امام خمینی: من فرزند بسیار عزیزی را از دست دادم و در سوگ او نشستم

در پیام امام به مناسبت شهادت استاد مطهری آمده است: «تروریستها نمى‌ توانند شخصیت انسانى مردان اسلام را ترور کنند. آنان بدانند که به خواست خداى توانا ملت ما با رفتن اشخاص بزرگ در مبارزه علیه فساد و استبداد و استعمار مصممتر مى‌ شوند.».

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه جی پلاس، در پی به شهادت رسیدن استاد مرتضی مطهری به دست گروهک فرقان، امام خمینی در یازدهم اردیبهشت ماه سال 58 پیامی خطاب به ملت ایران در بیان شخصیت و منزلت علمی آن بزرگوار صادر کردند. متن این پیام به شرح زیر است: 

 

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌

انا للَّه و انا إلیه راجعون‌

این جانب به اسلام و اولیاى عظیم الشأن آن و به ملت اسلام و خصوص ملت مبارز ایران ضایعه أسف‌انگیز شهید بزرگوار و متفکر و فیلسوف و فقیه عالیمقام مرحوم آقاى حاج شیخ مرتضى مطهرى- قدس سره- را تسلیت و تبریک عرض مى‌ کنم. تسلیت در شهادت شخصیتى که عمر شریف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف کرد و با کجرویها و انحرافات مبارزه سرسختانه کرد، تسلیت در شهادت مردى که در اسلام‌ شناسى و فنون مختلفه اسلام و قرآن کریم کم نظیر بود. من فرزند بسیار عزیزى را از دست دادم و در سوگ او نشستم که از شخصیتهایى بود که حاصل عمرم محسوب مى‌ شد. در اسلام عزیز با شهادت این فرزند برومند و عالِم جاودان ثُلمه‌ اى وارد شد که هیچ چیز جایگزین آن نیست. و تبریک در داشتن این شخصیتهاى فداکار که در زندگى و پس از آن با جلوه خود نورافشانى کرده و مى‌ کنند. من در تربیت چنین فرزندانى که با شعاع فروزان خود مردگان را حیات مى‌ بخشند و به ظلمتها نور مى‌ افشانند، به اسلام بزرگ، مربى انسانها و به امت اسلامى تبریک مى‌ گویم. من گرچه فرزند عزیزى را که پاره تنم بود از دست دادم لکن مفتخرم که چنین فرزندان فداکارى در اسلام وجود داشت و دارد. مطهرى که در طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود، رفت و به ملأ اعلى‌ پیوست، لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامى و علمى و فلسفى‌ اش نمى‌ رود.

تروریستها نمى‌ توانند شخصیت انسانى مردان اسلام را ترور کنند. آنان بدانند که به خواست خداى توانا ملت ما با رفتن اشخاص بزرگ در مبارزه علیه فساد و استبداد و استعمار مصممتر مى‌ شوند. ملت ما راه خود را یافته و در قطع ریشه‌ هاى گندیده رژیم سابق و طرفداران منحوس آن از پاى نمى‌ نشیند. اسلام عزیز با فداکارى و فدایى دادن عزیزان رشد نمود. برنامه اسلام از عصر وحى تا کنون بر شهادت توأم با شهامت بوده. قتال در راه خدا و راه مستضعفین در رأس برنامه‌ هاى اسلام است. مَا لَکُم لا تُقاتِلونَ فِى سَبیلِ اللَّهِ وَ المُستَضعَفینَ مِنَ الرّجالِ وَ النّساءِ وَ الولدانِ.»

اینان که شکست و مرگ خود را لمس نموده و با این رفتار غیر انسانى مى‌ خواهند انتقام بگیرند یا به خیال خام خود مجاهدین در اسلام را بترسانند، بد گمان کرده‌ اند. از هر موى شهیدى از ما و از هر قطره خونى که به زمین مى‌ ریزد، انسانهاى مصمم و مبارزى به وجود مى‌ آید. شما مگر تمام افراد ملت شجاع را ترور کنید و الّا ترور فرد هر چه بزرگ باشد، براى اعاده چپاولگرى سودى ندارد. ملتى که با اعتماد به خداى بزرگ و براى احیاى اسلام بپاخاسته با این تلاشهاى مذبوحانه عقبگرد نمى‌ کند. ما براى فداکارى حاضر و براى شهادت در راه خدا مهیا هستیم.

این جانب روز پنجشنبه سیزده اردیبهشت 58 را براى بزرگداشت شخصیتى فداکار و مجاهد در راه اسلام و ملت، عزاى عمومى اعلام مى‌ کنم و خودم در مدرسه فیضیه روز پنجشنبه و جمعه به سوگ مى‌ نشینم. از خداوند متعال براى آن فرزند عزیز اسلام رحمت و غفران و براى اسلام عزیز عظمت و عزت مسألت مى‌ نمایم. سلام بر شهداى راه حق و آزادى.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‌»

 

 

صحیفه امام؛ ج‌7، ص 178-179

 

دیدگاه تان را بنویسید