جی پلاس/ دانشمندان کشف کردند؛

تاثیر مستقیم داروهای ضدافسردگی‌ بر زوال عقل!

گروهی از داروهای شیمیایی موسوم به «آنتی کولینرژیک» که شامل داروهای ضدافسردگی، ضداسپاسم، داروهای پارکینسون و کنترل کننده مثانه با بروز زوال عقل در ارتباط هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سبک زندگی جی‌پلاس؛ دانشمندان دانشگاه East Anglia انگلیس در مطالعات خود دریافتند که استفاده درازمدت از داروهای شیمیایی از قبیل داروهای ضدافسردگی، ضداسپاسم، داروهای پارکینسون و کنترل کننده مثانه با شروع زوال عقل ارتباط مستقیم دارد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که زوال عقل بیماری پیش رونده‌ای است که به دلیل یکی از بیماری‌های مغزی ایجاد می‌شود که روی تفکر، حافظه، رفتار و فعالیت‌های روزمره اثر می‌گذارد. بیش از 47 میلیون نفر در دنیا مبتلا به زوال عقل هستند و انتظار می‌رود که این تعداد تا سال 2030 به بیش از 75 میلیون نفر برسد؛ شمار مبتلایان تا سال 2050 سه برابر خواهد شد.

محققان، مطالعاتی را روی بیش از 300 هزار مدرک پزشکی انجام دادند که داروهای مختلفی برای موارد مختلف پزشکی این پرونده‌ها تجویز شده بود که داروهای ضد افسردگی و افسردگی دوقطبی و نیز داروهای مرتبط با کنترل مثانه و پارکینسون هم جزو آنها بودند. آنها یک گروه افرادی را که مبتلا به زوال عقل شده و گروه دیگری که مبتلا به زوال عقل نشده بودند، مورد مطالعه قرار دادند. بنابراین، تحقیقات برای اولین بار نشان داد که مصرف داروهای «آنتی کولینرژیک» خطر بروز زوال عقل را افزایش می‌دهد.

از آنجایی که این گروه از داروها به طور نامشخصی با گیرنده‌ها مربوط به انقباض ماهیچه‌ها تداخل می‌کنند، اثرات جانبی مختلفی دارند که از آن جمله می‌توان به خشکی دهان، گلودرد، تعریق نکردن، بالا رفتن درجه حرارت بدن، حساسیت به نور، تاری دید یا دوبینی، افزایش ضربان قلب، بی‌اختیاری ادرار، نداشتن هماهنگی بین اندام‌های بدن، سرگیجه، مشکل حافظه و مشکل در تمرکز می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید