گزارش جی پلاس از تلخ و شیرین سفرهای نوروز ۹۷

تعطیلات با طعم آتش و مرگ!/ عید امسال چقدر قربانی گرفت؟

نوروز 97 از جهات بسیاری یکی از تلخ ترین ها بود. چه از لحاظ آمار کشته های تصادفات جاده ای که افزایش سه درصدی نسبت به سال گذشته را در پی داشته و چه از لحاظ خسارت به بیش از 200 هکتار از جنگل های هیرکانی شمال کشور.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس جامعه جی پلاس؛ نوروز 97 و تعطیلات آن در شرایطی به پایان رسید که در کنار سفرهای پرشمار و خوشگذرانی های میلیون ها ایرانی، شاهد حوادث و اتفاق های بسیاری بودیم که عید امسال را به یکی از تلخ ترین هایش تبدیل کرد؛ هر چند افزایش 3 درصدی آمار تلفات در کنار افزایش 15 درصدی سفرهای نوروزی و 21 درصدیِ مدت اقامت مسافران در تعطیلات (58 میلیون و 433 هزار نفر شب تا پایان یازدهم فروردین 97) مطرح می شود که از این حیث از ناراحت کننده بودن آن می کاهد. در این میان اما افزایش چشمگیر تخریب محیط زیست و جنگل ها، یک آمار تلخ بود!

** افزایش سه درصدی تلفات جانی

بار اصلی سفرهای نوروزی بر دوش جاده ها و اتومبیل ها بوده و هست. امسال هم شرایط به همین منوال بود و البته میزان تصادفات جاده ای با تمام هشدارها و تمهیدات اندیشیده شده، بیشتر هم شد. طبق آماری که البته تعداد کشته های 13 فروردین و موج بازگشت روزهای آینده را در خود ندارد، در نوروز امسال، 328 نفر در تصادف های جاده ای جان خود را از دست داده اند! آماری که طبق اعلام رئیس پلیس راهور، افزایشی سه درصدی را در پی داشته است.

** نیمه دوم تعطیلات کشنده تر بوده است

طبق آمار، میزان تلفات جانی در تصادفات در نیمه اول تعطیلات، پنج درصد هم نسبت به سال گذشته کمتر بوده اما نیمه دوم آنقدر حادثه ساز بوده که سه درصد هم آمار را از سال گذشته بالاتر برد. اوج ماجرا هم همان ده فروردین بود که در یک روز 37 نفر جان خود را دست دادند و لقب تلخ ترین روز سال را به خود داد.

** افزایش خودرو به قیمت جان مردم

طبق آمار رسمی اعلام شده، در سال 96 یک و نیم میلیون خودرو وارد جاده های کشور شده که در نوروز منجر به افزایش 15 درصدی سفرها شده است. افزایشی که مشخص است تدبیر مشخصی برایش اندیشیده نمی شود و می بینیم که میزان کشته ها بیشتر و بیشتر می شود و مسئولین تنها به دادن آماری که البته شاید خیلی هم دقیق نباشد اکتفا می کنند!

** 5400 حادثه دیده در 13 بدر!

آمارهایی که از تفریحات ایرانی ها منتشر می شود گاهی اوقات با حملات تروریستی یا جنگ های نظامی اشتباه گرفته می شود! دیروز روز طبیعت بود و همه می دانیم که در این روز چه می گذرد و مردم در 13 بدرشان چه می کنند. با این حال آمار رسمی رئیس سازمان امداد و نجات می گوید، درهمین 13 بدر 5400 نفر در کشور دچار حادثه شده و حدود 300 نفر نیز با مصدومیت جدی مواجه شده اند!

از میان این 5400 نفر، بیش از 3000 به طور سرپایی مداوا شده و 1700 نفر هم در مراکز حلال احمر اسکان داده شده اند. چیزی حدود 300 نفر هم مصدوم شده که در مراکز درمانی معالجه می شوند. البته هنوز آمار دقیقی از تعداد کشته ها منتشر نشده تا ببینیم که بدر شدن 13 چه تعداد تلفات جانی در پی داشته است!

** 52 هزار حادثه دیده در نوروز 97

همین آمار روز طبیعت در مقیاس بزرگ تر و در کل سفرهای نوروزی به عدد عجیب 52 هزار و پانصد می رسد. یعنی در تعطیلات بیش از پنجاه هزار نفر دچار حادثه شده اند که 2190 نفر به مراکز درمانی منتقل شده و چیزی حدود 30000 نفر هم به معالجه سرپایی نیاز پیدا کرده اند!

  • عید تلخ جنگل های ایران!

روزهای پایانی 96 و عید 97، سیاه ترین و تلخ ترین روزها برای جنگل های ایران بود. روزی نبود که خبر آتش سوزی در یکی از جنگل های شمالی به گوش نرسد. آتش سوزی هایی که بخشی از آن به گرمای بی سابقه هوا در چنین زمانی مربوط می شد اما بخش اعظم آن مربوط به گردشگرانی بود که بدون آگاهی، این سرمایه عظیم را نابود کردند. در بیست روز گذشته از جنگل های تالش در گیلان گرفته تا جنگل های نوشهر مازندران و جهان نمای گلستان، همگی درگیر آتش سوزی بودند و مساحت قابل توجهی را از دست دادند.

آتش سوزی جنگل

به گزارش جی پلاس؛ در آتش سوزی های مازندران که در جنگل های نوشهر، چالوس، دودانگه ساری، رامسر و چند چنگل دیگر رخ، مساحتی بالغ بر 100 هکتار از جنگل های هیرکانی دچار حریق شد! مساحت انبوهی که صد ها سال برای ترمیم آن زمان لازم است که البته واضح است هیچ گاه به آن داده نخواهد شد!

در گیلان هم رقم عجیب و غریب 134 هکتاری خسارت به جنگل ها و مراتغ و البته مزارع چای گزارش شده. ارقامی که تولد آن ها بیش از هر چیز به آتش های گردشگران و شکارچیان در جنگل ها و مراتع مربوط می شود و تفریحاتی که نتیجه اش نابودی سرمایه های چند هزارساله ملی است.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید