مروری کوتاه بر عملیات والفجر ۹

والفجر 9؛ کوچک با ضربه هایی بزرگ بر دشمن

شاید نسل های بعد از جنگ، آنقدر که نام والفجر 8 به گوششان آشناست کمتر از والفجر 9 چیزی بدانند؛ عملیاتی که در عین کوتاهی ایام، نتایج مثبت و بزرگی به همراه داشت و ازجمله عملیات های موفق دوره دفاع مقدس به شمار می آید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ـ منصوره جاسبی: پنجم اسفند ماه سال 64 و ساعت 23 و 45 دقیقه بود که عملیات والفجر 9 با رمز مبارک یا الله یا الله یا الله در سه محور و با هدف پیش روی در شرق سلیمانیه عراق و کاستن فشار دشمن در منطقه عملیاتی فاو و در حالی که هنوز عملیات والفجر 8 در جریان بود، آغاز شد.

به لشکر قدس گیلان که در والفجر 8 نقش نیروی پشتیبانی را داشت، دستور رسید تا خود را برای عملیاتی دیگر آماده کند و آنها نیز با سه گردان رزمی و یک گردان ادوات در گروه های 22 نفره و از محور سورکوه به سوی دشمن گسیل شدند و سنگرهای آنها را یکی پس از دیگری مورد هجوم خود قرار دادند.

در این عملیات که از جمله عملیات های موفق به شمار می آید، رزمندگان اسلام توانستند در دو مرحله به اهداف تعیین شده مانند ارتفاعات کوخ نم نم، ناصر، ماماخلان، موبرا، پلنگه سور و قله کاژال پیر (کچل) که از بلندترین قلل آن منطقه است، دست پیدا کنند.
 
انجام عملیات ایذایی رزمندگان، باعث تحلیل توان رزمی دشمن شد و با شدت هجوم در دیگر محورها، اهداف عملیات به خوبی حاصل شد.

پنج روز تلاش بی وقفه و مجاهدت شیرمردان دلاور عرصه نبرد حق علیه باطل در نهم اسفند ماه با موفقیت به پایان رسید و خط مقدم تحویل نیروهای پدافندی شد.
کشته و زخمی های دشمن در این عملیات، بیش از 1500 تن بود و 134 نفر از آنها نیز به اسارت نیروهای خودی در آمدند.

اهداف کلی عملیات مانند انجام یک مرحله عملیات از مراحل پیش بینی شده برای تصرف سلیمانیه، آماده سازی منطقه برای عملیات بعدی، به جلو کشاندن عقبه ها و کاهش فاصله خودی با دشمن و کاهش از فشار دشمن در جبهه فاو طراحی و اجرا شد.


یک فروند هواپیما، یک فروند هلی کوپتر، 20 دستگاه تانک، 90دستگاه خودرو، 10 قبضه ضد هوایی، مقدار زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین دشمن در والفجر 9 منهدم شد؛ همچنین 3 گردان از تیپ 504، یک تیپ مستقل، یک گردان کماندویی، گردان 94 توپخانه، گردان 4 تانک تیپ 703 دشمن نیز منهدم شدند. 
در این عملیات منطقه گسترده ای از کردستان عراق به تصرف ایران در آمد و شهر سلیمانیه در برد آتش ایران قرار گرفت . 

 

دیدگاه تان را بنویسید