مشاهده ۴۵۰ عدد سمندر کردستانی در بوکان

ارومیه – رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: ۴۵۰ عدد از گونه نادر سمندر کردستانی در چشمه سارهای این شهرستان مشاهده شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محمد احمدی با اعلام این خبر افزود: برنامه سرشماری سمندر کردستانی در دو مرحله در مسیرهای مشخص شده برگزار شد.

وی ادامه داد: برنامه سرشماری بهاره سمندر کردستانی با حضور کارشناسانی از سازمان حفاظت محیط زیست کشور و اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در ارتفاعات کوهستانی روستاهای شهرستان بوکان شامل سارده کویستان ،ابراهیم خصار و سلامت اجرا شد.

احمدی گفت: در این برنامه سرشماری در دو مرحله و در مسیرهای مشخص شده قبلی برگزار گردید که در مرحله اول زیستگاهای سارده کویستان بررسی و تعداد ۴۵۰ عدد از این گونه نادر در چشمه سارهای منطقه مشاهد شد.

رئیس اداره محیط زیست بوکان اضافه کرد: در فاز دوم زیستگاهای ابراهیم خصار و سلامت نیز بررسی و تعداد ۴۰۰ عدد از این گونه در این زیستگاها مشاهده شد.

وی گفت: پراکنش سمندر کردستانی محدود به زیستگاههای شمال غرب کشور از جمله شهرستانهای بوکان، سردشت، مهاباد، پیرانشهر بوده که بیشترین آمار مشاهده شده مربوط به شهرستان بوکان است.

احمدی افزود: با مقایسه آمار مشاهده شده در سالهای متوالی و مشاهده وضعیت مناسب این گونه در زیستگاههای شهرستان بوکان می توان گفت که مهمترین زیستگاه این گونه مناطق زیستگاهی شهرستان بوکان است.

سمندر یکی از انواع دوزیستان است و در ایران چهار نوع شاخص سمندر وجود دارد در زمان حاضر سمندر کردستانی جزو گونه‌های در خطر انقراض بوده و در فهرست سرخ IUCNطبقه‌بندی شده است.

دیدگاه تان را بنویسید