سال بی‌رونق سریال های طنز در تلویزیون

تعداد زیادی سریال در سال گذشته از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش شدند، در این میان اما تعداد کمی مجموعه طنز روی آنتن رفته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، با نزدیک شدن به پایان سال عملکرد شبکه‌های تلویزیون مورد بررسی قرار می‌گیرد و حتی مخاطبان نیز برنامه‌ها و سریال‌هایی که در طول یک سال گذشته از تلویزیون را دیدند به نوعی با هم مقایسه می‌کنند و آنها را از جهات مورد ارزیابی قرار می‌دهند که البته شاید همین ارزیابی‌ها در انتخاب آنها برای تماشای سریال‌ها و برنامه‌های و ویژه‌برنامه‌های نوروز هم بی‌تاثیر نباشد.

با همه انتقادهایی که به تلویزیون و برخی از برنامه‌هایش وارد است و بسیاری نیز معتقدند این رسانه همچون گذشته در جذب مخاطب قدرتمند عمل نمی‌کند و مصداق‌های فراوانی نیز برای اثبات این ادعا وجود دارد اما 4 شبکه تلویزیون همواره در تلاش برای جلب توجه مخاطبان و بیننده‌هایشان بودند. از همین رو ساخت و تولید برنامه‌های مختلف با موضوعات متنوع در  دستور کار همه شبکه‌ها قرار گرفته است و تولید سریال‌های تلویزیونی نیز در این میان جایگاه ویژه‌ای دارد.

شبکه‌های مختلف سیما سریال‌هایی را از ابتدای هر سال برای پخش تدارک می‌بینند و ایام پیش از نوروز نیز زمان به تکاپو افتادن شبکه‌های برای پخش مجموعه مناسبتی این ایام است که معمولا و طبق تجربه‌ سال‌های گذشته ثابت شده همانند سریال‌های مناسبتی ماه رمضان جایگاه ویژه‌ای در میان مخاطبان دارد. در طول سال 96 نیز چندین سریال مختلف از شبکه‌های یک، دو، سه و پنج سیما روی آنتن رفت. البته پخش کم سریال‌های طنز در سال 96 از نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. در این گزارش نگاهی اجمالی داشتیم به مجموعه‌های جدید و تازه تولیدی که در طول یک سال گذشته از تلویزیون پخش شدند. در طول این مدت همه شبکه‌ها چندین سریال تکراری که در سال‌های قبل نیز روی آنتن رفته بودند را پخش کردند اما ملاک در این گزارش مجموعه‌های جدیدی است که در سال 96 روی آنتن شبکه‌های مختلف تلویزیون رفتند.

شبکه یک / وقتی خانواده و مشکلات محور می‌شود

سریال‌های جدید شبکه یک از نوروز 96 با «علی البدل» ساخته سیروس مقدم آغاز شد که البته هیچ وقت نتوانست موفقیتی که قسمت‌های مختلف «پایتخت» به دست آورد را کسب کند اما با این حال طرفداران خودش را به لحاظ مضمونی که داشت پیدا کرد.

«دیوار شیشه ای»، «زیر پای مادر»، فصل دوم سریال «پرستاران»، «گسل»، «پرواز در ارتفاع صفر» که ویژه هفته دفاع مقدس بود، «زیبشهر»، «محکومین»، «ستارخان» که به مناسبت دهه فجر پخش شد و «رنج پنهان» که امشب شنبه 19 اسفند ماه آخرین قسمت آن روی آنتن شبکه یک می‌رود از مجموعه‌هایی بودند که در سال 96 از شبکه یک پخش شدند. مجموعه‌هایی که بیشتر آنها حال  هوایی اجتماعی داشتند و قصه بسیاری از آنها معضلات روز جامعه را به تصویر می‌کشید. برخلاف سریال نوروزی این شبکه که حال و هوایی طنز داشت در طول سال کمتر مجموعه طنزی روی آنتن این شبکه رفت.

شبکه دو / پرکاتر از گذشته 

کلید پخش سریال‌های جدید در شبکه دو نیز از نوروز 96 و با سریال «زعفرانی» به کارگردانی حامد محمدی زده شد. سریالی که از حضور بازیگران مطرحی چون مهدی هاشمی، ستاره اسکندری، مهران احمدی و ... بهره برده بود و مضمونی خانوادگی داشت.

«هشت و نیم دقیقه»، «محله گل و بلبل 2»که برلی گروه سنی کودک و نوجوان ساخته شده بود و حضور عموپورنگ در آن نیز باعث شده بود میان بچه‌های جایگاه ویژه‌ای پیدا کند، «گمشدگان»، « شکوه یک زندگی»، «نوار زرد» که سریال مناسبتی هفته نیروی انتظامی بود و داستانی پلیسی را روایت می‌کرد، «سایه‌بان» کاری از برادران محمودی که در زمان پخش مورد توجه قرار گرفت و بازیگرانش نیز به واسطه بازی‌های خوبشان بیش از پیش مطرح شدند و «هست و نیست» از سریال‌های شبکه دو بودند که در طول 11 ماه گذشته در فواصل مختلف پخش شدن و پخش سریال های مناسبتی در ایام مختاف در این شبکه باعث شد تا شبکه دو نسبت به گذشته فعالیت جدی تر داشته باشد و در نظر مخاطبان پرکار و فعال‌تر از قبل به نظر بیاید.

شبکه سه/ پیشرو در پخش کمدی

«دیوار به دیوار» اولین سریال شبکه سه در سال 96 بود. سریالی که بسیار مورد توجه قرار گرفت و شاید همین موفقیت باعث شد تا سامان مقدم و گروهش تصمیم به ساخت سری دوم آن نیز بگیرند که آن نیز به احتمال زیاد نوروز امسال از شبکه سه روی آنتن خواهد رفت. شبکه سه پس اندکی از نوروز پخش سریال‌های جدید را آغاز کرد و در طول این مدت مجموعه‌های «چرخ و فلک»، «روزهای بهتر (مجموعه اپیزودیک)، «عمودی‌ها»، «عقیق»، «پنچری» فصل دوم سریال «لیسانسه‌ها» و سریال «آنام» که در حال حاضر در حال پخش است را هم روانه آنتن کرد. شبکه سه در مقایسه با سایر شبکه‌ها مجموعه‌های طنز بیشتری را روانه آنتن کرد. از همان آغاز که «دیوار به دیوار» پخش شد تا «پنجری» که تابستان روی آنتن رفت و در ادامه نیز «لیسانسه‌ها» در جدول پخش این شبکه قرار گرفت. «عمودی‌ها» نیز دیگر سریال طنز شبکه سه بود.

شبکه پنج/ سهم اندک در پخش سریال

تولیدات جدید شبکه پنج سیما چند سالی است کاهش پیدا کرده و اغلب سریال‌های این شبکه نیز از تولیدات قدیمی هستند که بازپخش می‌شوند و البته پخش سریال‌های خارجی نیز در این شبکه جایگاه ویژه‌ای دارد. اما 5 سریال جدید «هوش سیاه 2»، «در جستجوی آرامش»، «لژیونر»، «سفر در خانه» و «افسانه هزار پایان» مجموعه‌هایی بودند که مخاطبان را پای تماشای شبکه پنج نشاندند. با این حال اما شبکه پنج سهم کمتری از سریال‌هایی که در سال 96 از تلویزیون پخش شدند را به خود اختصاص داده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید