با سواد شدن ۵۴ درصد پناه‌جویان افغان در ایران

در مراسم افتتاحیه طرح سوادآموزی کودکان و نوجوانان اتباع افغان، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به تلاش دولت جمهوری اسلامی ایران در این مورد از باسواد شدن ۵۴ درصد از پناه‌جویان افغان در ایران خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در مراسم افتتاحیه طرح سوادآموزی کودکان و نوجوانان اتباع افغان با همکاری سازمان امداد بین‌الملل در منطقه عشایر نشین روستای محمودآباد شهرستان پیشوا برگزار شد، علی باقر زاده در این مراسم بابیان اینکه سوادآموزی صرف جوابگوی همه‌ نیازهای مخاطبان نیست، تأکید کرد: آموزش مهارت‌های اساسی زندگی در کنار برنامه‌های توسعه سواد پایه و آموزش مفاهیم درسی باید در برنامه درسی نظام‌های آموزشی رسمی و غیررسمی کشور لحاظ شود.

وی در ادامه به ارائه آمار و ارقام افراد تحت پوشش اتباع خارجی این سازمان پرداخت و گفت: سازمان نهضت سوادآموزی در سال ۹۶ بیش از ۲۷ هزار نفر از اتباع کشورهای خارجی خصوصاً افغان را تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی برده و باسواد کرده است، که از این تعداد، حدود ۲۴ هزار نفر با اعتبارات دولتی و ظرفیت این سازمان صورت پذیرفته است.

باقر زاده با اشاره به سوادآموزی در مورد اتباع افغان اظهار کرد: نرخ سواد اتباع و پناه جویان افغان در سال ورود به کشور جمهوری اسلامی ۶ درصد بوده است و در حال حاضر بر اساس نتایج سرشماری سال ۹۵ به ۶۰ درصد ارتقا یافته است. این در حالی است که در کشور افغانستان این نرخ ۵۰ درصد گزارش‌شده است. باید توجه داشت که این افزایش و ارتقا در شاخص سواد، نشانگر فراهم شدن فرصت آموزشی رایگان و برابر برای این افراد در کشور جمهوری اسلامی ایران است.

شایان‌ذکر است، سازمان نهضت سوادآموزی در قالب تفاهم‌نامه با مشارکت سازمان مردم‌نهاد امداد بین‌الملل relief international قرار است، تعداد ۱۹۰۰ نفر از کودکان و نوجوانان بی‌سواد ۱۹-۱۰ ساله اتباع خارجی را در شهرستان‌های استان تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، یزد، تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی پایه و دوره انتقال خود ببرد.

دیدگاه تان را بنویسید