در گفت و گو با جی پلاس؛

نابودی فوتبال پایه ایران در اوج فراموشی!/ دوستی مهر: نمی‌توانیم برای تامین بودجه دزدی کنیم/ صعود راحت به جام جهانی نتیجه توجه مقطعی به تیم های پایه بود

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال نوجوانان و جوانان از نبود اسپانسر و حامی مالی برای ادامه فعالیت‌ آکادمی‌های فوتبال گفت و اعلام کرد به زودی برخی از آکادمی‌ها مانند آکادمی ایران مهر فعالیت خود را به خاطر نبود بودجه تعطیل یا محدود می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ علی دوستی‌مهر، سرمربی سابق تیم‌های ملی فوتبال نوجوانان و جوانان ایران که سابقه مربیگری در دو دوره جام جهانی را هم دارد، در حال حاضر آکادمی فوتبال پایه ایران مهر را مدیریت می کند و در فصل اخیر هم توانست به همراه تیم نونهالان این آکادمی قهرمان ایران و نایب قهرمان لیگ آسیا ویژن تهران شود. تیم نوجوانان این آکادمی نیز با وجود سن و سال کمتر نسبت به رقبا، در رقابت‌های آسیا ویژن تهران هم به مقام هشتم دست یافت.

او که استعدادهای فوتبالی مهمی از جمله علیرضا جهانبخش، مرتضی پورعلی گنجی، سعید عزت اللهی، کاوه رضایی، علیرضا بیرانوند، امید عالیشاه و... را به فوتبال ملی ایران معرفی کرد، این روزها باز هم مشغول کار سازندگی در فوتبال پایه است، هر چند از روند رو به نابودی فوتبال پایه در عین بی توجهی مسؤلان و نبود حامیان مالی خبر می دهد!

 

** صعود راحت به جام جهانی نتیجه توجه مقطعی به فوتبال پایه بود

دوستی مهر در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس؛ با اشاره به ضرورت آموزش و پرورش بازیکنان در فوتبال پایه، اظهار کرد: نه تنها فوتبال بلکه اگر والیبال، کشتی و بسکتبال هم پایه و اساس نداشته باشند، نمی توانند در آینده موفقیتی کسب کنند. برای فعالیت در هر زمینه ای، باید از رده پایه که ریشه و اساس هر کاری است، با قدرت عمل کرد و جلو رفت. روی صحبت ما با فوتبال است. از سنین هفت تا هشت سال، با کودکان کار می شود و اگر در این رده سنی، زیر ساخت‌ها قوی باشد، آرام آرام بازیکنان به جایی می رسند که موفقیت در رده های بالاتر و بزرگسال را تضمین می کنند. در حال حاضر، بعد از سال ها توانستیم به صورت متوالی به جام جهانی صعود کنیم که این ثمره توجه چند ساله و مقطعی به فوتبال پایه در یک دوره ای توسط فدراسیون بود. اگر به رده پایه اهمیت داده شود، به راحتی راه صعود به جام جهانی را طی می‌کنیم.

 

** قانون اختصاص بخشی از بودجه باشگاه به فوتبال پایه، ضمانت اجرایی می خواهد

سرمربی سابق تیم  های ملی فوتبال نوجوانان و جوانان هر گونه تلاش مربیان و مسئولان در فوتبال پایه را ارزشمند دانست و گفت: برای رسیدن به موفقیت تضمین شده در فوتبال، آکادمی‌ها شکل گرفتند اما در کنار آکادمی ها، مربیانی که در پارک ها و محلات، زحمت می شکند هم محترم هستند. حتی کسانی که از خانواده ها برای پرورش بازیکنان تلاش می کنند، محترم هستند و به فوتبال کمک می کنند. باید دست به دست هم دهیم که همه برای فوتبال پایه ارزش قائل شوند.

مدیر آکادمی فوتبال ایران مهر با تاکید بر لزوم قانونی شدن کمک به آکادمی ها و مدارس فوتبال، افزود: در باشگاه ها هم باید ضرورت این موضوع درک شود و تمام بودجه خود را به رده بزرگسالان اختصاص ندهند. این رفتار باید ضمن قانونمند شدن از طرف سازمان لیگ، ضمانت اجرایی هم داشته باشد تا باشگاه ها به شیوه های مختلف آن را دور نزند! رقم اختصاصی از بودجه یک باشگاه به بخش فوتبال پایه و آکادمی باشگاه، در مقایسه با هزینه هایی که در بخش حرفه ای و بزرگسال می شود، بسیار ناچیز است. وقتی به فوتبال پایه بها دهند، در واقع به مربیان هم ارزش می دهند؛ مربیانی که کارشان فوتبال است و از این راه تامین معیشت می کنند و می توانند بعد از ساعت ها کار کردن با دست پر به خانه بروند.

 

** تولید کردیم اما اسپانسر نیست

دوستی مهر با بیان اینکه از سه سال قبل آکادمی فوتبال ایران مهر به منظور کشف استعدادها و پرورش آنها، تاسیس شد، به جی پلاس گفت: این آکادمی با کمک و مساعدت شورای یاری و شهرداری منطقه 15و هیات مدیره مجموعه شهید باباخانی تاسیس شد و زمین فوتبال در اختیار ما قرار گرفت. در این آکادمی که برنامه استعدادیابی در آن رایگان است، با کودکان 10 تا 12 سال که در فوتبال نخبه بودند، کار را شروع کردیم و هر سه، چهار ماه به فستیوال های اروپایی می رویم و هفت، هشت بازی انجام می دهیم. بعد از دو سال و نیم تلاش روزانه، در رده نونهالان قهرمان ایران شدیم. این قهرمانی با حضور تیم های ریشه داری مثل سپاهان، فولاد خوزستان و ... رقم خورد. در همین رده سنی و در لیگ تهران دوم شدیم. در رده نوجوانان با وجود سن و سال کمتر در لیگ آسیا ویژن تهران هشتم شدیم.

** برای فوتبال ایران کار تولیدی کردیم اما دیگر در مسابقات باشگاهی شرکت نمی کنیم

او با اشاره به نبود کمک های جانبی به تیمش اشاره کرد و به جی پلاس گفت: کسی در این دو، سه سال به ما کمک نکرد. هیچ اسپانسری برای کمک کردن به ما وجود نداشت. کسی نگفت درست کار می کنید یا نه. متاسفانه هیچ ترازویی برای سنجش این موضوع وجود ندارد. وقتی اسپانسر و پول وجود نداشته باشد، چه کار می توان کرد؟ مجموعه ما برای ادامه فعالیت در این فصل نیاز به 200، 300 میلیون تومان دارد تا بتواند هزینه هر سفر به استان ها را که بالغ بر هفت، هشت میلیون تومان است، تامین کند. در این دو سال هم به کمک خانواده ها به برخی از فعالیت ها ادامه دادیم. اگر محبت آن ها نبود، نمی توانستیم این راه دشوار را طی کنیم. مربیان آکادمی در این مدت زمان از صبح تا ظهر تلاش می کردند اما هیچ دستمزدی دریافت نکردند. ما برای فوتبال ایران کار تولید انجام دادیم و الان بعضی از بازیکنان تربیت شده در تیم های ملی پایه ایران حضور دارند اما در نهایت به جایی رسیدیم که می خواهیم فعالیت خودمان را محدود کنیم چرا که پولی نداریم.

مدیر آکادمی فوتبال ایران مهر گفت:  الان 200 بازیکن مستعد در این آکادمی فعالیت دارند. چه کسی باید به این بازیکنان رسیدگی کند؟ علی دوستی مهر عاشق کارش است اما وقتی کسی از تیم حمایت نمی کند، عطای این کار را به لقایش می بخشد. با توجه به همین موضوع در سال جدید در مسابقات باشگاهی شرکت نمی کنیم و فعالیت مان محدود به حضور در فستیوال های خارجی خواهد بود.

 

** با این وضعیت فعالیت آکادمی فوتبال کاملا متوقف می شود

دوستی مهر با اشاره به فعالیت آکادمی های متعدد با وجود مشکلات مالی زیاد، به جی پلاس گفت: اگر این حمایت ها وجود نداشته باشد، چندین و چند آکادمی دیگر هم از فعالیت کردن باز می مانند. عده ای منتقد دریافت کمک مالی از خانواده ها هستند اما اگر این کمک ها هم نباشد، نمی توان هیچ فعالیتی کرد. این پول ها صرف هزینه تدارکات می شود و کفاف اداره یک مجموعه را نمی دهد. وقتی مسئول آکادمی پول ندارد، باید برود اختلاس یا دزدی کند؟ در نتیجه مجبور است از خانواده ها کمک بگیرد. من یک معلم آموزش و پرورش هستم که ماهانه در حدود یک میلیون و پانصد هزارتومان دریافت می کنم. با این مبلغ می توانم خرج زندگی خودم را بدهم و برای آکادمی هم هزینه کنم؟

او تاکید کرد: امسال فقط با کودکان 10 تا 12 سال در فستیوال ها شرکت می کنیم تا دین خودمان به فوتبال را ادا کرده باشیم.

سرمربی سابق تیم ملی نوجوانان و جوانان که سابقه حضور در جام جهانی را هم دارد، ادامه داد: در گذشته سابقه کار کردن با تعدادی از بازیکنان تیم ملی بزرگسالان از  جمله علیرضا بیرانوند، سعید عزت اللهی، سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، کاوه رضایی و ... را داشتم. قصدم از نام بردن از این بازیکنان این نیست فقط من آنها را رشد داده ام چرا که من سهم کوچکی در رشد آن ها داشته و مربیان مختلفی به این بازیکنان کم کردند. فوتبال مانند رشته هایی مانند وزنه برداری یا کشتی نیست که کسی بگوید من کاشف فلان ورزشکار بودم. الان هم سه بازیکن آکادمی ایران مهر در تیم ملی نونهالان و یک بازیکن در تیم ملی نوجوانان حضور دارند. این ها حاصل دو سال تلاش ما در این آکادمی هستند. ما می خواهیم با تمام وجود کار کنیم اما وقتی حمایت نشویم، دست مان برای ادامه فعالیت بسته است.

دیدگاه تان را بنویسید