گزارش جی پلاس

تور صعود به "اورست" از ایران چقدر آب می خورد؟/ رکورددار فتح بلندترین قله جهان را بشناسید + تصاویر

بعد از رشد عجیب و غریب کوهنوردی و فتح شدن اورست توسط هزاران نفر، حالا قرار است رکورد صعود به بام دنیا به عدد 23 برسد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ ایستادن روی بام دنیا شاید از جمله اتفاق هایی باشد که در لیست آرزوهای خیلی ها جا خوش کرده. آرزویی که تا قرن گذشته دقیقا آرزو بود و هنوز هیچ کس نتوانسته بود این رویا را به واقعیت تبدیل کند. امروز اما در شرایطی که به اواسط سال 2018 میلادی نزدیک می شویم، این کوه عظیم که با احتساب برف و یخ هایش 8848 متر ارتفاع دارد، بیش از سه هزار بار فتح شده و بیش از 2500 نفر روی آن ایستاده اند.

بهانه ای که این بار ما را سراغ این پدیده با شکوه و غول آسا فرستاده، رکورد جدیدی است که قرار است در صعودهای این کوه به ثب برسد.

  • شرپای نپالی در حال صعود 23 ام

کامی ریتا شرپای نپالی که با ۲۲ صعود اورست در کنار آپاشرپا و پوربا تاشی، رکورددار بیشترین صعود اورست است، قرار است بهار امسال و با آغاز فصل صعود سراسری به این قله، یک بار دیگر به این قله صعود کند تا به تنهایی رکورد دار فتح بام دنیا باشد.

کامی ریتا با ۴۸ سال سن متولد روستای تامی در سولوخومبو است. او نخستین بار در سال ۱۹۹۴ و در سن ۲۴ سالگی موفق به صعود اورست شده و در 24 سال گذشته به طور میانگین تقریبا هر سال یک صعود به اورست را ثبت کرده است. او البته علاوه براورست کوههای کی۲، لوتسه، چوآیو و آناپورنا را نیز صعود کرده است.

کامی ریتا حالا می خواهد به رکورد 23 صعود بر بام دنیا برسد و فعالیتش را در دنیای کوهنوردی ادامه دهد. او یکی از مطرح ترین شرپا یا همان باربران و راهنمایان محلی هیمالیا است و اکثر صعود هایش را هم به همراه توریست ها یا کوهنوردان دیگری که راهنمایی آن را بر عهده داشته انجام داده است.

  • راز مبهم اولین صعود اورست

داستان اولین صعود موفق بر روی اورست، خودش به تنهایی به اندازه یک کتاب و فیلم سینمایی ماجرا دارد.

231816364-414ca3b4-85c7-4929-88ca-ef1644725bf9

جرج هربرت مالوری؛ کوهنوردی انگیسی بود که به عنوان اولین نفر، به طور جدی نه برای بررسی بلکه برای صعود راهی اورست شد. مالوری در شرایطی که 35 سال داشت، در اولین تلاشش تا ارتفاع 7000 متری صعود کرد اما نتوانست راه را ادامه دهد. او در صعود بعدی توانست به ارتفاع 7 هزار و 550 متری برسد و در صعود سوم که همان سال انجام داد، اتفاقی را رقم زد که یک راز همیشگی را با خود به همراه داشت.

مالوری در صعود سوم که در سال 1924 انجام داد، تا ارتفاع 8 هزار و 600 متری یعنی کمتر از 250 متر مانده به قله دیده شد که با قدرت به سوی بام دنیا می رود اما از دید خارج شد و دیگر هیچ کس او زنده ندید.

75 سال گذشت تا کنراد آنکر پس از جست و جو های بسیار توانست پیکر مالوری را تقریبا سالم و بدون آسیب از میان برف و یخ پیدا کرد. اتفاق عجیبی که بر رمز و راز های این صعود اضافه کرد.

504229_1

هنوز هم خیلی ها تصور می کنند که مالوری نخستین فاتح اورست است و 29 سال قبل از نخستین صعود رسمی و ثبت شده، بر روی بام دنیا ایستاده است.

دلایل مختلفی برای این ادعا وجود دارد که یکی از آن ها را دختر مالوری فاش کرد. دختر مالوری گفته بود که پدرش عکسی از مادر وی به همراه داشته و به او قول داده بود که عکس او را بر روی بام دنیا قرار دهد. زمانی که پیکر یخ زده مالوری پیدا شد تقریبا لباس‌ها و مدارک وی سالم بودند اما در مدارک و جیب مالوری عکسی از همسرش یافت نشد و این یعنی عکس را از مدارکش خارج کرده بود. اما آیا این عکس را مالوری روی قله گذاشته بوده؟

دوم آنکه زمانی که پیکر مالوری پیدا شد، عینک آفتابی او درون جیبش قرار داشت این در حالی بود که در آن ارتفاع تقریبا صعود بدون عینک غیر ممکن است.

مالوری این نکته را خوب می‌دانست. به ویژه آنکه یکی از هم‌نوردانش در صعودهای قبلی بر اثر اشتباه استفاده نکردن از عینک دچار برف کوری شدید شده بود. این موضوع می‌تواند نشان دهنده این امر باشد که مالوری بعد از فتح قله و در حین بازگشت از قله و در زمانی که هوا رو به تاریکی می‌رفته، دچار حادثه شده است.

  • نخستین صعود ثبت شده

به گزارش جی پلاس؛ 29 سال پس از مالوری، سر ادموند هیلاری نخستین کسی بود که به همراه شرپای نپالی اش به قله اورست صعود کرد و بعدها به خاطر همین صعود و دیگر اکتشافاتش در قطب، لقب "سِر" را از ملکه انگستان دریافت کرد. صعود هیلاری با حمایت های فراوان انگستان و در سال 1953 انجامید تا به طور رسمی نخستین صعود بر روی این قله ثبت شود.

از آن سال تا امروز حدود 65 سال می گذرد و بیش از 3 هزار صعود دیگر روی این کوه انجام شده و حالا دیگر بسیاری از صعود ها به صورت توریستی و با صرف هزینه قابل توجه انجام می شود.

  • یک صعود اورست چقدر آب می خورد؟

دولت نپال هر ساله درآمد قابل توجهی از کوهنوردان و توریست هایی که برای دیدن یا فتح اورست به این منطقه سفر می کنند، بدست می آورد. آخرین مبلغی که سال گذشته برای کسب مجوز صعود به اورست ثبت شده، 30 هزار دلار است که چیزی حدود از 130 میلیون تومان می شود! به این رقم هزینه راهنماها، باربر و لوازم بسیار گران هیمالیا نوردی را اضافه کنید که در کمترین حالت، پنجاه – شصت میلیون تومانی را روی دستتان می گذارد. هزینه های پروازی هم روی این ها که در مجموع هزینه حدود 200 میلیون تومانی را می توان برایش تخمین زد.

دیدگاه تان را بنویسید