشمند در میدان بزرگ پیش‌رو.

کیانوش رستمی در چند ماه گذشته بخاطر سفرهای تفریحی و سیاحتی اروپایی و داخلی که داشته و همچنین مصدومیتی که از ناحیه زانو از رقابت‌های جهانی تا به امروز درگیرش بوده نتوانسته برنامه ریزی مدون، علمی و مطلوبی برای ازدیاد وزن و نقل مکان به یک وزن بالاتر داشته باشد. همچنین او تمرینات مستمر و ایده‌‌آلی برای رسیدن به فرم استاندارد وزن جدید خود یعنی دسته 94 کیلوگرم نداشته است.

مهمتر از اینها حذف و اوت شدن رستمی در مسابقه رکوردگیری تیم ملی در تهران و عدم توانمندی او در مهار وزنه‌های انتخابی خصوصا در حرکت دوضرب (227 کیلوگرم) است. این بی‌انگیزگی، عدم توانایی رکوردی، برافروختگی بخاطر نداشتن شرایط نرمال بدنی در دسته 94 کیلوگرم و خیلی شرایط روحی و جسمی نا امید کننده دیگر را می‌شد به راحتی در سیمای رستمی بعد از ناکامی در مهار وزنه 227 کیلوگرمی و حذف از مسابقه رکوردگیری تیم ملی دید. سوال از اعضای شورای فنی این است که با چنین شرایط نابسامان روحی و بدنی چطور به کیانوش رستمی مجوز حضور در بازی‌های آسیایی 2018 را دادند اما هیچ توجهی به وضعیت ایده‌آل رکوردی مجید عسگری که در یک وزن بالاتر یعنی دردسته 77 کیلوگرم موفق به مهار وزنه‌های (144 کیلوگرم درحرکت یکضرب و 188 کیلوگرم درحرکت دوضرب) شد، نکردند؟

اگر قرار بود در دسته 94 کیلوگرم همراه سهراب مرادی یک وزنه بردار دیگر هم اعزام کنید، چرا این مجوز را به سید ایوب موسوی وزنه بردار خوش آتیه و برنزی ایران در رقابت‌های جهانی 2017 آناهیم ندادید؟ یعنی حضور کیانوش رستمی تا این حد برای شورای فنی و رئیس فدراسیون مهم است که حاضر شدند با کنار گذاشتن وزنه بردارانی که حقشان حضور در بازی‌های آسیایی بود، عدالت را نادیده گرفته و با پایمال کردن حق قانونی مجید عسگری و سید ایوب موسوی، سهمیه آنها را به کیانوش رستمی ستاره حذف شده و ناکام این روزهای وزنه برداری بدهند؟

فدراسیون وزنه برداری که در چند سال اخیر همه‌جوره با کیانوش رستمی راه آمده و حتی به وی مجوز تنهایی تمرین کردن را داده هنوز نتوانسته اتفاقی که خودش مسبب آن بود را جمع کند. آن روزی که فدراسیون برای یک مدال در المپیک 2016 ورزشکار سالاری را باب کرد و پا روی اصول حرفه‌ای گذاشت باید فکر این روزها را می‌کرد. در فدراسیون وزنه برداری آنقدر به کیانوش رستمی بها داده‌اند که خودشان هم باور کرده‌اند که او رستم است و نمی‌توانند مقابلش بایستند. رستمی می‌خواهد انفرادی تمرین کند و فدراسیون هم به او اجازه می‌دهد. عاقبت این کار چنین می‌شود که فدراسیون باید همه‌جوره با این ورزشکار مماشات کند.

شاید باورش برای مجید عسگری و سید ایوب موسوی سخت بود وقتی فهمیدند بدون اینکه دلیلی قانع کننده اعلام شود، شورای فنی نامشان را از لیست نهایی مسافران اعزامی به بازی های آسیایی 2018 جاکارتا خط زد و جایگاهشان را به کیانوش رستمی وزنه بردار حذف شده از گردونه مسابقات رکوردگیری تیم ملی هبه کرد!

مجید عسگری در دسته 69 کیلوگرم بعنوان وزنه بردار ذخیره ایران در بازی‌های پیش رو گزینش شده، اما شواهد حاکی از آن است که او بیشتر بخاطر فرار و رهایی از فشار رسانه‌ها و انتقاد نسبت به تصمیمات غلط و ناعادلانه اتخاذ شده فعلا در اردوی تیم ملی حفظ شده و خیلی نباید روی اعزام او به بازی‌ها امیدوار باشد. این افراد نفراتی هستند که شورای فنی تایید کرده و به کادرفنی مجوز داده تا در مرحله بعدی اردو بعنوان نفرات ثابت و نهایی تیم ملی وزنه برداری بزرگسالان از آنها استفاده کند.

علی مکوندی در دسته 85 کیلوگرم، کیانوش رستمی و سهراب مرادی در دسته 94 کیلوگرم، محمدرضا براری و علی هاشمی در دسته 105 کیلوگرم و بهداد سلیمی و سعید علی حسینی در دسته 105+ کیلوگرم 7 وزنه برداری هستند که با نظر و تایید نهایی اعضای شورای فنی برای اعزام به بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا گزینش شدند.

شورای فنی جدا از این موضوع، باید در خصوص سعید علی حسینی و اینکه چرا با وجود عدم حضور این وزنه بردار در رکوردگیری تیم ملی به او هم مثل رستمی نگاهی ویژه شده است، پاسخگو باشد.

در مورد ترکیب اعلام شده باید گفت، جدا از موارد فوق سایر ملی پوشان منتخب اعزامی به بازی‌های آسیایی 2018 اندونزی؛ علی مکوندی، سهراب مرادی، علی هاشمی، محمدرضا براری و بهداد سلیمی همگی در رکوردگیری تیم ملی ثابت کردند که در شرایط ایده‌‌آلی از نظر انگیزشی و رکوردی برای کسب مدال‌های خوش رنگ قرار دارند. با این حال باید منتظر ماند و دید چه اتفاقاتی در این بازی‌ها رقم می‌خورد.

دیدگاه تان را بنویسید