۷۳ناشر از حضور در نمایشگاه کتاب تهران در سال ۹۸ محروم شدند

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران بااعلام صدور۱۸۱رأی تاآخر روزهفتم فعالیت این رویداد ازسوی هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران گفت:براین اساس۷۳ناشر ازحضور درنمایشگاه کتاب تهران درسال۹۸محروم شدند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، یحیی دهقانی معاون اجرایی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ظهر امروز ۵ شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه و در جریان نهمین روز فعالیت این نمایشگاه در جمع خبرنگاران، آمار آرای صادر شده از سوی هیئت رسیدگی به تخلفات این دوره را تا پایان روز هفتم این نمایشگاه، اعلام کرد.

دهقانی گفت: با توجه به اهمیت موضوع نظارت و ارزیابی در نمایشگاه کتاب تهران، کارگروه نظارت و ارزیابی تشکیل شده و در کنار آن، هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران در دو بازه زمانی (هیئت بدوی و هیئت تجدیدنظر) تشکیل می شود.

وی افزود: در جریان فعالیت نمایشگاه کتاب، ناظران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ناظران معرفی شده از صنف نشر، گزارش های تخلفات را به دبیرخانه رسیدگی به تخلفات ناشران ارائه می دهند و در این هیئت، آراء لازم صادر می شود.

به گفته وی براین اساس در هفت روز فعالیت سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۳۱۱ گزارش به دبیرخانه هیئت رسیدگی به تخلفات واصل شده که پس از بررسی های انجام شده ۱۸۱ رأی تا آخر روز هفتم نمایشگاه صادر شده است که از این تعداد ۳۴ رأی ناظر بر یک روز تعطیلی غرفه، ۷۳ رأی تعطیلی غرفه تا پایان نمایشگاه و محرومیت از حضور در نمایشگاه های استانی کتاب و نمایشگاه بعدی کتاب تهران (از این تعداد ۳ ناشر ضمن تعطیلی غرفه تا پایان نمایشگاه امسال از حضور در دو دوره نمایشگاه بعدی کتاب هم محروم شدند) و ۷۴ ناشر ناظر بر اخطار کتبی، درج در پرونده و جمع آوری کتاب های مغایر با ضوابط نمایشگاه، بوده است.

معاون اجرایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: امسال علاوه بر اینکه هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران به وظیفه خود در این رابطه عمل می کند، طبق ضوابط موجود، به تخلفات کارکنان هم در نمایشگاه رسیدگی می شود که بر این اساس برای ۷ غرفه به خاطر عدم رعایت شئونات اسلامی، ۸ غرفه به خاطر فروش کتاب های افست (بدون حضور ناشران اصلی این کتابها)، ۳۶ غرفه به خاطر عرضه کتابهایی با موضوعات غیر مرتبط با سالن مربوطه و ۳ غرفه به خاطر عرضه کتابهای قاچاق و بدون شناسنامه، آرایی صادر شده است.

دهقانی همچنین با اشاره به اینکه مطابق ضوابط نمایشگاه، هر ناشر در بخش داخلی تنها می تواند نمایندگی دو ناشر را برای عرضه کتابهایش بر عهده بگیرد آن هم منوط به اینکه در زمان ثبت نام این موضوع اعلام و تأیید شده باشد، گفت: امسال ۷۴ ناشر به خاطر عدم رعایت این بند و در واقع عرضه کتابهای سایر ناشران جریمه شدند.

وی همچنین با اشاره به ممنوعیت فروش کالاهای غیر کتابی در نمایشگاه از  جریمه ۱۹ ناشر به خاطر  اسباب بازی و کتاب های غیر، ۲۵ ناشر به خاطر عدم رعایت سایر مقررات نمایشگاه کتاب و ۹ ناشر به علت استفاده غیر مجاز از بن کارت ها خبر داد و گفت: غرفه های تمامی این ناشران تعطیل شد.

دهقانی در عین حال اهدای جایزه توسط غرفه داران به بازدیدکنندگان و عرضه کتاب ها با تخفیف ۳۰ درصدی را  تخلف نمایشگاهی ندانست و تأکید کرد: چنانچه میزان تخفیف کتابها بیشتر از ۳۰ درصد باشد تخلف نمایشگاهی است و با آن برخورد صورت خواهد گرفت.

وی «اخطار کتبی، درج در پرونده و تعطیلی یک روزه غرفه»، «تعطیلی تا پایان نمایشگاه و محرومیت از حضور در نمایشگاه های استانی و نمایشگاه کتاب تهران در سال آینده»، «محرومیت از حضور در نمایشگاه های استانی و نمایشگاه کتاب تهران در دو دوره بعد»، «جمع آوری کتابها» و «اخذ تعهد» را از مصادیق آراء صادره عنوان کرد.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران بیشترین تخلف را مربوط به عرضه کتابهای بدون شناسنامه با سه مورد عنوان کرد و گفت: نقد کردن بن کتاب در رتبه دوم بیشترین میزان تخلفات بوده است.

همچنین به گفته این مقام مسئول در نمایشگاه کتاب عمده تخلفات صورت گرفته در این نمایشگاه تا پایان روز هفتم مربوط به بخش ناشران عمومی بوده که البته با توجه به تعداد زیاد شرکت کنندگان در این بخش تا حدودی طبیعی به نظر می رسد و در رتبه های بعدی هم بخش ناشران دانشجویی، کودک، آموزشی و بین‌الملل قرار دارند.

دهقانی با تأیید جمع آوری برخی کتابهای افست در بخش ناشران خارجی که ناشر اصلی آنها در نمایشگاه حضور نداشته است، در عین حال تعداد این کتابها را اندک عنوان کرد.

وی در پاسخ  به سوالی مبنی بر صحت وسقم گزارش واصله مبنی بر تخلف مدیران یکی از کمیته های نمایشگاه کتاب در غرفه خودش که ناظر بر عرضه کتابهای سایر ناشران بوده است، این موضوع را تأیید کرد و بدون نام بردن از این مدیر متخلف گفت: گزارشی در این زمینه واصل شد که ما تذکر لازم را به مدیر یاد شده برای اصلاح این مورد در غرفه خود، دادیم و با توجه به اصلاح این رویه، هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران به این موضوع ورود نکرد و در واقع موضوع با رایزنی حل شد.

این مقام مسئول در پاسخ به درخواست خبرنگار مهر برای اعلام جزئیات بیشتر گفت: نمی خواهم در این باره بیشتر توضیح دهم.

دهقانی هرگونه ارتباط میان تشکل های صنفی با تخلف نقد کردن ۱۱۰ میلیون تومان بن کتاب در یک غرفه و با همکاری سه غرفه دیگر را با تشکل های صنفی رد کرد و اظهار داشت: ۹ نفر از ناشران در نمایشگاه امسال در غرفه های خود مبادرت به تخلف در حوزه بن کتاب کرده اند که سنگین ترین این تخلفات مربوط به همین مورد بود که با ورود هیئت رسیدگی به تخلفات، متخلف شناسایی و تحویل مراجع قضایی شد؛ پرونده قضایی برای او تشکیل شده و به آن رسیدگی خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید