گزارش جی پلاس؛

چهارمین همگروهی با کشور همسایه در هفت دوره گذشته/ عراق و کره دست از سر تیم ایران برنمی دارند!

عراقی ها در هفت دوره اخیر جام ملت ها، چهار بار در گروه ایران قرار داشتند و در یکی از سه دوره ای که با ایران همگروه نبودند، در یک چهارم نهایی حریف شاگردان کی روش شدند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ قرعه کشی جام ملت های آسیای 2019 انجام شد و علی دایی قرعه های خوبی برای ایران برداشت. خودش هم جریانی را آغاز کرد که ایران را شانس اصلی قهرمانی این رقابت ها می داند و معتقد است باید جام قهرمانی این رقابت ها را بالای سر ببرد. جامی که نزدیک به نیم قرن از آخرین باری که یک ایرانی آن را بالای سر برده می گذرد!

  • ایران؛ پر افتخارترین تیم آسیا

شاید خیلی ها ندانند اما ایران هنوز هم رکورد دار قهرمانی و پیروزی های پیاپی در جام ملت هاست. تیم رویایی ایران در اواخر دهه شصت و هفتاد میلادی، در چهارمین، پنجمین و ششمین دوره جام ملت ها با اقتدار قهرمان شد و پرویز قلیچ خانی، سه بار پیاپی جام قهرمانی را بالای سر برد. 3 قهرمانی پشت سر هم، 12 پیروزی مداوم رکوردی است که هنوز دست تیمی در آسیا به آن نرسیده است.

  • تاثیر جام جهانی بر جام ملت ها

از رقابت های 1976 میلادی به بعد، بخت از تیم ایران رو گرفت. ایران دیگر هیچوقت رنگ فینال جام ملت ها را هم ندید و حالا زمانی که جام ملت ها برسد، 43 سال از آخرین فینال و قهرمانی ایران در این رقابت ها گذشته و خیلی ها تلاش می کنند این روحیه و انگیزه را ایجاد کنند تا تیم ملی یک بار دیگر به این افتخار دست پیدا کند. افتخاری که البته شاید به نتیجه ایران در جام جهانی 2018 هم وابسته باشد و موفقیت یا عدم موفقیت در روسیه، نقش موثری در شرایط روحی تیم نسبتا جوان کی روش داشته باشد.

  • عراق همیشه حاضر!

یکی از نکات جالب در قرعه کشی جام ملت های 2019 امارات، حضور عراق در گروه ایران است. عراقی که از سال 1996 گرفته تا همین دوره گذشته، بختش به نوعی با تیم ایران گره خورده و در اکثر ادوار به نوعی به ایران می رسد. چیزی شبیه به اتفاقی که برای کره جنوبی افتاده و می افتد!

  1. اگر برگردیم به دوره یازدهم جام ملت ها، باز هم عراق را می بینیم که در گروه ایران قرار گرفته. تیم بسیار آماده و پرمهره آن روزهای ایران، در شرایطی که عربستان را با سه گل از پیش رو برداشت، به عراق با نتیجه 2 بر یک باخت. در نهایت هم با آن جنجال های داوری در نیمه نهایی به عربستان باخت و از دور رقابت ها کنار رفت. ایران با آن برد 6 بر دوی معروف در یک چهارم نهایی برابر کره به نیمه نهایی رسیده بود.
  2. تیم ایران در جام 2000 هم یک بار دیگر به عراق رسید و با این تیم در یک گروه قرار گرفت. این بار عراق بود که با نتیجه 1 بر صفر مغلوب تیم ایران شد. با این حال این دومین رویارویی پیاپی ایران و کره جنوبی در یک چهارم نهایی جام ملت ها اتفاق افتاد و ایران با آن باخت عجیب از دور رقابت ها کنار رفت.
  3. سال 2004 آخرین افتخار ایران در این رقابت ها را در خود دارد. عنوان سومی که اتفاقا ردی از عراق در آن نیست. با این حال کره جنوبی همچنان رقیب یک چهارم نهایی های ایران بود و برای چهارمین بار رقیب شاگردان آن زمان برانکو شد. در نهایت اما این تیم ایران بود که با پیروزی به نیمه نهایی رسید و با آن پنالتی چیپ یحیی گل محمدی، فینال را از دست داد و به مدال برنز رسید.
  4. در سال 2007 هم عراق با ایران همگروه نشد اما کره جنوبی همچنان در یک چهارم نهایی منتظر ایران بود. تیم ایران در آن دوره با هدایت امیر قلعه نویی باز هم در یک چهارم نهایی به کره باخت و از دور رقابت ها کنار رفت. عراقی ها در این دوره کره را در نیمه نهایی بردند و با شکست عربستان در فینال قهرمان آسیا شدند!
  5. در سال 2011 شاهد همگروهی دیگری برای ایران و عراق بودیم. ایران در این دوره با عراق، کره شمالی و امارات همگروه بود. عراقی ها اگرچه در مرحله گروهی 2 بر 1 مغلوب ایران شدند اما کره ای ها در پنجمین رویارویی پیاپی با ایران، شاگردان افشین قطبی را در یک چهارم نهایی از دور رقابت ها کنار زدند. 
  6. در 2015 باز هم سرنوشت ایران و عراق با هم گره خورد. تیم کارلوس کی روش که با 3 برد پشت سر هم به یک چهارم نهایی رسید، پس از 20 سال تیم دیگری بجز کره را در مقابل خود می دید که آن هم عراق بود! عراقی که البته اگر اخراج مهرداد پولادی نبود، شاید دیگر نمی توانست مانع از صعود ایران شود. با این حال عراقی ها این بار دیگر خودشان جلوی صعود ایران را گرفتند و پس از 120 دقیقه جدال که به تساوی سه بر سه انجامید، در ضربات پنالتی به پیروزی رسیدند و به مرحله بعد صعود کردند.

به گزارش جی پلاس؛ تیم ایران پس از سال 76 میلادی که به قهرمانی رسید، چهار عنوان سومی را از آن خود کرده و چهار بر هم در سال های 2000، 2007، 2011 و 2015 در مرحله یک چهارم نهایی از دور رقابت ها کنار رفته است.

تیم ایران در این دوره با عراق همگروه است، در یک هشتم نهایی هم با توجه به شیوه برگزاری مسابقات خبری از کره جنوبی نیست. با این حال بعید نیست که بازهم در یک چهارم نهایی با این تیم قدرتمند رودررو شویم!

دیدگاه تان را بنویسید