گزارش جی پلاس؛

آمار سرخ پوشان با کمترین نوسان/ پرسپولیس برانکو از نگاهی دیگر!

شرایط پرسپولیس در پایان لیگ هفدهم و مقایسه آن با لیگ قبلی، نشان می دهد که برانکو با وجود از دست دادن سه بازیکن اصلی، کمترین نوسان ممکن را تجربه کرده و حتی در برخی موارد عملکرد بهتری ارائه کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ پرسپولیس در حالی قهرمانی فصل گذشته در لیگ برتر را تکرار کرد که کارنامه اش در انتهای فصل، شباهت های بسیاری به فصل 95 – 96 داشت. شاید تنها همان یک برد کمتر قرمزها در لیگ امسال، باعث این اختلاف ناچیز شده و شاید اگر این تساوی هم به برد تبدیل می شد، آمار شاگردان برانکو درست مثل فصل گذشته می شد.

همین ابتدا بهتر است به این نکته توجه کنیم که برانکو در راه رسیدن از فصل گذشته به این فصل، نه تنها نتوانست بازیکنی به خدمت بگیرد، بلکه سه مهره کلیدی فصل گذشته را هم به تناوب از دست داد. سروش رفیعی همان ابتدا به قطر رفت و رامین رضاییان راه اروپا را در پیش گرفت. آقای گل دو دوره لیگ برتر یعنی مهدی طارهم هم که عملا در این فصل کمک چندانی به پرسپولیس نکرد. ابتدا محروم بود و پس از آن هم راهی الغرافه شد. به این ترتیب برانکو که به دلیل محرومیت، نمی توانست بازیکن بگیرد، سه مهره اصلی اش را از دست داد و با این شرایط لیگ را آغاز کرد؛ هرچند طارمی تنها در دقایقی از 7 بازی کمک حال او بود.

ابتدا برسیم به آمار قرمز ها در این فصل. آن ها در سی هفته لیگ هفدهم، 19 برد، 4 شکست، هفت مساوی و 64 امتیاز دشت کردند. قهرمانی که اگرچه زودتر از فصل گذشته بدست آمد اما تعداد امتیازهای تیم قهرمان از سال گذشته هم کمتر است.

  • تعداد برد، باخت و مساوی

پرسپولیسی ها در این فصل، یک برد کمتر از سال گذشته کسب کردند. یکی از بردهای فصل گذشته پرسپولیسی ها در این فصل به مساوی تبدیل شد و 6 مساوی فصل گذشته را به عدد 7 تبدیل کرد. تعداد باخت های پرسپولیس در هر دو فصل 4 بود.

  • امتیازها

کمتر شدن یک برد و اضافه شدن یک مساوی، برابر است با کم شدن دو امتیاز از سبد امتیازی پرسپولیس. آن ها در فصل گذشته 66 امتیاز کسب کرده بودند که در این فصل به امتیاز 64 قناعت کردند.

  • تعداد گل ها

نکته جالب اینجاست که رفتن طارمی به عنوان گلزن، رفیعی به عنوان گلساز، نه تنها خط حمله پرسپولیس را تضعیف نکرد، بلکه در انتهای فصل، شاگردان برانکو گل های بیشتری هم نسبت به فصل گذشته به ثمر رسانده اند. خط حمله 46 گله پرسپولیسی ها در فصل گذشته، این فصل با درخشش علیپور و دیگر بازیکنان تیم، 48 گل به داخل دروازه حریفان فرستاد تا تیم قرمزپوش پایتخت یک بار دیگر بهترین خط حمله لیگ برتر را در اختیار داشته باشد.

در این میان پرسپولیس یک گل بیشتر از سال گذشته دریافت کرد تا تفاضل گل اش از 32 به 33 برسد و بازهم در نوع خود بهترین عملکرد باشد.

قرمزها درست مثل فصل گذشته، بهترین خط حمله و خط دفاع را داشتند و به طور طبیعی عنوان بهترین تفاضل گل را هم در اختیار گرفتند.

همچنین علی علیپور با 19 گلی که به ثمر رساند، برای سومین بار پیاپی عنوان آقای گلی را به پرسپولیس داد. جایگاهی که در دو فصل قبل از آن، در اختیار مهدی طارمی بود. نکته جالب اینجاست که علیپور هم با 19 گل ( یک گل بیشتر از طارمی در فصل گذشته) آقای گل شده. یعنی آمار بهترین گلزن پرسپولیس هم تنها یک عدد جابجا شده؛ آن هم با وجود اینکه علیپور جای طارمی را گرفته بود. 

این ها همه نشان می دهد این سیستم برانکو است که بازیکن ها در آن شکوفا می شوند و چنین عملکردی را از خود بجا می گذارند. خیلی اهمیت ندارد در راس خط حمله طارمی باشد یا علیپور؛ خیلی مهم نیست پشت سر آن ها رفیعی و مسلمان باشند یا بازیکن دیگری. این سیستم برانکو است که موفق شده و با بازیکنان دیگر هم جواب می دهد.

 

  • اختلاف ثابت با تیم دوم

در فصل گذشته که پرسپولیس با 66 امتیاز قهرمان شد، استقلال رده دومی 57 امتیاز داشت تا اختلاف تیم های اول و دوم 9 امتیاز باشد. این فصل هم همان طور که تیم قهرمان دو امتیاز کمتر بدست آورد و 64 امتیازی شد، تیم دوم هم با 55 امتیاز به کار خود پایان داد تا این آمار پرسپولیس هم نسبت به فصل گذشته ثابت بماند!

دیدگاه تان را بنویسید