گزارش جی پلاس؛

آن هایی که شکم دارند این ویتامین را بخورند!

مطالعات جدید نشان می‌دهد افرادی که اندازه دور کمر زیادی دارند، احتمال زیاد از کمبود ویتامین D رنج می‌برند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، اگر اضافه وزن دارید، راه‌های زیادی برای کنترل آن وجود دارد تا بتوانید از شر آن خلاص شوید و درگیر عوارض و بیماری‌هایی چون دیابت و سرطان نشوید. با وجود این، تحقیقات حاکی از آن است که بسیاری از افرادی که اندازه دور کمر زیادی دارند دچار کمبود ویتامین D هستند.

شاید کمبود ویتامین D خیلی مهم نباشد اما می‌تواند بسیاری از مشکلات استخوانی، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های خودایمنی و حتی سرطان‌ها را نیز ایجاد کند. محققان میزان چربی‌های شکمی و چربی کل بدن افراد مورد مطالعه را مورد بررسی قرار دادند و ارزیابی کردند که چه مقدار از آن با کمبود ویتامین D در ارتباط است.

آنها دریافتند که میزان چربی شکمی و نیز چربی کل بدن با کمبود ویتامین D در زنان مرتبط است و در این میان، میزان چربی‌های شکمی بیش از چربی‌های کل بدن بر اثر پایین بودن ویتامین D افزایش می‌یابد. در مردان، چربی کبد وچربی شکمی با کمبود ویتامین D در ارتباط است. در واقع، در هر دو جنس، چربی بالای شکمی با کمبود ویتامین D مرتبط است.

این تحقیقات هنوز در ابتدای راه است و نمی‌توان گفت که کمبود ویتامین D می‌تواند افراد را در معرض ذخیره شدن چربی در بدن قرار دهد. از سوی دیگر، بالا بودن میزان چربی ممکن است سطح ویتامین D را نیز کاهش دهد و محققان در گام بعدی مطالعات به این موضوع می‌پردازند. اما در هر حال، یافته‌های اخیر نشان می‌دهند افرادی که اندازه دور کمر زیادی دارند، بیشتر در معرض کمبود ویتامین D قرار دارند.

متخصصان بر این باورند که تنها از طریق موادغذایی نمی‌توان ویتامین D مورد نیاز بدن را دریافت کرد. البته با مصرف غذاهایی چون زرده تخم‌مرغ و ماهی می‌توان مقداری ویتامین D دریافت کرد. طبیعی‌ترین راه دریافت ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

 

دیدگاه تان را بنویسید