پیش بینی افزایش قیمت‌ها در بازار رایانه و تبلت

با توجه به شرایط ارزی کشور و وجود برخی مشکلات در گمرک، پیش بینی می شود قیمت برخی وسایل حوزه آی تی مثل کامپیوتر و تبلت در آینده نزدیک در بازار ایران با افزایش قیمت مواجه شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در حالیکه بازار رایانه و تبلت به واسطه نوسانات اخیر ارزی در رکود به سر می‌برد و مشتریان منتظر کاهش قیمت هستند، رئیس اتحادیه فناوران رایانه می‌گوید قیمت‌گذاری محصولات در این بازار با دلار ۶۰۰۰ تومانی انجام و پیش‌بینی می‌شود با توجه به توقف محصولات در گمرکات کشور در پی عطف به ماسبق شدن قانون تک‌نرخی ارز برای کالاهایی که در گذشته از طریق صرافی هزینه آن‌ها پرداخت شده، قیمت‌ها افزایش یابد.

سال ۹۷ را تا به اینجای کار می‌توان سال تحولات ارزی نام نهاد، زیرا بعد از تعطیلات نوروز بازار نوسانات شدیدی را به خود دید که این نوسانات تأثیر مستقیم بر بازارهای مختلف به ویژه بازارهایی که نیاز خود را از طریق واردات تأمین می‌کنند، خواهد داشت لذا با تصمیم دولت دلار تک نرخی به قیمت ۴۲۰۰ تومان اعلام شد اما گفته‌های رسیده از بازار گویای این است که که برخی از شرایط سوءاستفاده و محصولات را احتکار کرده‌اند و این موضوع یکی از دلایل عدم کاهش قیمت در بازارهای مختلف است.

یکی از بازارهایی که قیمت محصولات آن مستقیماً با ارز تعیین می‌شود، بازار رایانه و تبلت است که در رابطه با شرایط فعلی این بازار، محمدمهدی میرمهدی- رئیس اتحادیه فناوران رایانه - به ایسنا گفت: تک نرخی شدن دلار در مبنای ۴۲۰۰ تومان تصمیم بسیار خوبی بود و شرط موفقیت آن اختصاص ارز با این رقم برای تمام کالاهاست.

او ادامه داد: در شرایط فعلی واردکنندگانی که قبل از تک نرخی شدن دلار فرآیند واردات خود را انجام داده‌اند و محصولات در گمرکات ایران و امارات قرار دارد با مشکل ترخیص کالا مواجه هستند، زیرا گمرگ ایران با تک نرخی شدن ارز تنها ثبت سفارش و ترخیص کالا با شرایط بانکی را می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه گمرک واردات کالاهایی که قبل از اجرایی شدن تک نرخی ارز مبالغ آن را از طریق صرافی‌ها پرداخت شده است را عطف به ماسبق کرده است، گفت: گمرک در سال ۱۳۹۷ کالاهایی که در سال گذشته و با تعرفه سال ۱۳۹۶ وارد کشور شده با افزایش تعرفه به دنبال دریافت مابه التفاوت تعرفه است.

مشتریان منتظر کاهش قیمت

میرمهدی در رابطه با قیمت محصولات در شرایط فعلی که نرخ دلار کاهش یافته است، بیان کرد: قیمت تمام شده محصولات وارداتی در محدوده ۶۲۰۰ تومان تعیین شد، زیرا هزینه‌های جابجایی پول در ایران بسیار زیاد است و در حال حاضر که نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان تعیین شده حدود ۱۰ درصد کارمزد پرداخت می‌شود که قیمت تمام شده هر دلار آمریکا حدود ۴۵۰۰ تومان خواهد بود.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه  تصریح کرد: واردکنندگان به دلیل آنکه محصولات گذشته خود را با ارز به نرخ بالا وارد کرده‌اند و دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان دریافت نکرده‌اند، قیمت گذاری محصولات خود را با دلار ۶۰۰۰ تومانی انجام می‌دهند.

او یکی از بزرگترین معضلات بازار رایانه و تبلت را نبود تقاضا از سوی مشتری اعلام کرد و گفت: به دلیل نوسانات اخیر ارز، مشتری بر این عقیده است که قیمت محصولات کاهش نیافته و در انتظار افت قیمت در بازار است.

میرمهدی با اشاره به اینکه قیمت محصولات در حال حاضر تا حدودی افت کرده است، گفت: قیمت محصولات در شرایط فعلی عموماً با نرخ دلار کمتر از ۵۰۰۰ تومان تعیین می‌شود اما به دلیل آنکه با توجه به قوانین و عملکرد گمرک کشور، محصولات جدید در انبار و گمرکات متوقف شده‌اند احتمال افزایش قیمت وجود دارد.

دیدگاه تان را بنویسید