تراکنش‌های بیت‌کوین چگونه کار می‌کنند؟

اگر در انتظار بالا رفتن قیمت هستید نگه داشتن مقداری بیت کوین عالیست ولی هدف اصلی این ارز دست به دست شدن و به اصطلاح خرج شدن آن است. پس بیایید به این بپردازیم که بیت‌کوین چگونه خرج می شود و تراکنش ها چگونه کار می کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، تراکنش های بیت‌کوین به کیف پول های دیجیتال ارسال و دریافت می شود و به صورت دیجیتالی برای امنیت بیشتر امضا شده است. همه کسانی که روی شبکه هستند درباره تراکنش ها اطلاع دارند، تاریخچه یک تراکنش تا روزی که ساخته شده قابل پیگیری است.

بیت‌کوینی وجود ندارد، به بایگانی تراکنش ها فکر کنید!

مسئله خنده دار بیت کوین این است که نه تنها هیچ جا وجود خارجی ندارد بلکه حتی روی هارد درایو شما هم نیست. وقتی درباره کسی که بیت‌کوین دارد صحبت می کنیم در واقع آن شخص فقط یک آدرس از شبکه بیت‌کوین را دارد که اجازه دسترسی مقدار بیت‌کوینی که در آن آدرس وجود دارد را به او می دهد، درست مانند موقعی که مقداری دلار یا یورو در حساب بانکی خود نگهداری می کنید، شما نمی توانید پولی که در آن حساب دارید را ببینید ولی می گویید مقداری پول در حساب بانکی خود دارم. در بیت‌کوین هم اینطور است، شما بیت‌کوین را به صورت فیزیکی نمی بینید ولی مالک آن هستید.

در واقع، وقتی یک تراکنش انجام می شود اطلاعات آن در آدرس های مختلف ثبت می شود و باعث می شود موجودی این آدرس ها تغییر کند و کم یا زیاد شود. هر تراکنشی که تا کنون صورت گرفته در یک دفتر ثبت عمومی وجود دارد که به آن بلاکچین گفته می شود. اگر می خواهید از مقدار بیت‌کوین در آدرس خاصی سر در بیاورید باید بگوییم این اطلاعات در آن آدرس وجود ندارد و شما باید در بلاکچین پیگیری کنید.

 

یک تراکنش به چه صورت کار می کند ؟

فرض کنید آلیس می خواهد به باب مقداری بیت‌کوین بفرستد، این تراکنش سه قسمت خواهد داشت:

یک ورودی. این یک سابقه (رکورد) از یک آدرس بیت‌کوین است که در ارسال بیت‌کوین ها به آلیس مورد استفاده قرار گرفته بوده است.

یک مقدار(مبلغ). این مبلغ بیت‌کوینی است که آلیس در حال فرستادن به باب است.

یک خروجی. این آدرس بیت‌کوین باب است.

 

چطور ارسال می شود ؟

برای ارسال بیت‌کوین شما دو چیز لازم دارید: یک آدرس بیت‌کوین و کلید شخصی. یک آدرس بیت کوین به صورت تصادفی ساخته می شود و از یک سری ترتیب حرفی و عددی تشکیل شده است. کلید شخصی یک ترتیب دیگر از اعداد و حروف است ولی بر خلاف آدرس بیت‌کوین باید به صورت مخفی نگهداری شود.

فکر کنید آدرس بیت‌کوین شما یک صندوق سپرده با درب شیشه ای است. همه می توانند ببینند که چه چیزی داخل صندوق شماست ولی فقط به وسیله کلید شخصی شما باز می شود.

وقتی آلیس می خواهد برای باب بیت‌کوین بفرستد از کلید شخصی خود استفاده می کند تا یک پیام را که شامل ورودی(منبع تراکنش سکه بیت کوین)، مبلغ، و خروجی(آدرس باب) است را امضا کند.

او این پیام را از کیف پول خود به شبکه بزرگتری در بیت‌کوین ارسال می کند، از آنجا ماینر ها(استخراج گر ها) این تراکنش را صحت سنجی می کنند و در یک بلوک تراکنش قرار می دهند و شروع می کنند به حل کردن آن.

 

چرا بعضی مواقع تایید تراکنش ها کمی طول می کشد ؟

چون تراکنش شما باید به وسیله ماینرها صحت سنجی شود و شما این پروسه ممکن است بعضی وقت ها کمی به طول انجامد. طبق پروتکل بیت‌کوین هر بلاک ۱۰ دقیقه طول می کشد. بعضی از دارندگان درگاه های بیت‌کوین صبر می کنند تا تراکنش شما تایید شود پس ممکن است پرداخت شما کمی بیشتر طول بکشد. در مقابل بعضی دیگر از کسانی که از درگاه های بیت‌کوین استفاده می کنند منتظر تایید نمی مانند و به مشتری های خود اعتماد می کنند. گفتنی است که این روش در پرداخت هایی با مبلغ کم رایج تر است چون احتمال کلاه برداری زیاد نیست.

 

اگر مبلغ ورودی و خروجی از هم متفاوت باشند چه اتفاقی می افتد ؟

از آنجایی که بیت‌کوین ها فقط به صورت رکورد هایی از تراکنش ثبت می شوند در نتیجه با تراکنش های متفاوت زیادی روبرو خواهیم شد که متصل به آدرس مربوط به خود هستند.

در نظر بگیرید که جین به آلیس دو عدد بیت‌کوین فرستاده است، فیلیپ سه عدد بیت‌کوین برایش فرستاده و لیلی یک بیت‌کوین فرستاده، همه این انتقالات به صورت تراکنش های مختلف در زمان های مختلف انجام شده است.

این تراکنش ها به صورت اتوماتیک در کیف پول آلیس برای تشکیل شش بیت‌کوین ادغام نمی شوند بلکه به صورت رکورد هایی از تراکنش های متفاوت در آنجا قرار می گیرند.

آلیس تصمیم می گیرد برای باب بیت‌کوین بفرستد، ولی مبلغ مناسب و دقیقی از مقداری که می خواهد بفرستد در تراکنش های کیف پولش وجود ندارد. در این صورت کیف پول بیت‌کوین آلیس تلاش می کند مبلغ های متفاوت در تراکنش های داخل خودش را جمع بزند تا به مبلغ مورد ارسال یا بالاتر از آن برسد.

مثلا در نظر بگیرید آلیس می خواهد یک و نیم بیت‌کوین ارسال کند، اگر مبلغ به دست آمده بیشتر از میزان ارسال باشد، آن مبلغ به شخص مورد نظر ارسال می شود ولی مقدار اضافی انتقال یافته به عنوان بقیه پول به آلیس مرجوع خواهد شد.

این اتفاق برای این می افتد که کسی نمی تواند یک تراکنش را به تعدادی تراکنش کوچکتر تبدیل کند وباید یک تراکنش را به صورت تمام خرج کند و در عوض بقیه پول خود را دریافت کند، درست مثل وقتی که شما نمی توانید به صورت آنی یک اسکناس صد دلاری را به دو اسکناس پنجاه دلاری تبدیل کنید و باید آن را به فروشنده بدهید تا بقیه پول شما را به شما باز گرداند.

برگردیم به آلیس، طبق تعاریف گفته شده او برای اینکه بتواند یک و نیم بیت‌کوین به باب ارسال کند باید دو بیت‌کوینی که از جین گرفته بود را به او بفرستد و بقیه اش را پس بگیرد.

در نتیجه جین ورودی است، و باب خروجی. ولی مقدار قابل ارسال یک و نیم بیت کوین است پس کیف پول آلیس برای این تراکنش دو خروجی تعریف می کند، یک و نیم بیت کوین برای باب ارسال می شود و نیم بیت‌کوین(بقیه پول) به آدرس جدید در کیف پولش ارسال می شود.

 

آیا هزینه تراکنشی وجود دارد ؟

در بعضی مواقع بله، ولی نه همیشه. هزینه انتقالات براساس عوامل مختلفی محاسبه می شود. بعضی از کیف پول ها به شما اجازه می دهند به صورت دلخواه هزینه انتقال را تعیین کنید. هر مقدار پولی که به وسیله گیرنده دریافت نشود و به عنوان بقیه پول باز گردانده نشود به عنوان اجرت یا دستمزد یاد می شود. این مبلغ به یکی از ماینر های خوش شانس شبکه که آن بلوک را محاسبه کرده باشد اختصاص داده می شود.

آیا امکان رسید گرفتن وجود دارد ؟

سیستم بیت‌کوین طوری طراحی شده است که به صورت پیش فرض این قابلیت وجود ندارد و تقریبا نیازی به آن نیست، ولی در آپدیت ۰٫۹ تغییراتی در سیستم پرداخت به وجود آمده است که باعث کاربر پسند تر شدن آن شده است.

پردازش گرهای پرداخت مثل BitPay همچنین قابلیت های پیشرفته تری از پرداخت ساده با بیت کوین در اختیار کاربران می گذارند از جمله ارائه رسید و وب پیج های تاییدیه سفارشات.

چطور می توان فقط قسمتی از یک بیت‌کوین را ارسال کنیم ؟

بیت‌کوین ها قابل تقسیم پذیری هستند. یک ساتوشی یکصد میلیونیوم یک بیت‌کوین است و شما قادر خواهید بود تراکنش هایی به کوچکی ۵۴۳۰ ساتوشی را انجام دهید.

 

دیدگاه تان را بنویسید