گفت و گوی جی پلاس با نابغه شطرنج ایران؛

پرهام مقصودلو: من شیر هستم، از لقب فیل بزرگ بدم می آید! / با پولی که گرفتم یک سوپراستاد بزرگ به ایران می آورم

پرهام مقصودلو که اکنون با قاطعیت می توان او را نابغه ویژه شطرنج ایران دانست، خود را شیر می داند تا فیل بزرگ!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، مونا کلهران مقدم/  نابغه است و این را در مسابقات مسترز شطرنج جهان که در امارات بود ثابت کرد. او خیلی از استاد بزرگ ها را برد و خیلی از غول های بزرگ جهان را شکست داد تا به تنهایی قهرمان این رقابت های مهم شود.

پرهام مقصودلو حالا یک برند است، هرچند که در 14 سالگی هم توانست با عنوان جوان ترین استاد بزرگ راهی رقابت های جهانی شود. مقصودلو 17 سال دارد و وقتی برای اولین بار در رقابت های قهرمانی شارجه ثبت نام کرد توانست به این عنوان مهم دست پیدا کند.

البته مقصودلو از یک چیز ناراحت است، اینکه دوست ندارد لقب فیل بزرگ را به او بدهند. مقصودلو می گوید از لقب شیر بیشتر خوشش می آید. او در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس ابتدا درباره این مسابقات حرف می زند و اظهار می کند: «این مسابقه یکی از معتبرترین مسابقاتی بود که من در آن شرکت کردم و قهرمان شدم. سوپر استادها، استادبزرگ ها و بهترین های شطرنج جهان همیشه به اینجا می آیند. به خصوص اینکه جایزه نقدی خوبی هم دارد و همین انگیزه ها را زیاد می کند.» اما جایزه چقدر بوده که برای پرهام قابل توجه بوده است؟ «کل رقم جوایز را که نمی دانم اما جایزه ای که به من تعلق گرفت 15 هزار دلار بود. همین جوایز هست که ورزشکاران در رشته ما دلگرم می کند. ما که مثل فوتبالی ها و والیبالی ها درآمد نداریم. به همین دلیل 15 هزار دلار در رشته شطرنج واقعا قابل توجه است.»

مقصودلو رکوردهای زیادی را زده است که مهمترین آنها این است که او نخستین ایرانی هست که توانسته در رقابت های به این مهمی افتخار آفرینی کند. خودش به خبرنگار جی پلاس می گوید: «در واقع من اولین شطرنج باز ایرانی هستم که در این رقابت ها قهرمان شدم. البته قبل از این هم شطرنج بازان ایران در مسابقات مختلف صاحب عنوان شده بودند ولی سطح رقابت های مسترز شارجه از آنها بالاتر است.»

نکته جالبی که درباره مقصودلو وجود دارد این است که او در این رقابت ها بدون مربی بود و از کمک هیچ کسی استفاده نکرد غیر از اینترنت و کتاب. پرهام در این مورد بیشتر توضیح می دهد: « مربی نداشتم و مجبور بودم بدون مربی هم در این رقابت ها شرکت کنم. ضمن اینکه حریف تمرینی هم نداشتم. گاهی با کامپیوتر بازی می کردم یا از کتاب ها برای تقویت حافظه ام استفاده می کردم. چاره ای نبود.حالا هم مشکلی نیست و من در این رقابت ها عنوان قهرمانی را به دست آوردم.»

اما از این پس قرار است چه اتفاق هایی بیفتد؟ پرهام چه برنامه ای برای آینده دارد و می خواهد چه کارهایی انجام بدهد؟ خودش به جی پلاس می گوید: «باید ابتدا یک مربی خوب در کنارم داشته باشم. حامی مالی هم اتفاق مهم دیگری است. در حال حاضر ریتینگ ۲۶۴۰ را در اختیار دارم و دستیابی به درجه بین المللی ۲۷۰۰ یکی از مهمترین اهدافی است که آن را پیگیری می کنم. می خواهم اولین شطرنج باز ایرانی شوم که ریتینگ ۲۷۰۰ را می گیرد.»

اما این ها اهداف شخصی است. مقصودلو هدف های ملی زیادی هم در سر دارد که می خواهد آنها را به اجرا بگذارد: «می خواهم کمک کنم تا ایران برای اولین بار در مسابقات قهرمانی آسیا قهرمان شود. این رقابت ها به میزبانی ترکمنستان برگزار می شود اما هنوز زمان دقیق آن اعلام نشده است.»

پس از اینکه قهرمانی مقصودلو مسجل شد خیلی از رسانه ها از این نوشتند که این قهرمانی در شرایطی رقم خورده که فدراسیون هیچ حمایتی از او نکرده است. از پرهام در این مورد سوال کردیم که او این واکنش را نشان داد: «رایزنی های فدراسیون بود که باعث شد من بدون پرداخت ورودیه و رایگان در این رقابت ها حاضر شدم. این حرف ها اصلا درست نیست. فدراسیون همیشه حمایت های خودش را داشته است. فقط امیدوارم نگاه ها کمی به شطرنج تغییر کند. بچه های ما استعدادهای زیادی دارند و می توانند موفقیت های زیادی را در این رشته به ثبت برسانند.»

مقصودلو درباره اینکه با جایزه 15 هزار دلاری خود چه کاری انجام می دهد نیز  به جی پلاس گفت: «از این پول استفاده می کنم تابتوانم یک سوپر استاد بزرگ را به عنوان مربی کنارم داشته باشم و هم چنین ورودی رقابت های جایزه بزرگ را پرداخت کنم.»

او در اتفاقی جالب به آخرین مسابقه اش در رقابت های شارجه دیر رسید! « من کمی دیر رسیدم ولی اتفاق  خاصی نبود. چون   دیر رسیدم کمی استرس داشتم اما مشکلی پیش نیامد. من حتی اگر بازی آخر را می‌باختم باز هم با نیم امتیاز اختلاف اول می‌شدم.»

اما حرف های پایانی پرهام مقصودلو. آنجا که از او درباره این سوال کردیم که که چرا به شما می گویند فیل بزرگ که او این واکنش را نشان داد: «من از این لقب بدم می آید. اصلا آن را دوست ندارم. لطفا به من بگویید شیر بزرگ، من شیر بزرگ هستم.»

پرهام مقصودلو

دیدگاه تان را بنویسید