امام خمینی: من از ابتدا معتقد بودم که شرط مرجعیت برای رهبری لازم نیست

امام در نامه ای که حدود یک ماهی پیش از رحلتشان خطاب به آیت الله مشکینی نوشتند، آورده اند که از ابتدا مرجعیت را برای رهبری شرط نمی دانستند و تنها مجتهد عادل مورد تایید خبرگان کافی است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه جی پلاس، امام خمینی در نامه ای به آیت الله مشکینی، رئیس وقت مجلس خبرگان، شرط مرجعیت را برای پذیرش رهبری نظام لازم ندانستند. متن این نامه که در تاریخ نهم اردیبهشت ماه سال 68 نوشته شده به شرح زیر است:               

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌

حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقاى حاج شیخ على مشکینى- دامت افاضاته‌

پس از عرض سلام، خواسته بودید نظرم را در مورد متمم قانون اساسى بیان کنم.

هر گونه آقایان صلاح دانستند عمل کنند. من دخالتى نمى‌ کنم. فقط در مورد رهبرى، ما که نمى‌ توانیم نظام اسلامى‌ مان را بدون سرپرست رها کنیم. باید فردى را انتخاب کنیم که از حیثیت اسلامى‌ مان در جهان سیاست و نیرنگ دفاع کند. من از ابتدا معتقد بودم و اصرار داشتم که شرط «مرجعیت» لازم نیست. مجتهد عادل مورد تأیید خبرگان محترم سراسر کشور کفایت مى‌ کند. اگر مردم به خبرگان رأى دادند تا مجتهد عادلى را براى رهبرى حکومتشان تعیین کنند، وقتى آنها هم فردى را تعیین کردند تا رهبرى را به عهده بگیرد، قهرى او مورد قبول مردم است. در این صورت او ولىّ منتخب مردم مى‌ شود و حکمش نافذ است. در اصل قانون اساسى من این را مى‌ گفتم، ولى دوستان در شرط «مرجعیت» پافشارى کردند، من هم قبول کردم. من در آن هنگام مى‌دانستم که این در آینده نه چندان دور قابل پیاده شدن نیست. توفیق آقایان را از درگاه خداوند متعال خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

9/ 2/ 68

روح اللَّه الموسوی الخمینى‌»

 

صحیفه امام؛ ج‌21، ص 371

 

 

دیدگاه تان را بنویسید