مدرک‌گرایی باید به مهارت‌گرایی تبدیل شود

لزوم تربیت دانشجویان ماهر در فضای کسب و کار در همایش نقش نظام آموزشی در توسعه کسب و کار که با هدف خلاقیت و کارآفرینی در نظام آموزشی کشور، استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای دیجیتالی و توسعه مفاهیم کسب و کار در مدارس برگزار شد، مورد تاکید قرار گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، امیر تقوی ـ رییس آکادمی تحول دیجیتال در این همایش که عصر روز گذشته در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: وظیفه مدرسه و نظام آموزش عالی این است که افراد را برای زمانی در آینده تربیت کنند تا قادر به کار کردن باشند. امروز با ظهور فناوری‌های دیجیتال مانند اینترنت اشیاء، برنامه‌ریزی منابع سازمانی و هوشمندی کسب و کارها، بسیاری از سازمان‌ها تلاش کرده‌ند خود را با این فناوری‌ها متحول کنند.

وی ادامه داد: در نتیجه انقلاب دیجیتالی، در حوزه یادگیری و آموزش چهار اتفاق افتاده است که دسترسی بی‌حد و مرز به دانش و اطلاعات، ‌ دسترسی آسان به متخصصان هر رشته، ‌ حذف سلطه یک جانبه در فرآیند آموزشی و نیاز برای به‌روز بودن در تمام عمر را شامل می‌شود.

رییس آکادمی تحول دیجیتال با بیان اینکه باید به فرزندان خود مهارت بیاموزیم و مهارت محوری را سرلوحه قرار بدهیم، گفت: این مهارت از جست‌وجو در وب، قابلیت تشخیص صحت اطلاعات تا مهارت حل مساله را شامل می‌شود و ورود به فضای کسب و کار را تسهیل می‌کند.

وی با بیان اینکه تکنولوژی شیوه زندگی‌ها را عوض کرده است، ‌ گفت: زمانی برای دیدن آگهی خرید و فروش از راهنمای همشهری استفاده می‌کردیم ولی امروز سایت دیوار همه آنچه نیاز داریم در اختیار ما گذاشته است. امروز سایت‌های تخفیف گروهی بسیاری ایجاد شده و زیر هر سقفی تعداد دیوایس‌های هوشمند از تعداد آدم‌ها بیشتر شده است.

تقوی تصریح کرد: برابر گزارش‌ها، تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۹۰ درصد رستوران‌ها دیگر غذایشان را نمی‌پزند و پرینت سه بعدی می‌گیرند، بیش از ۵۰ درصد از کالج‌ها به مفهوم دانشگاه از بین می‌روند. تا این سال دو میلیارد نفر شغل‌هایشان را از دست می‌دهند و تبدیل به ربات یا پلت‌فرم‌هایی براساس هوش مصنوعی می‌شوند.

وی اضافه کرد: تا سال ۲۰۳۰ میزان آتش‌سوزی در جنگل‌ها با استفاده از اینترنت اشیا و هوش مصنوعی تا ۹۵ درصد کاهش می‌یابد و تا این سال کشورهایی خواهیم داشت که در آن‌ها اتوبان‌های مختص بدون راننده وجود دارد و سال ۲۰۳۰ دور نیست و ۱۲ سال دیگر است.

سیدحمایت میرزاده ـ عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: اگر مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها به جای نمره و معدل، نیروی ماهر تربیت کنند و مدرک‌گرایی به مهارت‌گرایی تبدیل شود، در آن صورت مشکل بیکاری و اشتغال فارغ التحصیلان حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا معلم و کتاب از مدارس حذف نشده و هر کدام جایگاه خود را دارند، اظهار کرد: متاسفانه در حجم کتاب‌ها و محفوظات غرق شده‌ایم و نظام آموزش فعلی اعم از آموزش و پرورش و دانشگاه، دانش‌آموز و دانشجوی سرگردان تحویل جامعه می‌دهد. چنین نظامی می‌گوید بچه‌ها جزوه بنویسند و کتاب بخوانند و آخر سال جشن آتش زنی کتاب‌ها را برگزار کنند. در چنین نظام آموزشی، فرد دیپلم برق می‌گیرد ولی نمی‌تواند برق خانه‌اش را درست کند. لیسانس مکانیک می‌گیرد، نمی‌تواند ماشین پدرش را تعمیر کند چون تنها دغدغه گرفتن مدرک بوده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: آیا سایه شوم کنکور که منافع عده زیادی را تامین می‌کند اجازه می‌دهد از چنین فضایی خارج شویم؟ بنابراین اگر می‌خواهیم مشکل کسب و کار در کشور حل شود و بیکاران لیسانسیه سر کار بروند، باید نگاه مدرک گرایی را اصلاح کنیم. تا وقتی به حرف‌هایی که می‌زنیم عمل نکنیم و صرفا تئوری محور باشیم مشکل کسب و کار حل نمی‌شود.

میرزاده ادامه داد: در کشورهای دیگر مبنای عمل بر سه پایه سر، قلب و دست استوار است و این سه با هم عمل می‌کنند تا حیطه یادگیری را تشکیل دهند ولی در ایران تنها با Head سر و کار داریم وHeart  و Hand‌ را رها کرده ایم.

طهمورث حسنقلی‌پور ـ رییس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نیز در این همایش، اظهار کرد: بالای ۹۰ درصد فارغ‌التحصیلان ما بیکار هستند و تلاش ما این بوده که شخصیتی تحویل جامعه بدهیم که کاربلد باشد.

وی افزود: در تثبیت رفتارهای مثبت در فرزندان مشکل داریم و از نظر شخصیتی زمان می‌برد تا بچه‌ها به همدیگر انس بگیرند. در چین، مهمانداران هواپیما و پرستاران باید خنده‌رو باشند به همین دلیل نوع لبخند را تست کردند و لبخند استاندارد را به دست آوردند، ما هم باید کدهای رفتاری استاندارد را برای نیروهای کار خود پیش‌بینی کنیم.

رییس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ادامه داد: یکی از تعاملات ما بخش صنعت است و عموم بچه‌هایی که در بخش صنعت مشغول فعالیت هستند موفقند. لذا امیدواریم با تعریف کدهای رفتاری استاندارد، بهترین ثروت جامعه که جوانان هستند را با نظارت بهتر تربیت و تحویل جامعه بدهیم و فراموش نکنیم که انسان عامل اصلی توسعه است و با تکیه بر نیروهای انسانی است که بسیاری از مشکلات جامعه حل می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید