روزه داران چه زمانی ورزش کنند؟

یک دکترای فیزیولوژی گفت: فعالیت ورزشی ورزشکاران در هوای گرم به‌ویژه در ساعات گرم روز و در فضای آزاد صورت نگیرد، چراکه موجب تعرق زیاد، کم‌آبی و افت قند خون می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مرضیه ثاقب‌جو دکترای فیزیولوژی منطقه خراسان جنوبی، گفت: اگر شخص بیماری خاص نداشته باشد، چه در زمان روزه و چه افطار محدودیتی برای ورزش وجود ندارد. اما مسأله‌ای که باید جدی گرفته شود، این است که فعالیت ورزشی در هوای گرم به‌ویژه در ساعات گرم روز و در فضای آزاد صورت نگیرد، چون موجب تعرق زیاد، کم‌آبی و افت قند خون می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند اظهار کرد: در بحث افطار توصیه می‌شود اگر فرد از غذای حاوی کربوهیدرات «برنج و ماکارونی» استفاده کرد حدود 2-3 ساعت بعد و اگر غذای چرب و پروتئینی استفاده کرد 3-4 ساعت بعد از افطار فعالیت ورزشی انجام دهد.

ثاقب‌جو با اشاره به این‌که بسیاری از افراد سوال می‌کنند آیا فعالیت بدنی در زمان روزه‌داری خطرناک است یا خیر؟ گفت: با فرض این‌که فرد فعالیت کوتاه با تغذیه مناسب انجام دهد که باعث تعریق زیاد در بدن نشود، مانعی برای فعالیت وجود ندارد.

وی ادامه داد: به افرادی که به‌دنبال کاهش وزن در ماه رمضان هستند، توصیه می‌شود فعالیت ورزشی را در شرایط مناسب انجام دهند.

این متخصص فیزیولوژی با بیان این‌که فعالیت زیاد به چربی‌سوزی منجر می‌شود، اظهار کرد: خطری که اینگونه افراد را تهدید می‌کند این است که بافت عضلانی بدن آنها رو به تحلیل می‌رود.

وی یادآور شد: هم‌چنین هورمون‌های استرس‌زای بدن اینگونه افراد افزایش یافته، اما فایده خوبی که دارد اینکه تحقیقات نشان داده فعالیت بدنی باعث می‌شود حساسیت به انسولین در بدن افزایش پیدا کند و از بروز دیابت نوع دو جلوگیری شود.

دیدگاه تان را بنویسید