تشخیص سرطان پروستات در بیمارستان مسیح دانشوری فراهم شد

رئیس مرکز پزشکی هسته ای بیمارستان مسیح دانشوری، از فراهم شدن امکان تشخیص سرطان پروستات به واسطه راه اندازی دستگاه پت اسکن گالیوم، در این مرکز خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مهرداد بخشایش کرم، با اشاره به راه اندازی نخستین pet-ct اسکن گالیوم، گفت: pet-ct اسکن گالیوم درواقع با ارائه اطلاعات آناتومیک و میزان تراکم مولکولی بدن، دو کار تشخیصی پیشرفته را برای شناسایی سرطان ها همزمان انجام می دهد. تکنولوژی جدید که در زمره پیشرفته ترین روش های تشخیص سرطان ها بویژه پروستات در دنیا به شمار می رود و هم اکنون بیمارستان مسیح دانشوری نیز به آن مجهز شده است. 

وی با اشاره به اینکه تاکنون مراکز درمانی انگشت شماری از جمله یکی از مراکز واقع در مشهد، به دستگاه   تشخیصی pet-ct، مجهز بوده اند، افزود: طی ۵ سال اخیر بواسطه این روش تشخیصی نزدیک به ۱۲ هزار مورد مبتلا به سرطان بررسی  شدند.

بخشایش کرم ادامه داد: تشخیص به موقع میزان اثر گذاری درمان و پیگیری های بعد از درمان یکی از چالش های مهم در این سرطان به شمار می رود که از امروز بواسطه به کارگیری رادیو داروی گالیوم، این مسئله کاملا برطرف شده به گونه ای که با استفاده از pet-ct دارای اسکن رادیو داروی گالیوم، میزان تاثیر درمان، پیگیری های بعد از درمان و مقدار رشد تومور های سرطانی بلافاصله و با ضریب تشخیص بالای ۹۹ درصد قابل رویت است.

وی با بیان اینکه رادیو داروی گالیوم بومی امکان تشخیص فوری میزان پیشرفت سرطان میسر شده است، بیان کرد: این دستاورد حیاتی با تشخیص فوری مقدار پیشرفت بیماری ، از طریق اقدام درمانی فوری باعث کاهش آمار مرگ و میر ناشی از سرطان هایی همچون پروستات می شود، زیرا هم اکنون پروستات در زمره دومین سرطان های شایع مردان و ششمین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در این قشر به شمار می رود. 

رئیس مرکز پزشکی هسته ای بیمارستان مسیح دانشوری در پایان یادآور شد: pet-ct اسکن گالیوم در بیش از ۷۰ در موارد برای پیگیری های فوق تخصصی بعد از درمان سرطان کاربرد حیاتی دارد و فقط در ۳۰ درصد از موارد آن هم با توجه به تجویز متخصص مربوطه برای تشخیص سرطان استفاده می شود زیرا تکنولوژی بسیار هزینه بر است. 

 

دیدگاه تان را بنویسید