دلایل سانحه نفتکش سانچی اعلام شد + جزئیات

پس از حدود ۴ ماه از وقوع سانحه برخورد نفتکش ایرانی سانچی و کشتی فله‌بر کریستال، رئیس هیئت ایرانی بررسی سانحه، دلایل این حادثه مرگبار را اعلام کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، نادر پسنده روز شنبه در نشست تشریح نتایج رسیدگی به سانحه نفتکش سانچی و کشتی فله بر کریستال در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به اینکه کشورهای ذینفع در کمیته بررسی این سانحه به یک توافق کامل نرسیده اند، لذا دو نظریه در این خصوص ارایه شده است.
وی بیان کرد: نظریه ای که ایران، پاناما و بنگلادش روی آن تاکید کردند، این بود که تغییر مسیر کشتی کریستال چینی به سمت راست که در 15 دقیقه قبل از سانحه آغاز شده بود، باعث آن شده است و اگر این تغییر مسیر صورت نمی گرفت، تصادفی رخ نمی داد.

مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به نظریه کشور چین و هنگ کنگ اظهار داشت: نمایندگان این دو معتقد بودند که این سانحه در آبهای آزاد در شرایط دید مطلوب بین تانکر سانچی و کشتی کریستال رخ داده و مطابق با قانون 15 کنوانسیون جلوگیری از تصادف در دریا، این دو کشتی در مسیر تقاطع قرار داشتند و تانکر سانچی به عنوان کشتی راه دهنده باید از مسیر کشتی کریستال خارج می شد و عامل اصلی آن خطای انسانی است.

مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یادآورشد: افسران و دیدبان های کشتی کریستال تا زمان تصادف، متوجه وجود خطر تصادف با سانچی نشدند ضمن آنکه هر دو کشتی ها متوجه تغییرات شرایط ناوبری یکدیگر نشده بودند. 

رئیس ایرانی بررسی سانحه نفتکش سانچی با یادآوری اینکه افسر ناوبر کریستال متوجه هشدار کشتی سانچی نشده بود، گفت: تحویل مسئولیت ناوبری در کشتی کریستال به جای حداقل 15 دقیقه ظرف 2 دقیقه انجام شده که این امر سبب شده است اطلاعات کافی به افسر این کشتی داده نشود. 

به گفته وی، در مقابل این نظریه نمایندگان ایران و پاناما ، نمایندگان چین و هنگ کنگ معتقد هستند که افسر ناوبر سانچی انتظار داشته که کشتی های کوچک از مسیر کشتی سانچی خارج شوند حتی اگر حق تقدم با آنها باشد. 

پسنده بیان داشت: با اینکه در سانچی دیدبان خطر تصادف را به افسر ناوبر اعلام می کند اما این افسر اقدام مناسبی برای جلوگیری از تصادف به عمل نمی آورد و مطابق ماده 17 قانون جلوگیری از تصادم در دریا، کشتی کریستال نیز اقدام مناسبی برای جلوگیری از تصادف به عمل نیاورده است. 
در ادامه این نشست، هادی حق شناس عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: متاسفانه خطای انسانی باعث بروز این سانحه دردناک در آب های دریای چین شد. 

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: کمیته رسیدگی به سانحه دو کشتی کریستال فله بر چینی و نفتکش سانچی به دنبال شناخت مقصر نبود بلکه ما به دنبال علل وقوع این حادثه بزرگ دریایی بودیم. 

حق شناس اظهار داشت: چینی ها اعلام کردند که باید در دریا حق تقدم و تاخر رعایت می شد که نفتکش سانچی آن را رعایت نکرده است در حالی که نمایندگان ما در این کمیته به این نتیجه رسیدند که تغییر مسیر کشتی کریستال 15 دقیقه قبل از بروز این حادثه باعث این تصادف در دریا شده است. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در پایان این نشست تاکید کرد: ما سعی کردیم دلایل این سانحه به صورت شفاف اطلاع رسانی شود و تمام مکالمات دو کشتی 30 دقیقه قبل از این حادثه مورد بررسی قرار گرفته تا تمام جزییات این سانحه به خوبی مشخص شود. 

محمد راستاد افزود: کمیته رسیدگی به این سانحه تمام نقطه نظرات خود را به سازمان بین المللی دریانوردی ارسال کرده تا در قوانین جدید صنعت حمل و نقل دریایی جهان استفاده شود تا ما شاهد بروز چنین حوادثی در آب های جهان نباشیم. 

وی گفت: امروز پس از چهار ماه از این سانحه دلایل آن اطلاع رسانی شد و تمام مراحل رسیدگی به این سانحه با رعایت معاهدات و کنوانسیون های بین المللی انجام شده و از طرف ایران مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیتی در این کمیته که سه بار در چین تشکیل جلسه داد، شرکت داشتند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: هفته گذشته جمع بندی این سه نشست که بیش از 10 ساعت طول کشید، با حضور نمایندگان کشورهای ایران ، چین ، پاناما ، هنگ کنگ و بنگلادش نهایی شد و گزارش آن به کشورهای یادشده نیز ارائه شده است. 

 16 دی ماه سال 96 یک کشتی فله بر چینی حامل 64 هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از 130 هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد.

در این حادثه، 30 تبعه ایرانی و دو بنگلادشی نفتکش سانچی جان خود را از دست دادند و طبق توافق نامه ای که بین مقامات 4 کشور پاناما ، ایران ، چین و هنگ گنگ منعقد شد مقرر گردید پس از بررسی های همه جانبه اسناد و مدارک و جعبه سیاه این دو کشتی بزرگ تجاری و مصاحبه حضوری با خدمه کشتی چینی مقصر این حادثه اعلام شود.

کشتی نفتکش سانچی ایران روز 16 دسامبر 2017 مطابق با 25 آذر 96 بندر عسلویه ایران را با بیش از 111 هزار تن میعانات گازی به مقصد بندر دایسان کره جنوبی ترک کرد و بنا بود در 18 دی ماه سال 96 در این بندر پهلو بگیرد. 

از طرفی 15 دسامبر 2017 مطابق با 24 آذر 96، کشتی کریستال چین بندر کالامای آمریکا را به مقصد دونگاوان چین ترک کرد تا در روز 20 دی ماه سال 96 در این بندر پهلوگیری بگیرد، اما در 160 مایلی شانگهای ساعت 19 و 50 دقیقه به وقت محلی در دریای چین با یکدیگر برخورد کردند.

دیدگاه تان را بنویسید