گزارش جی پلاس؛

از حلقه بسته پاسورها تا میدان خالی پشت خط زن!/ زیر و بم لیست والیبال ایران برای لیگ جهانی

لیست نهایی تیم ملی والیبال در لیگ ملت های والیبال در حالی منتشر شده که در بعضی پست ها به جوان ها اعتماد شده و در برخی پست ها هم تصمیم بر این شده همان نفرات قبلی در ترکیب بمانند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ ایگور کولاکوویچ لیست 21 بازیکن نهایی اش را برای حضور در لیگ ملت های والیبال یا همان لیگ جهانی اعلام کرد. لیستی که از 14 بازیکن را از دوره گذشته در خود دارد و هفت بازیکن جدید که البته همگی جوان و آینده دار به حساب می آیند. تفاوت تیم این دوره با دوره گذشته شاید تنها همین باشد. اینکه بجای بازیکنان درجه دویی که دیگر نزدیک و حتی بیش از 30 سال سن دارند و دیگر رشد چندانی برایشان نمی شود متصور شد، جوان ها و نوجوان هایی را در تیم ولو روی نیمکت ذخیره نگه داشت که در آینده به درد تیم ملی بخورند.

  • آغاز دوران جوانسازی

ایگور کولاکوویچ با توجه به اینکه پس از المپیک به ایران آمد و بهترین فرصت را برای جوان سازی تیم ملی در اختیار داشت، در سال اول حضورش خطر نکرد و ترجیح داد تیمی با تجربه را با خود به لیگ جهانی ببرد. در لیست سال گذشته کولاکوویچ تنها چهره ای که به رده های پایه می رسید، سلیم چپرلی بود که در نهایت حتی یک بار هم در فهرست 14 نفره قرار نگرفت.

کولاکوویچ امسال اما از همان ابتدا با فهرست 26 نفره اش نشان داد که می خواهد جوان های زیادی را به تیم ملی اضافه کند. او تعداد زیادی از بازیکنان را به اردوی ابتدایی تیم ملی دعوت کرد و حالا هم که هفت نفرشان را در لیست نهایی لیگ ملت ها قرار داده است.

  • کنار رفتن با تجربه های نیمکت نشین

لیست دوره گذشته لیگ جهانی را که نگاه کنیم، نام هایی می بینیم نظیر پوریا فیاضی، رضا قرا، جوان حسین آبادی، محمد فلاح. بازیکنانی که دیگر نه آنقدر جوان هستند که بتوان آن ها را به امید روزهای بهتر در تیم نگه داشت و نه آنقدر خوب که نفر اول تیم باشند. بازیکنان دیگری مانند فرهاد نظری افشار و عادل غلامی هم البته در تیم بودند که به دلایل مختلف از ترکیب کنار رفته اند.

جای چنین بازیکنانی که از هر اردو به اردوی دیگر منتقل می شدند و در بهترین حالت هم نیمکت نشین ثابت بازی های تیم ملی بودند، حالا چند بازیکن جوان اضافه شده اند که نیمکت نشینی در لیگ جهانی و تمرین کنار بازیکنان با تجربه هم خودش می تواند رشد خوبی در آن ها ایجاد کند.

  • پست پر ترافیک

قدرتی زن های تیم ایران مثل گذشته پر تعداد اند و البته مدعی. در این پست رقابت بسیار تنگاتنگی برای رسیدن به ترکیب اصلی وجود دارد. هر دو لژیونر والیبال ایران یعنی معنوی نژاد و عبادی پور در این پست بازی می کنند و از طرف دیگر میرزاجانپور و قائمی هم با تجربه بیشتر، مدعیان حضور در ترکیب اصلی هستند.

کولاکوویچ در این میان با توجه به مصدومیت معنوی نژاد، دو بازیکن جوان را هم با خود به صربستان برده؛ مرتضی شریفی و میثم صالحی بازیکنانی هستند که حداقل یکی از آن ها در هفته های اول لیگ جهانی تیم ایران را همراهی خواهد کرد.

  • حلقه ثابت پاسورها

کولاکووویچ از ابتدا تنها چهار پاسور را به اردو دعوت کرده بود که تنها جواد کریمی نفر جدیدی در بین آن ها بود. با این حال کریمی هم در راه رسیدن به فهرست 21 نفره خط خورد تا همان سه پاسور سال گذشته به ترکیب تیم ملی برسند. سعید معروف، فرهاد سال افزون و محمد طاهر وادی سه پاسور ایران در لیگ جهانی خواهند بود که اگر اتفاق عجیبی نیافتد، وادی مثل سال گذشته سهم چندانی برای بازی پیدا نخواهد کرد.

این انتخاب کولاکووویچ نشان می دهد که هنوز پاسورهای جوان ایران به شرایطی نرسیده اند که به نفر دوم و حتی سوم تبدیل شوند و نیاز به تلاش بیشتری دارند.

  • پست کلیدی و جوان گرایی

اصلی ترین تغییر شاید در پشت خط زن ایجاد شده؛ جایی که رضا قرا و جواد حسین آبادی به طور کلی کنار گذاشته شدند و امیر غفور دو بازیکن جوان را در کنار خودش می بیند. رفتن شهرام محمودی مشکل زیادی برای ایران در این پست ایجاد کرد و تیم ملی متکی به امیر غفوری شد که اگرچه از کمند مصدومیت رها شد اما هنوز روزهای بد و خوب دارد و البته فشار زیاد و مستمری که روی او قرار می گیرد، از کیفیت بازی اش کم می کند.

کولاکوویچ در اقدامی خوب و لازم، دو جوان یعنی پوریا یلی و صابر کاظمی را در لیست نهایی قرار داده و کاظمی در حال حاضر در اردوی صربستان حضور دارد. دو بازیکنی که یکی از آن ها در طول لیگ جهانی باید بازیکن ذخیره امیر غفور باشد. ذخیره ای که البته نیاز است خیلی زود رشد کند و بتواند خلاء بزرگی که والیبال ایران در پست دارد را پر کند.

به گزارش جی پلاس؛ در میان سرعتی زن های تیم ملی هم تغییر آنچنانی دیده نمی شود. به جزء عادل غلامی که از ترکیب کنار گذاشته شده، موسوی، شفیعی، مسعود غلامی و سامان فائزی بدنه اصلی سرعتی زن های تیم را تشکیل می دهند. البته مجرد و توخته هم به این صف طولانی اضافه شده اند تا پست سرعتی ایران تا سال های بعد هم بیمه باشد.  

** لیست 21 نفره تیم ملی برای لیگ جهانی:

پاسورها:

سعید معروف، فرهاد سال افزون و محمد طاهر وادی

مدافعان میانی:

سید محمد موسوی، سامان فائزی، علی شفیعی، امیرحسین توخته، اصغر مجرد و مسعود غلامی

دریافت کننده قدرتی:

میلاد عبادی‌پور، فرهاد قائمی، مجتبی میرزاجانپور، محمد جواد معنوی‌نژاد، میثم صالحی و مرتضی شریفی

پشت خط زن:

امیر غفور، صابر کاظمی و پوریا یلی

لیبرو:

مهدی مرندی، محمدرضا حضرت‌پور و مصطفی حیدری

هفته نخست لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۱۸ از سوم خردادماه به میزبانی فرانسه آغاز می‌شود و پس از پنج هفته مرحله نهایی آن هم از سیزدهم تا هفدهم تیرماه در همین کشور انجام می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید