کدام شغل ها درآمد بیشتری دارد؟

یک فعال حوزه کار می‌گوید کارهای خدماتی چون پول و سودآوری بیشتر و دردسر کمتری دارد، ‌بیشتر افراد و حتی فارغ التحصیلان به سمت این دسته مشاغل رفته‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، رحمت اله پورموسی در گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که چرا آمار اشتغال بخش خدمات نسبت به سایر بخشها بالاتر است؟ گفت: در حال حاضر بسیاری از کارفرماها که در بخشهای خدماتی مشغول کارند، نیروی کار را با کمترین حقوق و مزایایی جذب می‌کنند بدون آنکه حداقل‌های قانون کار را در مورد آنها رعایت کنند به نحوی که بیشتر شاغلین بخشهای خدماتی با حقوق کمتر و ساعات بیشتر از قانون کار در حال کار هستند.

وی ادامه داد: اگر آمار بخش خدمات بالا می‌رود به این دلیل است که نیروهای کار با پول کمتر در بخشهای خدماتی به کار گرفته می‌شوند در صورتی که اگر بحث حمایت از تولید و کالای داخلی باشد باید به سمت مشاغل پایدار به ویژه در بخشهای صنعت و کشاورزی برویم.

این فعال کارگری با بیان اینکه ایجاد اشتغال در بخش صنعت و کشاورزی با بخش خدمات متفاوت است، افزود: مشاغل خدماتی نهایت بتوانند چند سال بمانند و بعد از مدتی از بین می‌روند ولی شغل‌های کشاورزی و صنعتی به دلیل آنکه رعایت قوانین و پرداخت حداقل‌های قانونی در آنها بیشتر است، ماندگاری و دوام بیشتری هم دارند.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی ظرفیتها و پتانسیل‌های بالایی برای اشتغال دارد، گفت: با توجه به تنوع آب و هوایی کشورمان و تولیدات خوبی که در بخش باغی و زراعی داریم در صورت فراهم کردن زیرساختهای مناسب و بهره‌گیری از الگوهای موفق دنیا می‌توانیم آمار اشتغال در این بخش را بالا ببریم و بسیاری از دانش آموختگان و جویندگان کار را از این طریق ساماندهی کنیم.

در سال‌های اخیر تعداد فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی بیش از نیاز بازار اعلام شده است. کارشناسان دلیل بیکاری این دسته فارغ التحصیلان را عدم آشنایی با فعالیت‌های کشاورزی و نبود زیرساخت‌ها و مکانیسم‌های لازم  برای ورود به بازار کار عنوان می‌کنند.

بخش کشاورزی در توسعه اقتصاد ملی، افزایش تولید ناخالص ملی و ایجاد اشتغال سهم بسزایی دارد و بر همین اساس در برنامه ششم توسعه، رشد ۸ درصدی بخش کشاورزی پیش بینی شده است.

دیدگاه تان را بنویسید