در گفت و گو با جی پلاس؛

عضو هیات علمی دانشگاه: تصاویر خشن به اختلال روانی کودکان می انجامد/ تلویزیون باید پشت صحنه "پایتخت 5" را پخش کند

یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن انتقاد از قسمت های خشونت بار سریال پایتخت 5 و با استناد به یک مقاله تماشای صحنه های خشونت بار را در بروز اختلال در کودکان تاثیرگذار دانست.

لینک کوتاه کپی شد

علی اصغر اصغرنژاد فرید در گفت و گو با خبرنگار سبک زندگی جی پلاس؛ با انتقاد از به تصویر کشیدن داعش در سریال "پایتخت 5" اظهار کرد: به نمایش گذاشته شدن داعش موضوع داعش را لوث کرد و با این اقدام طنز و درام با هم ترکیب شد. در حالی که در این سریال، مردم علاوه بر اینکه می خندیدند خیلی خوب از آن یاد می گرفتند. اشکال کار همه ما این است که به هیچ عنوان به حرف های هم گوش نمی دهیم و به یکدیگر توجه نمی کنیم. به عقیده من پیام همیشگی و بسیار خوب این سریال برای مردم، بیان ایرادات رفتاری ما بود. اینکه دائم دچار سوء تفاهم می شویم و مکرر در حال ذهن خوانی هستیم و بدون علم به منظور گوینده در ذهن خود برداشت هایی می کنیم.

پس از خروج سریال پایتخت از ماهیت واقعی اش، دیگر آن را دنبال نکردم

این عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه سریال پایتخت تا یک جایی بسیار خوب و کمک کننده بود و کمک می کرد فرد خود را در آیینه ببیند، ادامه داد: وقتی این سریال به این سمت کشیده شد آن پیامی که لازم بود را منتقل نکرد. به عقیده من، ابراهیم حاتمی کیا از طریق ساخت فیلم به وقت شام خیلی بهتر می توانست آن پیامی را که می خواست را به نمایش بگذارد اما به وقت شام یک فیلم سینمایی است و با تبلیغ آن و فروش بلیت، به نوعی اوست که مخاطب را انتخاب می کند.

این روان شناس افزود: در مورد سریال پایتخت انتخابی صورت نگرفته و خانواده ها به همراه هم با وجود تنش ها و استرس های زیادی که داشت آن را تماشا می کردند. البته بنده به شخصه وقتی دیدم سریال در حال خروج از کارکرد انبساطی خود است و پیام را به شکل دیگری بیان می کند، چند قسمت آخر را دنبال نکردم.

تماشای صحنه های خشونت بار در بروز اختلال در کودکان تاثیرگذار است

اصغرنژاد با اشاره به مطالعه مقاله ای در راستای بررسی تاثیر تماشای صحنه های خشونت آور در تلویزیون برای کودکان، عنوان کرد: وقتی کودک صحنه خشونت آوری را درتلویزیون می بیند، نمی تواند درک کند که این اتفاق فرضا 10 کیلومتر آن طرف تر رخ داده است و فکر می کند ممکن است اگر پدرش بیرون از خانه برود این اتفاق برای او نیز رخ بدهد. در نتیجه بر اساس شواهد پژوهشی مشاهده این صحنه ها می تواند منجر به اختلال خواب، گوش به زنگی و آماده باش، تحریک پذیری، عصبانیت، اشتغال ذهنی، نگرانی و مواجهه با کابوس های  وحشتناک برای کودکان شود.

با نمایش پشت صحنه، تنش و استرس ایجاد شده را کم کنند

 

این عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این پیشنهاد که بهتر است صدا و سیما چند جلسه پشت صحنه این سریال را به نمایش بگذارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هر دختر بچه ای در سن و سال « سارا و نیکا» با قرار گرفتن در چنین موقعیت هایی احساس ناامنی می کند. برای مثال  آن قسمت هایی که مربوط به بازی صحنه های خشونت بار است و قبل و بعد آن که در زمان تمرین  با هم در حال خندیدن هستند را به نمایش بگذارند تا نشان دهند که این یک فیلم، نمایش و بازی بود تا حدودی تنش و استرس ناشی از مشاهده این قسمت ها را کم می کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید