فینالیست‌های مهمترین جایزه ادبی استرالیا معرفی شدند

جایزه مایلز فرانکلین که به عنوان مهم‌ترین جایزه ادبی استرالیا شناخته می‌شود، اسامی فینالیست‌های ۲۰۱۸ را اعلام کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، با انتشار فهرست نهایی جایزه معتبر ادبی مایلز فرانکلین، ۶ نویسنده فینالیست به بخش نهایی این رقابت راه‌یافتند.

این فهرست شامل دو برنده پیشین این رقابت، یعنی کیم اسکات و میشل دی کرستر و ۴ نویسنده است که همگی کاملا شناخته شده هستند و از میان آنها یک نفر در ماه آگوست به عنوان برنده این رقابت ۶۰ هزار دلاری انتخاب می‌شود.

از میان ۶ نویسنده منتخب، ۴ نفر زن و ۲ نفر مرد هستند و آثار منتخب در ژانرهای متفاوت از تاریخی تا فرهنگی خلق شده‌اند. موضوع‌هایی از قطع ارتباط تا پریشانی و خشونت  و درعین حال تجربیات امیدبخش و عشق در این کتاب‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند. به گفته هیات داوران این کتاب‌ها به طرزی عمیق و با نگاهی بیشتر آمیخته با طنز، زندگی امروز، دیروز و فردای استرالیا را ارایه می‌کنند.

دیشب ۱۷ ژوئن در مراسم شام سالانه‌ای که از سوی انجمن کتابفروشان استرالیا در کانبرا برگزار ‌شد، نویسنده‌های راه یافته به فهرست نهایی معرفی شدند.

کیم اسکات برنده دو بار جایزه مایلز فرانکلین برای «رقص مرد مرده» در سال ۲۰۱۱ و «نخ» ‌در سال ۲۰۰۰ از جمله این نویسندگان است. وی این بار برای «تابو» از انتشارات پیکادور نامزد دریافت این جایزه شده است.

میشل دو کرستر نیز که پیشتر در سال ۲۰۱۳ برای رمانی با عنوان «سوال‌های سفر» این جایزه را دریافت کرده بود امسال برای «زندگی برای آمدن» از انتشارات آلن اند آنوین نامزد دریافت جایزه شده است.

اوا هورنانگ برای «آخرین باغ» از دیگر نامزدهای امسال است. وی پیشتر با همین رمان موفق به کسب جایزه جشنواره آدلاید ۲۰۱۸ شده بود.

جرالد مورنان که در طول ۴۴ سال سابقه نویسندگی برای نخستین بار نامزد این جایزه شده امسال برای «منطقه‌های مرزی» در میان فینالیست‌ها جای گرفته است.

فلیسیتی کاستانا نیز که بیشتر برای نوشتن کتاب‌های کودک و نوجوان شناخته می‌شود، این بار با نوشتن رمانی با عنوان «دیگر قایقی نیست» فینالیست رقابت امسال شده است و در نهایت کاترین مک‌کینون برای «سرزمین قصه» دیگر فینالیست این رقابت است.

به این ترتیب پیتر کری نویسنده نامدار استرالیایی که برای «یک راه طولانی از خانه» در فهرست اولیه جای داشت، از رسیدن به مرحله نهایی بازماند.

لیا هیلز با «جای گریه کردن»، وین مکولی با «بعضی آزمایش‌ها»، جین راوسون با «از میان خرابی‌ها» و مایکل سالا با «بازسازی کننده» نیز دیگر نویسندگانی بودند که در فهرست اولیه جای داشتند اما از رسیدن به مرحله نهایی بازماندند.

ریچارد نویل رییس هیات داوران این دوره است.

نام برنده این رقابت یکشنبه ۲۶ آگوست در ملبورن اعلام می‌شود. در عین حال هر یک از نویسندگان فهرست نهایی یک جایزه ۵ هزار دلاری دریافت می‌کنند.

این جایزه ۶۰ هزار دلاری که از سال ۱۹۵۷ کارش را شروع کرده و به یاد نویسنده استلا ماریا سارا مایلز فرانکلین اهدا می‌شود و از رمانی تجلیل می‌کند که نشان دهنده زندگی استرالیایی باشد، از آن زمان تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلار به برندگانش جایزه داده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید