گزارش جی پلاس؛

پشت پرده انتخاب های هوشمندانه قلعه نویی؟!

انتخاب های امیر قلعه نویی در سال های مربی گری اش بسیار جالب و هوشمندانه بوده که رموزی دارد!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ در یکی از اولین و شاید هم مهمترین نقل و انتقالات لیگ فوتبال ایران، امیر قلعه نویی همان طور که انتظارش را می رفت، با سپاهان به توافق رسید و یک بار دیگر هدایت این تیم را بر عهده گرفت. اتفاقی که بهانه ای شده برای پرداختن به انتخاب های جالب و عموما هوشمندانه امیر قلعه نویی در سال های مربی گری اش.

  •    انتخاب تیم های بحران زده

در قابلیت فنی و بلدی امیر قلعه نویی در نتیجه (حداقل در لیگ ایران) شکی نیست. با این حال او از همان انتخاب های اولش در فوتبال ایران هوشمندانه عمل کرده.

1.       او در اولین تجربه مربی گری اش در لیگ برتر، استقلال اهواز را بحران زده و انتهای جدولی را از جلال چراغپور گرفت. تیمی که نامزد اصلی سقوط بود اما قلعه نویی تیم را در لیگ برتر نگه داشت.

و این بود اولین تجربه موفق امیر در سرمربی گری تیم های لیگ برتری که البته حالا عنوان پر افتخارترین مربی را با خودش یدک می کشد.

2.      قلعه نویی سال ها بعد و زمانی که از تیم ملی آن هم با شکست فارغ شده بود، یک بار دیگر یک تیم ناکام را از میانه های فصل در اختیار گرفت. مس کرمان در سال 86 مقصد امیر قلعه نویی بود. تیمی که در نهایت با هدایت او توانست در لیگ برتر بماند و امیر قلعه نویی در شرایطی که به نوعی از سطح اول به دور مانده بود، با احیای یک تیم به بازی برگردد!

3.       پر افتخارترین مربی ایران زمانی که به تراکتورسازی رفت هم، یک تیم نا امید از آسیایی شدن و رده پنجمی را تحویل گرفت. تیمی که هرچه برای حضور در آسیا تلاش کرده بود به درب بسته خورده بود اما قلعه نویی توانست از تراکتور رده پنجمی هم تیمی بسازد که نایب قهرمان شود و سهمیه آسیا بگیرد.

این ها نمونه ای از انتخاب های قلعه نویی بود که تازه ترین آن ها سپاهان رده چهاردهمی است. انتخابی که به بهانه آن، سال های مربی گری قلعه نویی را بررسی می کنیم. 

  • ترک تیم ها پس از قهرمانی

یکی از تصمیم ها و رفتارهای جالب سرمربی این روزهای سپاهان، ترک تیم های تحت هدایتش پس از قهرمانی است. یعنی او در کنار اینکه هدایت تیم های بحران زده و دچار مشکل را می پذیرد، زمانی هم که با یک تیم به نهایت موفقیت یعنی قهرمانی می رسد، ترجیح می دهد تیمش را رها کند.

قلعه نویی در اولین برهه ای که سرمربی استقلال شد، سه فصل پشت سر هم روی نیمکت آبی های پایتخت نشست. در فصل اول سوم شد، در فصل دوم به نایب قهرمانی رسید و همین که در فصل سوم جام قهرمانی لیگ برتر را برای اولین بار دشت کرد، از استقلال جدا شد و راه تیم دیگری را در پیش گرفت!

او در این سال ها معمولا هر زمان که با استقلال یا سپاهان قهرمان شده، تیمش را رها کرده و راهی تیمی بحران زده شده است. به جزء دو مورد که در یکی از آن ها موفق بود و بازهم قهرمان شد اما در دیگری با شکست مواجه شد.

  • بازگشت به استقلال در اوج

قلعه نویی در پایان فصل 84- 85 از استقلال قهرمان جدا شد و در تجربه بعدی مس کرمان را در لیگ برتر نگهداشت. از طرف دیگر در فصل 86 - 87 استقلال از قهرمانی به رتبه سیزدهم رسیده بود. پس بهترین زمان بود تا او به استقلال برگردد و تیم سیزدهم را در اختیار بگیرد؛ چرا که هر نتیجه ای می تواند از سیزدهمی بهتر باشد!

او همین کار را هم کرد و تیم سیزدهم را در اختیار گرفت و یک بار دیگر آن را قهرمان ایران کرد. با این حال باز هم ریتم کارش را حفظ کرده و از استقلال جدا شد و به سپاهان پیوست! سپاهانی که لیگ87 – 88 را با رده چهارم به پایان برده بود و مشخص بود که از نتیجه اش راضی نیست!

  • ترک عادت در سپاهان

قلعه نویی با عنوان قهرمانی ایران، قرارداد بسیار خوب و سنگینی با سپاهان بست و برای اولین و آخرین بار تیمش را پس از قهرمانی ترک نکرد. شرایط در سپاهان بسیار آرام تر و منطقی تر از استقلال بود و او توانست با بودجه خوب و البته در روزهایی که استقلال و پرسپولیس شرایط چندان خوبی نداشتند، دوبار پیاپی با سپاهان قهرمان ایران شود. با این حال در سال دوم باز هم پس از قهرمانی سپاهان را ترک کرد!

مقصد امیر پس از سپاهان همان تراکتور سازی بود و پس از نایب قهرمانی  با تراکتورسازی، نوبت این بود که او یک بار دیگر به استقلال برگردد. آن هم استقلالی که سوم شده بود و برای قلعه نویی جای کار و بالا بردن جایگاه تیم وجود داشت. او همین کار را هم کرد و یک بار دیگر و برای سومین بار با استقلال قهرمان ایران شد؛ آن هم در فصل 91 – 92.

  • آغاز سال های متفاوت!

این آخرین قهرمانی قلعه نویی در فوتبال ایران بود. امیر با تجربه موفق در سپاهان، تصمیم گرفت در استقلال همT ماندن پس از قهرمانی را امتحان کند. تصمیمی که البته این بار ناموفق بود و او را به عنوان چهارمی در فصل 92 – 93 رساند.

قلعه نویی در تمام این سال ها هیچ گاه تیمی را با این شرایط ترک نکرده بود. پس باز هم در استقلال ماند تا با شرایطی بهتر و حتی قهرمانی آبی های پایتخت را ترک کند اما شرایط بدتر شد که بهتر نشد. عنوان چهارمی او این بار به ششمی تبدیل شد تا استقلال حتی سهمیه لیگ قهرمانان را هم در اختیار نداشته باشد.

پس از ششمی با استقلال، او دیگر جایی روی نیمکت آبی ها نداشت و یک بار دیگر به تراکتورسازی برگشت. تیمی که با اختلاف یک امتیاز قهرمانی را از دست داده بود و حالا یک بار دیگر از سلطان قهرمانی در لیگ برتر کمک می خواست.

قلعه نویی

آفتاب مربی گری قلعه نویی انگار که غروب کرده باشد. او تراکتور نایب قهرمان را گرفت و در جایگاه چهارم تحویل داد. آن هم در فصلی که جنگ اصلی قهرمانی بین استقلال خوزستان و پرسپولیس بود و در نهایت هم شاگردان ویسی روی سکوی قهرمانی ایستادند.

قلعه نویی اما قطعا با عنوان چهارمی پیشنهاد دلچسبی نداشت و به همین دلیل هم در تراکتور ماند و این بار با موفق شد با سومی سهمیه لیگ قهرمانان را به تراکتوری ها هدیه دهد و حالا با موفقیتی نسبی، به پیشنهادهای جدیدش فکر کند.

  • بازگشت امیر به اوج؟

به گزارش جی پلاس؛ قلعه نویی در فصل جاری به ذوب آهنی پیوست که به دنبال یکی از سکوها و رسیدن به سهمیه آسیا بود. اتفاقی که با قلعه نویی برای آن ها افتاد و اصفهانی ها با او در فصل 96 – 97 به نایب قهرمانی رسیدند. اتفاقی که یک بار دیگر قلعه نویی را در بورس مربیان به جایگاه ویژه ای رساند و این اجازه را به او داد تا دستش برای انتخاب باز باشد. از طرف دیگر نایب قهرمانی با ذوب آهن چیزی از قهرمانی کم ندارد و باز هم نشان می دهد که امیر به دوران گذشته و اوجش بازگشته که پس از موفقیت ها تصمیم به ترک تیم ها می گیرد!

انتخاب جدید قلعه نویی یک بار دیگر نشانی از سال های دهه هشتاد و اوایل نود او دارد. او این بار باز هم سپاهان را انتخاب کرده. سپاهانی که در پایان فصل اخیر، در پایین ترین رده قرار گرفته و تنها دو تیم سقوط کرده را پس از خودش می بیند. پس یک بار دیگر باید انتخاب های هوشمندانه قلعه نویی را تحسین کرد.

او در سال آینده هر نتیجه ای با سپاهان کسب کند برنده است و شرایط بهتری برای این تیم فراهم کرده. از طرف دیگر او فعلا هیچ راهی به نیمکت استقلال ندارد و باید در جبهه دیگری تلاش کند تا زمانی که نیمکت آبی ها دیگر در اختیار مربی بزرگ و موفقی چون شفر نباشد.

دیدگاه تان را بنویسید