گزارش جی پلاس؛

پل های خراب پشت سر وزنه برداری ایران! / مرادی با کدام ارتباط می خواهد لابی کند؟

رئیس فدراسیون وزنه برداری در حالی به دنبال تغییر نظر فدراسیون جهانی درباره کم کردن نمایندگان ایران در المپیک 2020 است که خودش هم می داند کوچکترین تاثیری بر روی رئیس و دبیر کل این نهاد ندارد!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ ماجرای کم شدن سهمیه های وزنه برداری در رقابت های المپیک به دلیل نمونه های دوپینگ مثبت شده، یکی از اتفاق های مهم ورزش ایران که آنقدرها به آن پرداخته نشد. ماجرا از این قرار است که طبق تصمیم فدراسیون جهانی وزنه برداری، کشورهایی که از المپیک 2008 پکن به این طرف، حداقل 10 نمونه دوپینگشان مثبت شده باشد، محدودیت های قابل توجهی را در رقابت های المپیک 2020 توکیو متحمل می شوند و تنها می توانند دو ورزشکار در بخش مردان به این رقابت ها اعزام کنند. اتفاقی که برای ورزش ایران ضربه مهم و مهلکی به حساب می آید. چرا؟

***

در تاریخ رقابت های المپیک که نگاه کنیم، اولین مدال تاریخ کاروان ایران در ادوار المپیک را وزنه برداری گرفته و در مجموع پس از کشتی مدال آورترین رشته ما در مهمترین رویداد ورزشی دنیا به حساب می آید. در همین المپیک قبلی دو طلای ناقابل به کاروان ایران داد و می توانست بیشتر از این هم سبد مدالی ایران را سنگین کند.

اصلا همین حالا اگر خوب نگاه کنیم، چهار ورزشکارمان شانس مسلم مدال المپیک در توکیو هستند. بهداد سلیمی، کیانوش رستمی، سعید علی حسینی و سهراب مرادی. به این جمع علی هاشمی جوان را هم که طلای دوره گذشته رقابت های جهانی را بدست آورد، اضافه کنیم. حالا به نظر شما از میان این نام های بزرگ کدام یک را می توانیم حذف کنیم؟

***

پس از اعلام این خبر از سوی فدراسیون جهانی، رئیس فدراسیون ایران با انتقاد به این تصمیم، تاکید کرد که اعتراض خواهد کرد و شمار نمایندگان ایران در رقابت های المپیک را افزایش خواهد داد. صحبتی که طی یکی دو روز گذشته و در رقابت های بانوان قهرمانی آسیا، توسط دبیرکل فدراسیون فدراسیون جهانی رد شد و "جلود" به صراحت اعلام کرد که این تصمیم مورد حمایت کمیته بین المللی المپیک بوده و برای همه کشورها به طور یکسان اجرا می شود."

  • جلود کیست؟!

در حضور 14 ساله علی مرادی در عنوان دبیرکلی کنفدراسیون آسیا، محمد جلود یکی از همکاران و افرادی بود که زیر مجموعه مرادی فعالیت می کرد. با این حال در انتخابات کنفدراسیون آسیا که در سال 2014 برگزار شد، شرایط به شکلی چیده شده بود که مرادی به سمت نایب رئیسی برسد و جلود دبیرکل شود. چینشی که مرادی با وجود همکاری های گذشته جلود زیر بار آن نرفت و شکست سختی در انتخابات دبیر کلی خورد.

مرادی در آن انتخابات با نفوذ تاماش آیان، رئیس فدراسیون جهانی وزنه برداری، در انتخابات نایب رئیسی هم رای نیاورد تا تنها کرسی بین المللی وزنه برداری ایران در آسیا هم از دست برود.

  • اختلاف جدی با چهره های تاثیر گذار

علی مرادی سال هاست رابطه چندان خوبی با تاماش آیان، رئیس سن و سال دار و قدیمی فدراسیون جهانی ندارد. این رابطه اگر چه در برهه هایی از زمان حسنه شده اما در نهایت مثل سال های اخیر، شکراب است.

جلود هم که شاید از همان انتخابات 2014 شمشمیرش را برای مرادی و وزنه برداری ایران از رو بسته بود و برخی مهمترین و بدترین کارشکنی اش را در المپیک ریو علیه بهداد سلیمی می دانند.

جلود در چندین رقابت آسیایی دیگر هم قضاوت هایی علیه ایرانی ها داشت که با فرض کارشکنی، حالا که دبیرکل فدراسیون جهانی شده، به پشتوانه آیان، می تواند کارشکنی های بزرگتری در مواجهه با وزنه برداران ایران داشته باشد!

  • جای خالی کرسی و دیپلماسی

علی مرادی گفته بود که قصد رایزنی برای زیاد کردن سهمیه ایرانی ها در المپیک را دارد. در این میان باید از او پرسید با کدام روابط حسنه قرار است این کار را بکند؟ وقتی رئیس کهنه کار فدراسیون جهانی که تسلط عجیبی بر روی اعضا دارد و دبیرکلی مانند جلود را در کنارش می بیند، مخالف ایران است و رابطه خوبی با رئیس فدراسیون ندارد، کدام لابی می تواند تاثیر گذار باشد؟

2262375

علی مرادی کرسی هایش در آسیا را دو دستی تقدیم رقبا کرد و نتوانست حتی نایب رئیسی آسیا را برای خودش نگه دارد. کرسی که می توانست کورسوی امیدی برای وزنه برداری ایران باقی بگذارد تا بتواند در تصیمات فدراسیون جهانی تاثیر بگذارد.

اگر ایران یکی از سمت های فدراسیون جهانی و یا حداقل یکی از کرسی های هیئت رئیسه را در اختیار داشت، در همان زمانی که زمزمه مطح شدن چنین بحثی شنیده می شد، توانست رایزنی هایش را آغاز کند و با همراه کردن چند کشور دیگر با خودش، از تصویب این قانون جلوگیری کند.

حالا ما نه تنها کرسی بین المللی نداریم، بلکه رابطه مان هم با چهره های اثیر گذار چهره های دنیا شکراب است و هنگام رقابت های انتخاباتی همه پل های پشت سرمان را خراب کرده ایم.

به گزارش جی پلاس؛ در ورزش و تشکیلات جهانی و آسیایی، لابی ها و  مذاکرات و ارتباطات پشت پرده حرف اول را می زند. جایی که شاید علی مرادی دیگر راهش را بلد نیست. شاید بهتر باشد میدان را به دست شخص دیگری بسپارد که او بتواند با قدرت حاکم بر فدراسیون جهانی، از باب تعامل وارد شود بلکه از بروز چنین تصمیماتی که به وزنه برداری ایران لطمه می زند جلوگیری کند.

اینطور که به نظر می رسد، کم شدن سهمیه ایران برای رقابت های المپیک توکیو قطعی است و فدراسیون وزنه برداری باید آرام آرام خود را برای چالش جدی انتخاب دو نماینده از بین پنج قهرمان جهان آماده کند! فدراسیونی که البته بعید نیست در المپیک بعدی کسی غیر از مرادی روی صندلی ریاستش نشسته باشد!

دیدگاه تان را بنویسید