یادداشت جی پلاس؛

عقب گرد تکواندو با بازگشت به عسگری!/انتخاب سرمربی تیم ملی با صحنه گردانی فدراسیون

فدراسیون تکواندو در حالی در اقدامی عجیب، انتخاب تکذیب شده چند ماه پیش اش را به عنوان سرمربی جدید تیم ملی اعلام کرد که انتخابش به طور واضح یک بازگشت به عقب به حساب می آید. بازگشتی که با انتخاب دوباره فریبرز عسگری اتفاق افتاده و می خواهد یک مربی امتحان پس داده را آزمایش کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ فدراسیون تکواندو در حالی امروز (یکشنبه) فریبرز عسگری را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کرد که شیوه انتخاب و اعلام این تصمیم، عجیب و قابل توجه است. فدراسیون در شرایطی که ماه ها پیش تصمیم به روی کار آوردن عسگری گرفته بود و برخی رسانه ها هم این خبر را منتشر کرده بودند، با تکذیب ماجرا به کار کردن با بی باک و روند کشدار بررسی عملکرد کادر فنی ادامه داد و در نهایت همان تصمیم چند ماه قبلش را اعلام کرد!

عسگری آخرین بار در رقابت های المپیک لندن روی نیمکت تیم ایران نشست. رقابت هایی که تیم ایران یوسف کرمی و محمد باقری معتمد را در اختیار داشت و در نهایت باقری معتمد به مدال نقره رسید و یوسف کرمی هم با وجود تجربه بسیار، دستش از مدال کوتاه ماند.

پس از این رقابت ها بود که فدراسیون تکواندو عسگری را به دلیل عدم مدیریت خوب تیم از لحاظ روحی و نتایج ضعیف از کار بر کنار کرد.

  • حضور کریمی و مقانلو در کادر فنی

پس از برکناری عسگری، کریمی برای یک سال و اندی سرمربی تیم ملی شد و در ادامه بیژن مقانلو روی نیمکت تیم ایران نشست. تکواندوی ایران در زمان رضا مهماندوست به اوج قدرت رسیده بود اما در دوران عسگری و کریمی دچار افت شدیدی شد. با این حال مقانلو یک بار دیگر روزهای خوش را به تکواندو باز گرداند و در نهایت هم یک بار دیگر در کره جنوبی تیم را به قهرمانی رساند. مقانلو اما با آن تیم خوب، مدعی و جوان در المپیک ضعیف ترین نتیجه ادوار اخیر را گرفت و نتوانست هیچ کدام از سه ورزشکارش را روی سکو بفرستد.

این نتیجه ضعیف بود و فدراسیون تکواندو هم خیلی زود مقانلو را برکنار کرد.

  • حضور بی باک در تیم ملی

بی باک که در زمان حضور مقانلو دستیار او بود و بسیاری از بازیکنان هم از کوچینگ او راضی بودند، پس از ریو سرمربی تیم ملی شد. عمر مربی گری بی باک اگرچه به رقابت های جهانی نرسید اما در گرند اسلم های بسیاری تیم ایران را هدایت کرد. نتایج درخشانی نگرفت اما نتایجش در حد المپیک ریو هم فاجعه نبود. با این حال فدراسیون و کمیته و شورای فنی بارها از عملکرد او انتقاد کردند و پس از بررسی بسیار، یک بار دیگر دست به تغییر در راس کار فنی شدند.

  • بازی عجیب فدراسیون!

فدراسیون چندی پیش و پس از برگزاری چندین جلسه در شورا و کمیته فنی، نام چهار گزینه را برای سرمربی گری تیم اعلام کرد. لیست عجیبی که می شد خیلی زود از آن به گزینه اصلی رسید.

بیژن مقانلو، فریبرز عسگری، مهدی بی باک و نعمت خلیفه گزینه های تیم ملی بودند.

مهدی بی باک که خب مشخص بود دیگر سرمربی باقی نخواهد ماند که اگر فدراسیون از عملکردش راضی بود، دیگر کار به این جلسات کشدار و مذاکره با گزینه های دیگر مطرح نمی شد.

بیژن مقانلو هم که برای مذاکره به فدراسیون رفته بود، خیلی زود متوجه گزینه نبودنش برای سرمربی گری شد و اعلام کرد که انتخاب نخواهد شد. می ماند نعمت خلیفه که همه می دانستند شانسی برای سرمربی شدن ندارد. فدراسیون از همان ابتد عسگری را انتخاب کرده بود اما به دنبال زمان و شرایط مناسب برای اعلام نام او می گشت. زمانی که امروز فرا رسید و او پس از شش سال یک بار دیگر سرمربی تیم ملی شد.

  • بازگشت به عقب

انتخاب جدید فدراسیون پولادگر به وضوح بازگشت به عقب است. بازگشت به انتخابی که صد البته آنقدرها هم موفق نبود و تکواندوی ایران را از دوران اوج حضور مهماندوست، به شرایط نه چندان خوبی رساند. عسگری یک بار امتحانش را پس داده و آنقدرها موفق نبوده. بی باک هم اگرچه نتایج درخشانی کسب نکرد اما شاید بهتر بود به مربی جوانی مانند او که ارتباط خوبی هم با بازیکنان دارد، زمان بیشتر و مناسب تری داده می شد تا بلکه تکواندوی ایران پس از مهماندوست صاحب یک مربی شش دانگ و خوب دیگر می شد.  اتفاقی که نیفتاد و حالا شاهد یک تغییر دیگر در نیمکت هدایت این رشته المپیکی و مدال آور هستیم.

  • تکواندو نیازمند مربی سازی

نیمکت تیم ملی تکواندو پس از رفتن مهماندوست، در شش هفت سال گذشته برای پنجمین بار است که دچار تغییر می شود و نشان می دهد که پیدا کردن جانشین برای مربی بزرگی مثل او کار بسیار دشوار و شاید در شرایط کنونی غیر ممکن است.

موجودی تکواندوی ایران همین است و مربی دیگری وجود ندارد. پس بهتر است بجای این تغییرات پشت سر هم، به فکر ساختن یک مربی در حد و اندازه های جهانی باشیم تا یک بار دیگر این رشته مدال آور، در بازی های آسیایی و رقابت های المپیک کاروان ایران را به مدال های خوشرنگ برساند.

دیدگاه تان را بنویسید