ربات‌های چابک با الهام از عنکبوت جهنده ساخته می شود

پژوهشگران انگلیسی در نظر دارند ربات‌هایی ابداع کنند که قابلیت‌های خاص عنکبوت‌های جهنده را داشته باشند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، عنکبوت‌های جهنده بدون شک، از شگفتی‌های زیست‌شیمی هستند. آنها پس از هر توقف، قابلیت پرش تا شش برابر طول بدن خود را دارند.

پژوهشگران "دانشگاه منچستر"(University of Manchester) در انگلستان فکر می‌کنند شاید این قابلیت عنکبوت‌ها، برای ربات‌ها قابل اجرا باشد.

آنها برای تحلیل حرکت یک عنکبوت جهنده موسوم به "کیم"(Kim) و بررسی چگونگی انتقال این قابلیت به ربات، از ترکیب سی‌تی‌اسکن‌ و دوربین‌های پرسرعت استفاده کردند. این گروه، از پرش‌های کیم فیلم‌برداری و آنها را به صورت حرکت آهسته پخش کردند. سپس، برای درک ساختار بدن و پای رده عنکبوتیان در سطحی بی‌سابقه، یک مدل سه‌بعدی ابداع دادند.

نتایج این بررسی، کاملا مطابق انتظار دانشمندان نبود. این موضوع کاملا واضح است که عنکبوت‌ها برای کشش پاهای خود، از فشار هیدرولیک استفاده می‌کنند اما اکنون مشخص شده که آنها برای پرش به این قدرت نیازی ندارند. همچنین، راهبرد پرش، به مسافت سفر آنها و وجود یا عدم وجود تغییر در رفتارشان بستگی دارد. شاید عنکبوت، برای شکار طعمه، روی یک پرش کوتاه تمرکز کند اما ممکن است یک جهش بلند، موجب حفظ انرژی شود.

هنوز نکات ناشناخته‌ای در این مورد وجود دارد. برای مثال، دقت عنکبوت‌ها در استفاده از حرکت هیدرولیک چقدر است و این که ربات‌های جدید نمی‌توانند همین مقدار قدرت و کنترل عنکبوت را داشته باشند.

با این حال، این پژوهش ادعا می‌کند برای ساخت ربات‌ها، نباید همیشه از سگ‌ها یا انسان‌ها الهام گرفت.

 

دیدگاه تان را بنویسید