گزارش جی پلاس

اتفاق جام جهانی 2014 تکرار می شود؟/ عابدزاده دروازه بان اصلی ایران در روسیه؟!

یکی از چالش های پیش روی کارلوس کی روش در جام جهانی، انتخاب دروازه بان است. چالشی که او در جام جهانی قبلی با تصمیمی عجیب آن را از سر گذراند و حالا بعید نیست همان تصمیم را برای دروازه ایران در روسیه هم بگیرد!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ چهار سال پیش، همین روزها و زمانی که هواداران فوتبال برای آغاز جام جهانی لحظه شماری می کردند و منتظر دیدن دوباره تیم ایران در این تورنمنت مهم بودند، شاید کمتر کسی درباره نفر اول دروازه ایران در این رقابت ها تردید داشت. پس از ماجرای رحمتی و کنار گذاشته شدن از تیم ملی، رحمان احمدیِ با تجربه جایش را گرفت و در ادامه راه رقابت های انتخابی هم نمایش های خوب و حتی معرکه ای داشت. همین ها هم باعث می شد تا در فیکس بودن او در جام جهانی کمتر کسی شک کند و همه منتظر باشند در شرایطی که دیگر دروازده بانان تجربه ای زیادی در سطح ملی نداشتند، رحمان احمدی را در جام جهانی ببینند. میدانی که شاید تجربه در آن حرف اول را بزند و رحمان 33 ساله اگرچه 10 بازی ملی بیشتر نداشت اما با فاصله با تجربه ترین دروازه بان بود.

***

علیرضا حقیقی

کی روش اما در جام جهانی 2014 پروسه ای را پیش گرفت که فکر می کرد در آینده دروازه بان شش دانگی برایش به یادگار بگذارد. او بر خلاف تصور همه، علیرضا حقیقی جوان را در هر سه بازی ایران در جام جهانی به طور ثابت به زمین فرستاد و رحمان احمدی ذخیره او شد! اقدامی که خیلی ها معتقد بودند به خاطر داشتن وجهه نسبتا بین المللی حقیقی و حضورش در روبین کازان و در نهایت لیگ پرتغال بود و عده ای هم به آینده نگری و دادن میدان به حقیقی برای سال های آینده معتقد بودند.

به هر ترتیبی که بود حقیقی در جام جهانی به میدان رفت و نود دقیقه برابر آرژانتین مقاومت کرد و در برابر نیجریه هم نخستین دروازه بان تاریخ ایران شد که دروازه اش را در جام جهانی بسته نگه داشت.

پس از جام جهانی و در تغییراتی که کی روش در تیمش به وجود آورد، دروازه ایران هم دچار تغییر شد. رحمان احمدی که به سرعت از تیم ملی کنار رفت و دانیل داوری هم که افت فاحشی پیدا کرده بود، رفته رفته فراموش شد و حالا دیگر هیچ خبری از او نیست!

با این حال اکنون که لیست تیم ملی برای جام جهانی 2018 اعلام شده، علیرضا حقیقی دیگر جایی در میان چهار دروازه بان اول ایران ندارد.

***

کی روش فهرست 35 نفره تیم ملی برای جام جهانی 2018 را اعلام کرد و در آن نام 4 دروازه بان هم به چشم می خورد. علیرضا بیرانوند، رشید مظاهری، سیدحسین حسینی و امیر عابدزاده. چهار دروازه بانی که سه تای آن ها به همراه تیم ملی راهی جام جهانی خواهند شد و یکی از آن سه نفر هم سنگربان اصلی تیم ملی در این رقابت ها خواهد بود.

حالا دروازه بان اصلی ایران در جام جهانی چه کسی خواهد بود؟ قطعا پاسخ اغلب هواداران و حتی کارشناسان علیرضا بیرانوند است. چرا؟ به همان دلیلی که رحمان احمدی قرار بود دروازه بان ثابت تیم ایران شود!

***

او اگر همان کی روش با همان تفکرات چهار سال گذشته باشد، به نظر می رسد هست، هیچ بعید نیست یک بار دیگر، دروازه بان اصلی اش در مرحله مقدماتی که عملکرد خوبی هم از خود بجا گذاشته اما در رقابت های باشگاهی خیلی مطمئن و در حد حضور در جام جهانی نشان نداد، را روی نیمکت بنشاند و بازیکن جوان دیگری را به درون دروازه بفرستد. درست مثل همان اتفاقی که برای حقیقی افتاد و او جای رحمان احمدی را گرفت.

در تیم کنونی شاید "امیر عابدزاده" نزدیکترین شباهت را به حقیقیِ 2014 داشته باشد. عابدزاده با پیشینه آموزشی زیر نظر پدرش و البته آکادمی های اروپایی، در لیگ آمریکا هم بازی کرده و حالا هم در ماریتیمو و لیگ پرتغال مشغول است.

حقیقی هم شرایطی شبیه به عابدزاده جوان را داشت. در اوج جوانی به روبین کازان رفته بود و در سال منتهی به جام جهانی هم به طور قرضی راهی لیگ پرتغال شده بود.

اگر نخواهیم بدبینانه نگاه کنیم و حضور پیش از جام جهانی هر دوی این دروازه بانان در لیگ پرتغال (کشور سرمربی تیم ملی) را برنامه ریزی شده قلمداد کنیم، باید بگوییم شباهت شرایط این دو بازیکن بسیار زیاد است و هیچ بعید نیست که امیر عابدزاده اولین بازی رسمی اش با پیراهن تیم ملی فوتبال را در جام جهانی انجام دهد.

به گزارش جی پلاس؛ حقیقی در جام جهانی قبلی 26 ساله بود و حالا عابدزاده 25 سال سن دارد. او هم در حد خودش وجهه بین المللی نسبتا خوبی دارد که کی روش همواره نشان داده به آن اهمیت می دهد و جایگاه ویژه ای برای این بازیکنان قائل است. از سرمربی پرتغالی تیم ملی چنین تصمیمی اصلا بعید نیست!

دیدگاه تان را بنویسید