رصد ۱۱۰ جرم آسمانی در شامگاه امشب

در شامگاه امشب پنج‌شنبه ۲۴ اسفندماه همزمان با برگزاری ماراتون "مسیه"، بیش از ۲۰ تیم منجم آماتور ۱۱۰ جرم فهرست مسیه را رصد خواهند کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، فهرست "مسیه" فهرستی از ۱۱۰ جرم غیر ستاره‌ای است که توسط "شارل مسیه" منجم فرانسوی گردآوری و ثبت شده است. وی در جستجوی دنباله‌دارها بوده است و به همین خاطر فهرستی از اجرام‌ آسمانی تهیه کرد تا آنها را با دنباله‌دار اشتباه نکند. او در کاتالوگ سحابی‌ها و خوشه‌های ستاره‌ای ۴۵ جرم را به ثبت رساند و تا پایان عمر این تعداد را به ۱۰۳ رساند.

پژوهشگران با توجه به یادداشت‌های دیگر مسیه این تعداد را به ۱۱۰ جرم رساندند و اکنون فهرست مسیه از مشهورترین دسته‌بندی‌های جرم‌های آسمانی است و در مواردی نامی که مسیه بر برخی از آنها گذاشته، همچنان به کار می‌رود.

نمودار اجرام فهرست مسیه

اکنون این فهرست موضوع یکی از رقابت‌ها در حوزه نجوم شده است و هر ساله رقابتی با عنوان "ماراتون مسیه" برگزار می‌شود.

جزئیات رقابت نجومی مسیه

محمدتقی میرترابی، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا ماراتون مسیه را مسابقه‌ای میان منجمان آماتور توصیف کرد و گفت: در این رقابت منجمان آماتور و علاقه‌مندان به نجوم باید یکسری از اجرام نجومی را رصد کنند.

وی با بیان اینکه اجرام رصد شده بر اساس اجرام ثبت شده در فهرست "شارل مسیه" است، خاطر نشان کرد: شارل مسیه منجم فرانسوی است که تحقیقات نجومی وی رصد "دنباله‌دار"ها بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا ادامه داد: این منجم فرانسوی برای آنکه اجرام غیر ستاره‌ای مانند کهکشان‌ها، خوشه‌ها و سحابی‌ها را با دنباله‌دارها اشتباه نگیرد، در زمان خودش فهرستی را تهیه کرد که شامل اجرام غیر ستاره‌ای می‌شود.

میرترابی با تاکید بر اینکه این فهرست مربوط به فهرست "مسیه" است، یادآور شد: بیش از ۱۰۰ جرم نجومی در این فهرست درج شده است.

وی با بیان اینکه در زمان خاصی از سال که معمولا اواخر زمستان و اوایل بهار می‌شود، شرایط به گونه‌ای است که می‌توان همه این اجرام را در آسمان مشاهده کرد، ادامه داد: بر این اساس رقابتی برگزار می‌شود و منجمان حاضر در این رقابت از غروب آفتاب شروع به رصد می‌کنند و در آن باید اجرام مورد نظر را با تلسکوپ مشاهده کنند و اجرام رصد شده را به داوران اعلام کنند.

به گفته وی، شرکت کنندگان هر یک از اجرامی که رصد می‌کنند، باید به تایید داوران این مسابقات برسند.

میرترابی اضافه کرد: در صبحگاه و با طلوع خورشید این رقابت به پایان می‌رسد و هر تیمی که بیشترین جرم را رصد کرده باشد، به عنوان برنده معرفی خواهد شد.

این همکار برگزارکننده این رقابت با تاکید بر اینکه این رقابت از سال‌های قبل در کشور برگزار می‌شده است، خاطر نشان کرد: این ماراتون هر سال در اسفندماه برگزار می‌شود و در یک شب مناسب رصد در منطقه‌ای جمع خواهند شد و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

این محقق حوزه اخترفیزیک دانشگاه الزهرا ادامه داد: این رقابت از شامگاه پنج‌شنبه ۲۴ اسفنده ماه آغاز خواهد شد و تا طلوع خورشید در روز جمعه ۲۵ اسفند ادامه دارد.

وی مکان برگزاری این ماراتون را در کاشان دانست و گفت: این رقابت در کمپ گردشگری"متین آباد" کاشان برگزار می‌شود.

میرترابی با بیان اینکه در این رقابت بیش از ۲۰ گروه منجم ثبت نام کرده‌اند، ادامه داد: در کنار برگزاری این رقابت برنامه‌های جنبی هم در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به آموزش عکاسی نجومی، آموزش رصد آسمان برای علاقه‌مندانی که تجربه زیادی در زمینه رصد اجرام ندارند، اشاره کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا یادآور شد: اسامی برگزیدگان این دوره از رقابت ماراتون مسیه در روز جمعه ۲۵ اسفندماه اعلام خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید