جی پلاس؛

تراشه ای برای ارزیابی دارو در بدن

مهندسان مؤسسه MIT نوعی پلت‌فرم ابداع کرده‌اند که مانند بافت بدن انسان عمل می‌کند و می‌توان از آن برای ردیابی و ارزیابی داروهای جدید استفاده کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، مهندسان مؤسسه MIT نوعی پلتفرم میکروفلوئیدیک ابداع کرده‌اند که مانند بافت بدن انسان عمل می‌کند و دانشمندان از طریق آن می‌توانند داروهای جدید را قبل از آزمایش روی بدن، روی این تراشه آزمایش کنند.

میکروفلوئیدیک دانش به کارگیری و کنترل مقادیر بسیار کم سیال در حجم پیکولیتر تا میکرولیتر بر پایه تنظیم جریان لایه‌ای سیال در ریز کانال‌های میکرونی است.

آنها با اتصال این پلت‌فرم میکروفلوئیدیک به بافت‌های مهندسی‌شده بیش از 10 اندام، قادرند به طور مستقیم تعاملات اندام‌های بدن انسان را تا هفته‌ها مورد ارزیابی قرار دهند و به آنها امکان می‌دهند که عملکرد داروها را روی بخش‌های مختلف بدن اندازه‌گیری کنند. به عنوان مثال، این سیستم نشان می‌دهد که آیا یک دارو که برای درمان یکی از اندام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، عوارض جانبی روی بدن ایجاد می‌کند یا خیر.

شناسایی بعضی از این اثرات جانبی به دلیل وجود شرایط ویژه، دشوار است. با این تراشه، محققان می‌توانند با تزریق دارو و مطالعه اثرات جانبی آن، میزان مواجهه بدن با دارو و چگونگی متابولیسم آن را اندازه‌گیری کنند.

از این تراشه‌ها می‌توان برای ارزیابی داروها و سایر درمان‌های ایمنی استفاده کرد که آزمایش آنها در بدن حیوانات دشوار است زیرا به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا با سیستم ایمنی بدن انسان تعامل کنند.

محققان زمانی که داروی جدیدی تولید می‌کنند، داروی هدف را با توجه به اطلاعاتی که درباره بیولوژی بیماری دارند، شناسایی کرده و سپس ترکیباتی ایجاد می‌کنند که روی این اهداف اثر می‌گذارند. آزمایش‌های پیش‌بالینی در حیوانات، اطلاعاتی را درباره امنیت دارو و اثربخشی آن قبل از آغاز تست‌های انسانی در اختیار محققان قرار می‌دهد.

عوارض جانبی معمولا به دلایل مختلفی چون سابقه ژنتیکی، اثرات محیطی، سبک زندگی و سایر داروهای مصرفی در افراد ایجاد می‌شود. محققان برای بررسی عوارض جانبی دارو به پلتفرمی نیاز دارند که به بافت‌ها امکان رشد و تعامل با یکدیگر و بافت‌های مهندسی‌شده را بدهد که با دقت بالایی عملکردهای اندام‌های انسان را تقلید می‌کند.

در این سیستم، چند پمپ تعبیه شده که جریان مایع بین اندام‌ها را کنترل و گردش خون، سلول‌های ایمنی و پروتئین‌ها را در بدن انسان تکرار می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید