گزارش آماری جی پلاس؛

مقایسه بهترین گلزنان پرسپولیس در لیگ/ آمار پیوس بهتر است یا علیپور؟

علی علیپور اگرچه با 19 گلی که در هفدهمین دوره لیگ برتر آقای گل شده و بهترین گلزن تاریخ سرخپوشان در این رقابت هاست اما از لحاظ آمار و میانگین تعداد گل ها به نسبت هر مسابقه، فاصله قابل توجهی با فرشاد پیوس دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ علی علیپور با گلی که در بازی برابر ذوب آهن به ثمر رساند، با مستحکم تر کردن عنوان آقای گلی اش، بیشترین تعداد گل در بین پرسپولیسی ها در تمامی ادوار لیگ برتر را به ثمر رساند. او حالا که لیگ به پایان رسیده با 19 گل آقای گل شده و محسن خلیلی، آقای گل فصل 86- 87 را پشت سر گذاشت.

به همین بهانه بد نیست نگاهی بیندازیم به برترین گلزنان پرسپولیس در ادوار گذشته لیگ برتر و ببینیم آقای گل های سرخ پوشان در شانزده دوره گذشته چه کسانی بوده اند.

** آقای گل های پرسپولیس در لیگ برتر؟

تا کنون سه پرپسپولیسی آن هم برای چهار بار توانسته اند آقای گل لیگ برتر شوند. اولین آن ها علی دایی بوده که در فصل 82-83 توانست با 16 گل، آقای گل لیگ برتر شود. تا دوره هفتم و آن قهرمانی رویایی پرسپولیسی ها در آزادی دیگر دست هیچ سرخ پوشی به کفش طلا نرسید. محسن خلیلی در لیگ هفتم توانست با 18 گل در کنار هادی اصغری آقای گل لیگ برتر شود.

سومین آقای گل پرسپولیس اما کسی نیست جز مهدی طارمی که دو فصل پیاپی در لیگ های پانزدهم و شانزدهم، با 16 و 18 گل زده آقای گل شد.

** هت تریک آقای گلی در دستان پرسپولیس

حالا با آقای گلی علی علیپور، پرسپولیس دو رکورد دیگر را به نام خود ثبت می کند. اولی اینکه قرمزهای پایتخت نخستین تیمی می شود که بازیکنانش برای سه فصل پشت سر هم آقای گل می شوند و به نوعی هت تریک می کنند. از طرف دیگر این پنجمین آقای گلی یک پرسپولیسی در تاریخ لیگ برتر است که سرخپوشان از این لحاظ هم رکورد دار می شوند.

 

** آمار فرشاد پیوس بالاتر از علیپور

این درست است که علی علیپور با 19 گل، بیشترین گل را در لیگ برتر به عنوان یک پرسپولیسی به ثمر رسانده اما نباید آمار فوق العاده و دست نیافتنی فرشاد پیوس در لیگ 73 را فراموش کنیم. پیوس در آن سال 20 گل به ثمر رساند و البته یک گل هم در آن بازی جنجالی به استقلال زد که پذیرفته نشد. ارزش بسیار زیاد و دست نیافتنی بودن رکورد پیوس از این نظر است که در آن سال ، لیگ ایران که با عنوان جام آزادگان برگزار می شد، تنها 12 تیم داشت! یعنی پیوس نهایت می توانسته 22 بازی برای پرسپولیس انجام دهد. آماری که نشان می دهد می توانیم حدود یک گل برای هر مسابقه را برای او در نظر بگیریم.

58351پیوس-Copy

علی پور حالا در لیگ 16 تیمی که در نهایت می تواند 30 بازی برای او در پی داشته باشد، 19 گل زده که با عدم احتساب بازی آخر، 0.63 گل در هر مسابقه زده که فاصله قابل توجهی با پیوس دارد. پیوس همچنین با 153 گل زده، با اختلافی بسیار زیاد، بهترین گلزن تاریخ پرسپولیس است.

 

** بهترین گلزنان پرسپولیس در تمام ادوار لیگ برتر:

1. سهراب انتظاری (9 گل)

2. در جدول گلزنان برتر که حداقل آمار، 8 گل بود، پرسپولیس نماینده ای نداشت.

3. علی دایی (16 گل)

4. جواد کاظمیان (9 گل)

5. جواد کاظمیان (11)

6. مهرزاد معدنچی (10)

7. محسن خلیلی (18)

8. ابراهیم توره (11)

9. کریم باقری (10)

10. محمد نوری (9)

11. علی کریمی (12)

12. در جدول گلزنان برتر که حداقل آمار، 10 گل بود پرسپولیس نماینده ای نداشت.

13. در جدول گلزنان برتر که حداقل آمار، 8 گل بود پرسپولیس نماینده ای نداشت.

14. در جدول گلزنان برتر که حداقل آمار، 8 گل بود پرسپولیس نماینده ای نداشت.

15. مهدی طارمی (16 گل)

16. مهدی طارمی (18 گل)

 

** عنایتی رکورد دار و نوروزی آقای گل تمام ادوار

به گزارش جی پلاس؛ رضا عنایتی با سه عنوان آقای گلی، پرافتخار ترین بازیکن در این زمینه است و رضا نوروزی هم با زدن 24 گل در لیگ برتر دهم، بهترین آمار را از نظر تعداد گل به نام خود ثبت کرده است. جالب اینجاست که ضعیف ترین آقای گلی لیگ برتر هم به دوره دوم و آقای گلی ادموند بزیک بر می گردد. مهاجم ارمنی سابق پرسپولیس که در آن فصل پیراهن سپاهان را به تن کرده بود با تنها 12 گل، کفش طلا را از آن خود کرد.

دیدگاه تان را بنویسید