بررسی جی پلاس؛

زرق و برق دلار یا هیاهوی تبلیغاتی؟/ چرا ورزشکاران ایرانی به MMA علاقمند شده اند

به بهانه تصمیم سعید عبدولی برای حضور در مسابقات MMA، روند علاقمند شدن ورزشکاران ایرانی به این رشته ورزشی را بررسی می کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ خبر و فیلم مبارزات امیر علی اکبری، همزمان بود با معرفی رشته ای که او در آن فعالیت می کند. مبارزه در رینگ آن هم بدون محافظ سر و دست، برای خیلی ها تنها تداعی گر کشتی کج یا مبارزات آزاد در قفس بود. دو رشته ای که اولی نمایشی بودنش برای همه ثابت شده و دومی هم که در بسیاری از نقاط دنیا غیر قانونی است.

پس واضح است که علی اکبری در رشته دیگری فعالیت می کند که به MMA معروف است. MMA  یا Mixed Martial Arts، همان طور که از نامش پیداست، تلفیقی از هنرهای رزمی است. در آن بیش از هر چیز از بوکس استفاده می شود و ووشو، کشتی، جودو و کیک بوکسینگ هم دیگر رشته هایی هستند که تسلط در آن ها می تواند موفقیت در این رشته دشوار را در پی داشته باشد.

بردهای پی در پی علی اکبری از یک طرف و خبرهایی که درآمد چندصد هزار دلاری او برای هر مسابقه منتشر می شد، رفته رفته بسیاری از دیگر ورزشکاران را از کشتی و حتی دیگر رشته ها، به این رشته علاقمند کرد.

  • تلاش ناکام قهرمان جودو

چند ماهی پس از اولین مسابقه های امیر علی اکبری بود که جواد محجوب پس از گلایه های بسیارش از مسئولین جودو و همینطور افت چشمگیرش در این رشته، اعلام کرد که او هم در MMA مسابقه خواهد داد. تصمیمی که محجوب برای عملی کردنش هم تلاش کرد اما در نهایت پس از مدتی تمرین متوجه شد که به این رشته تعلق ندارد و به جودو برگشت.

  • تصمیم های غیر رسمی

در کنار ورزشکارانی که به طور رسمی، به این رشته رفتند، ورزشکارانی هم به طور غیر رسمی شانس خود را برای موفقیت در این رشته پر طرفدار در دنیا امتحان کرده اند. ورزشکارانی نظیر خواهران منصوریان و خدیجه آزاد پور که قهرمانان جهان در ووشو بودند و این طور که شنیده می شود پروسه بلند مدتی را آغاز کرده اند تا در آینده بتوانند به عنوان اولین زنان ایرانی به طور رسمی در میدان MMA شرکت کنند.

  • میدانی برای بازنشسته ها

MMA نه تنها برای ورزشکاران ایرانی، بلکه برای همتایان آن ها از کشورهای دیگر هم، بیشتر میدانی است تا ورزشکاران بازنشسته در آن حاضر شوند. بسیاری از بوکسورها و کشتی گیران بازنشسته کشورهای مختلف را می توانید در مسابقات مختلف این رشته ورزشی ببینید.

در ایران هم همین چند روز پیش بود که داوود عابدین زاده به طور رسمی اعلام کرد که تمریناتش را زیر نظر امیرعلی اکبری آغاز کرده و می خواهد در MMA مسابقه دهد.

  • تازه ترین داوطلب؛ سعید عبدولی

666666666

جدیدترین ورزشکار ایرانی هم که این تصمیم را گرفته، کسی نیست جز سعید عبدولی! کشتی گیر فرنگی همیشه معترض و ناراضی ایران که قهرمانی جهان و برنز المپیک را در کارنامه دارد و حالا اعلام کرده قصد دارد در آینده پا به رینگ MMA بگذارد. عبدولی که این روزها توسط فدراسیون محروم شده و بازی های آسیایی را هم از دست داده، تمرینات بوکسش را آغاز کرده و البته خیلی برای رسیدن به این رشته و مسابقه دادن در آن عجله ندارد و فعلا می خواهد در کنار کشتی آن را ادامه دهد.

  • علاقه جوان تر ها و آغاز حرفه ای MMA

اتفاق جالب و قابل تاملی که حالا دارد می افتد این است که برخی ورزشکاران ایران، همان ابتدا و پس از خروج از رده جوانان، به فکر مبارزه دادن در MMA می افتند.

به طور مثال "رامین ولی پور" که این روزها به طور رسمی کارش را در این رشته ورزشی آغاز کرده و تمریناتش را به طور جدی پی گیری کرده، قهرمان وزنه برداری جوانان دنیاست! او در یکی از اتفاق های نادر، قصد دارد از وزنه برداری که هیچ غرابتی با هنرهای رزمی ندارد، به MMA برود و در تورنمنت های مختلف این رشته شرکت کند.

در کنار ولی پور، یکی از استعدادهای آینده کشتی ایران یعنی "عظیم گرمسیری" هم به طور جدی تصمیم گرفته وارد این رشته شود. گرمسیری که به پیراهن تیم ملی فرنگی ایران هم رسیده بود، حالا دیگر قید کشتی گرفتن را زده و به دنبال جایزه های چندصد هزار دلاری و هیجان بسیار بالای MMA می گردد.

MMA اگرچه شاید در این هنوز به عنوان یک رشته شناخته نشود و هنوز هم به چشم کشتی کج یا مبارزه در قفس دیده شود اما حقیقت یک رشته ورزشی است. با توجه به گردش مالی عظیم و پخش تلویزیونی گسترده در بسیاری از کشورهای دنیا محبوبیت بسیاری دارد و در مقوله های دوپینگ و سلامت ورزشکاران هم سخت گیری های بسیاری دارد.

57368287

به گزارش جی پلاس؛ با این حال اینطور که به نظر می رسد، بخش اعظم جذابیت آن برای ورزشکاران ایرانی درآمد زیادی است که نفرات برتر و قدرتمند این رشته در آن کسب می کنند. رقم هایی که شاید با جوایز چندین مدال جهان و المپیک قهرمانان ایران هم قابل قیاس نباشد و به همین دلیل هم آن را به سمت این رشته ورزشی سوق داده است. در این میان البته تبلیغات گسترده و برد رسانه ای بالای این مبارزات هم دیگر دلیلی است که می توان بر انگیزه های ورزشکاران ایرانی اضافه کرد.

91517208_105263537abccb

دیدگاه تان را بنویسید