مبتلایان به دیابت رژیم غذایی گیاهی داشته باشند

به گفته محققان، رژیم غذایی گیاهی می تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد چراکه موجب بهبود کنترل گلوکز، کلسترول و کاهش وزن در این گروه از بیماران می شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، به گفته محققان موسسه تحقیقات بالینی در واشنگتن دی سی، از آنجایی که رژیم غذایی گیاهی دارای مقدار کم چربی اشباع شده، سرشار از فیتوشیمیایی ها، مقادیر بالا فیبر و عمدتا مملو از میوه و سبزیجات با میزان کم گلوکز است، هم در کنترل گلوکز موثر بوده و هم برای سلامت قلب و عروق مفید هستند.

«حنا کاهلئووا»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ارتباط بین دیابت و بیماری قلبی-عروقی بسیار قوی است. ۶۰ تا ۷۰ درصد افراد مبتلا به دیابت نوع۲ به دلیل بیماری قلبی می میرند.»

وی در ادامه تاکید می کند: «این مطالعه نشان می دهد که توصیه به مصرف رژیم غذایی گیاهی هم می تواند موجب کاهش ریسک مشکلات قلبی شود و هم موجب بهبود دیابت نوع۲ می شود.»

به گفته محققان، افراد مبتلا به دیابت نوع۲ در مقایسه با افراد فاقد این بیماری، دو تا چهار برابر بیشتر در معرض مرگ ناشی از بیماری قلبی-عروقی هستند.

محققان در این مطالعه، ۹ آزمایش قبلی را که شامل حدود ۷۰۰ شرکت کننده بود بررسی کرده و در آنها به ارزیابی تاثیر رژیم غذایی گیاهی بر بیماران دیابتی پرداختند.

نتایج نشان داد افراد دیابتی دارای رژیم غذایی گیاهی در مقایسه افراد فاقد این رژیم غذایی، میزان کلسترول پایین تر، وزن کمتر، و میزان پایین HbA۱c را داشته و سایر فاکتورهای پرخطر کاردیومتابولیکی شان نیز بهبود یافته بود.

با این حال مشخص شد این شیوه تاثیر قابل توجهی بر انسولین در حال ناشتا، میزان تری گلیسیرید خون یا فشارخون نداشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید