منشاء ریزگردهای استان خوزستان

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه آلودگی در استان خوزستان چند منشاء متمایز دارد اظهار داشت: از دیرباز فعالیت‌های صنایع نفت و گاز، چاه‌های نفت و فعل و انفعالات ناشی از آن همچنین وجود تالاب ها ازجمله دلایل آلودگی هوا در این استان بوده و متاسفانه این مشکلات تا به امروز حل نشده است .

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، استان خوزستان، بویژه خرمشهر و آبادان، به عنوان اهداف اصلی رژیم حاکم بر عراق مرکز هجوم ارتش عراق قرار گرفت؛ با گذر از آن روزهای سخت حال در چند سال اخیر ، آلودگی هوا مشکلات بسیاری برای هموطنان ما در این استان‌ها بوجود آورده است. 

درباره منشاء این آلودگی‌ها با کنشگر محیط زیست محمد درویش گفت‌و‌گویی داشته ایم که در ادامه می‌خوانید.

فعالیت‌های صنایع نفت و گاز

این کنشگر محیط زیست گفت: برای آنکه بتوانند مشکل فلرها را حل و از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنند و آلایندگی ها نیز کاهش پیدا کند اخیرا تحقیقاتی انجام شده اما عملی نشده است؛ این در حالی است که از نخستین حفر چاه نفت در مسجد سلیمان بیش از صد سال می‌گذرد و این مشکل بجز در ایران تقریبا در تمام دنیا حل شده است.

درویش افزود: خوزستان و عسلویه یکی از قربانیان همیشگی این آلودگی هوا و نیز حیف و میل انرژی هستند که به نظر بنده مسئول مستقیم آن وزارت نفت است؛ همچنین سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این آلودگی سهم دارد چراکه هنوز نتواسته است این وزارتخانه را برای رعایت ملاحظات محیط زیستی قانع کند.

تشکیل چشمه های تولید گرد خاک

وی گفت: تشکیل چشمه های تولید گرد خاک در خارج از مرزهای ایران و در کشورهای عراق، سوریه، عربستان و کویت از دلایل دیگر آلودگی هوا در خوزستان است که بخشی از آن به برآیندهای سدسازی دولت ترکیه، با عنوان پروژه گاز بر روی سرشاخه‌های دجله و فرات، برمی‌گردد.

این کنشگر محیط زیست با اشاره به ساخت سدهای بزرگ در سوریه و عراق اضافه کرد: این سدها باعث شده است تا حقآبه‌ای به تالاب هورالعظیم نرسد و بسیاری از اراضی کشاورزی و تالاب‌های اقماری به چشمه‌های گرد و خاک تبدیل شود، بدلیل جهت باد غالب از غرب به شرق، کشور ما به شدت درگیر این گرد و خاک شده است .

وی گفت: در انتهای قرن بیستم نیز عربستان حدود 3 میلیون هکتار از زمین‌ها را با استفاده از آبهای فسیلی زیر کشت گندم برده بود و به توصیه کارشناسان محیط زیست نیز توجهی نکرده و بر استخراج آب‌ها اصرار کردند؛ بعد از اینکه منابع آبی به پایان رسید این عرصه رها شد و امروزه به چشمه های تولید گرد و خاک و نمک تبدیل شده است.

درویش افزود: بدلیل جهت باد همه آن گردها به سمت خلیج‌فارس و هورالعظیم، سپس به سمت ایران حرکت می‌کند.

سد سازی‌های بی‌ر‌ویه در داخل ایران

عضو هیات علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: سد سازی‌های بی‌ر‌ویه در بالا دست رودخانه‌های کرخه، زهره، دز و کارون همچنین طرح‌های انتقال آبی که در حال اجرا شدن است و نیز افزایش حق‌آبه‌ای که 11 استان بالادست خوزستان ازجمله استان چهارمحال‌بختیاری، همدان، فارس، اصفهان، لرستان، ایلام ، کهگیلویه و بویراحمد و .. به بهانه اشتغال و توسعه کشاورزی طلب می‌کنند، باعث شده است حق‌آبه تالاب‌های بامدژ، میانگران، هورالعظیم، شادگان در استان خوزستان کاهش پیدا کند و چشمه های تولید گرد و خاک جدید ایجاد شود.

درویش تصریح کرد: بخصوص در پایاب رودخانه زهره، جراحی و مارون شاهد افزایش تولید چشمه‌های گرد و خاک در هندیجان هستیم و بدلیل وزش بادهای محلی در برخی از روزها زندگی در اهواز غیر ممکن است.

وی گفت: وزارت نیرو باید حق‌آبه تالاب‌ها را به رسمیت بشناسد و تحت هیچ شرایطی به بهانه‌های مختلف ازجمله اشتغال و کشاورزی از این حق‌آبه نگذرد که نیاز به یک درایت، دانش و معرفت درخوری است که متاسفانه در مدیران کنونی دیده نمی شود.

کاشت گونه‌های اشتباه

این کنشگر محیط زیست اظهار کرد: علت دیگر آلودگی در استان خوزستان گونه «کنو کارپوس» است که برای فضای سبز شهر اهواز بصورت عمده کاشته شده است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که بذرهای اینگونه‌ها در زمان زادآوری آن در فصل پاییز، ممکن است حساسیت‌های زیادی برای مردم و شهروندان ایجاد کند که در نتیجه به ضریب ناامنی سلامت مردم در اهواز اضافه می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید