گزارش جی پلاس؛

پورشه و تویوتا به دنبال فناوری بلاک‌ چین

خودروسازان در سراسر دنیا از پورشه گرفته تا تویوتا، به دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند از فناوری بلاک‌چین برای بهبود حمل و نقل فردی استفاده کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ کمپانی خودروسازی پورشه در فوریه امسال اولین خودروسازی بود که با موفقیت توانست تست بلاک‌چین را روی خودروهای خود پیاده کند. بلاک‌چین به فناوری توزیع لوجستیک برای حمایت از ارز مرزی شناخته شده است.

با وجود این، نه تنها پورش به دنبال راه‌هایی برای ادغام این فناوری در خودروهای خود است، بلکه سایر کمپانی‌ها هم سعی می‌کنند راه‌هایی برای استفاده از این فناوری بیابند. در ادامه 6 روش اشاره شده که کمپانی پورشه و سایر کمپانی‌های خودروساز می‌توانند امیدوار باشند که با کمک آنها بتوانند از فناوری بلاک‌چین برای قدرتمند کردن نقل و انتقال فردی استفاده کنند.

کاربری خودروها را آسان‌تر کنید

کمپانی پورشه با مطالعاتی که با کمک استارتاپ برلینی XAIN انجام داد چند مورد استفاده از بلاک‌چین را مورد بررسی قرار داد. یکی از پرکاربردترین موارد که ساده‌ترین آنها نیز هست، استفاده از بلاک‌چین برای کمک به باز کردن قفل وسایل نقلیه توسط رانندگان است.

بعد از این که محققان آزمایش بلاک‌چین را روی خودروی پورشه پانامرا انجام دادند، راننده می‌تواند به طور مستقیم و از طریق یک اپلیکیشن با آن ارتباط برقرار کند. این کار، زمان واکنش خودرو را تا حد زیادی بالا می‌برد. وقتی که راننده از این اپلیکیشن استفاده می‌کند تا دستور قفل شدن را به خودرو بدهد، خودرو تنها در 1.6 ثانیه دستور را اجرا می‌کند که 6 برابر سریع‌تر از قبل است.

سیستم‌های بلاک‌چین خودرو، صاحبان آن را قادر می‌سازند که امکان دسترسی دیگران را به وسایل نقلیه خود ایجاد می‌کنند. شما می‌توانید به سادگی از یک اپلیکیشن برای قفل کردن خودرو از راه دور استفاده کنید و این امکان را در اختیار دوستانتان قرار دهید که تا بتواند چیزی را که داخل ماشین جا گذاشته‌اید، برایتان بیاورد.

امروزه، این مجوزها با توجه به این که دستور باید از سرور پورشه بگذرد، خطرناک هستند. اگر کسی این سیستم را هک کند، آنها قادرند بدون اجازه هم قفل خودرو را باز کنند.

تسهیل معاملات مالی

بلاک‌چین اولین بار به عنوان نوعی فناوری برای حمایت از ارز مرزی مانند بیتکوین شناخته شد و کمپانی پورشه هنوز ریشه‌های مالی این فناوری را فراموش نکرده است. این کمپانی از قابلیت‌های این فناوری به گونه‌ای بهره برده‌اند که صاحبان خودرو از بلاک‌چین به منظور پرداخت شارژ الکتریکی خودروها استفاده می‌کنند. تصور کنید اگر هر بار که خودرو را شارژ می‌کنید، این عمل، باعث آغاز قراردادی هوشمند در بلاک‌چین می‌شود که مقدار پول مناسبی را از حساب شما کسر می‌کند و آن را به ایستگاه شارژ می‌فرستد.

از برنامه‌های مالی همچنین برای پرداخت‌های خودرو نیز استفاده کرد. شما می‌توانید قرارداد هوشمندی را ایجاد کنید که در ابتدای ماه به پرداخت خودروی شما ارسال شود. از این سیستم همچنین می‌توان برای پرداخت ماهیانه پارکینگ، بیمه یا معاملات مالی که خودرو را نیز شامل می‌شود، استفاده کرد.

آزمایش سیستم‌های رانندگی خودکار

پورشه در خبرهای خود اعلام کرده بود که خودروسازان می‌توانند از فناوری بلاک‌چین برای بهبود سیستم‌های رانندگی خودکار استفاده کنند. زمانی که یک خودروی خودران جهان را می‌پیماید، بلاک‌چین اطلاعات سفر را ثبت می‌کند. این اطلاعات هر چیزی را از جمله اطلاعات از وضعیت آب‌و‌هوایی منطقه‌ای گرفته تا ترافیک را شامل می‌شود. سایر مسایل نقلیه در این شبکه نیز می‌توانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

اگر هر کسی به اطلاعات دیگری دسترسی داشته باشد، خودروهای خودران می‌توانند مسیر را با سرعت بیشتری طی کنند. تویوتا با این مقوله موافق است. این کمپانی در ماه می 217، با همکاری آزمایشگاه Media ام‌آی‌تی، روی راه‌هایی آزمایش کرد که از فناوری بلاک‌چین برای سرعت بخشیدن به فناوری خودروهای خودران استفاده کرد. صدها میلیون مایل از اطلاعات رانندگی یک فرد برای برقراری رانندگی ایمنی مورد نیاز است.

مطمئن باشید که مواد اصل هستند

دیگران معمولا از زاویه منحصر به فردی به فناوری بلاک‌ چین نزدیک می‌شوند. کمپانی BMW با همکاری استارتاپ بلاک‌چین لندنی Circulor از این موضوع اطمینان حاصل می‌کند که ماده کبالت که در باتری‌های خودروهای الکتریکی استفاده می‌کنند، مواد اصل هستند. جمهوری دموکرات کنگو صاحب دو سوم کبالت جهان است که حدود 20 درصد آن از معادن غیرمجاز صنعتی استخراج می‌شود که برای به دست آوردن آن از کودکان کار بهره‌بردای می‌شود. به طور تقریبی، 40 هزار کودک در این کشور عمر خود را به جای این که در مدرسه باشند، در این معادن می‌گذرانند و برای کسب درآمدهای بسیار ناچیز مجبورند در شرایط دشوار و خطرناک کاری در معدن کار کنند.

استارتاپ Circulor از فناوری بلاک‌چین برای ردیابی کبالت از زمان خروج از معدن تا رسیدن به دست تولیدکننده خودرو استفاده می‌کند.

ترغیب به رانندگی با خودروهای دوستدار محیط زیست

تمام پروژه‌های بلاک‌ چین مسئله مرگ و زندگی نیستند. کمپانی مادر مرسدس بنز، «دایملر AG» از بلاک‌چین خودرو برای ترغیب به رانندگی با خودروهای دوستدار محیط زیست استفاده می‌کند. دایملر در ماه فوریه پروژه‌ای را راه‌اندازی کرد که به مدت سه ماه،  500 راننده را مورد آزمایش قرار داده بودند به طوری که وقتی از وسایل نقلیه خود به شیوه‌‌ای استفاده کنند که دوستدار محیط زیست باشد، mobiCOINS دریافت می‌کنند. mobiCOINS یک برنامه پاداشی است که به افراد داده می‌شود. این موارد شامل توقف و تغییر موتور به حالت دوستدار محیط زیست و حفظ سرعت پایین موقع رانندگی است.

چنین وسیله نقلیه‌ای اطلاعات رانندگی و اپلیکیشن مخصوصی را به اشتراک می‌گذارد که تعیین می‌کند راننده چه مقدار mobiCOINS به‌دست آورده است. سپس سکه‌ها طبق فناوری بلاک‌چین، در حساب راننده پس‌انداز می‌شود.

اگر mobiCOINS کافی وجود داشته باشد، راننده جایزه را برنده می‌شود که از سفر به برلین تا بلیط VIP را برای مسابقه فینال جام مرسدس دربرمی‌گیرد. این امکان، به راننده انگیزه می‌دهد تا خودروی خود را از طریق راه‌هایی دوست‌دار محیط زیست کند.

تسهیل کرایه خودروهای خودران

سرویس‌های کرایه خودرو مانند «لیفت» و «اوبر» راه‌هایی برای استفاده یا عدم استفاده از وسایل نقلیه خود ابداع کرده‌اند. با ضربه زدن روی یک اپلیکیشن، راننده می‌تواند شما را به عنوان مسافر انتخاب کرده و شما را به مقصد برساند. تعدادی از متخصصان از جمله ایلان ماسک، مدیرعامل کمپانی تسلا، بر این باور است که خودروهای خودران از این مرحله پا را فراتر گذاشته‌اند. خودروهای خودرانی که شما را به عنوان مسافر جابه‌جا می‌کنند، دیگر دارای راننده نیستند و چنانچه خودرویی را از این سرویس‌های کرایه خودرو، اجاره می‌کنید، این فرصت را دارید تا آن را روی سیستم خودکار تنظیم کنید. فناوری بلاک‌چین، این مسئله را به واقعیت تبدیل می‌کند.

به گزارش جی پلاس؛ در آگوست 2017، سیستم بلاک‌ چین Tesseract برای تسهیل کرایه خودرو ارائه شد. این سیستم به صاحبان خودرو کمک می‌کند که تمام ناوگان خودروهای خودران را مدیریت کند. گروهی از افراد با استفاده از Tesseract می‌توانند مالکیت خودروها را به اشتراک بگذارند، به عنوان مثال، به جای این که هر نفر مالکیت خودروی خود را داشته باشد یا برای حمل و نقل از خودروی سایر افراد استفاده کند، می‌توانند 10 خودرو را به اشتراک بگذارند. آنها قادرند با استفاده از اپلیکیشن، خودرویی را که مدنظرشان است، درخواست دهند.

دیدگاه تان را بنویسید