گزارش جی پلاس؛

مرگبارترین حوادث هوایی تاریخ؟/تلخ ترین در ایران، عجیب ترین در عربستان!

سوانح هوایی معمولا جزء مرگبارترین حوادثی هستند که کشته‌های بالایی را به جا می‌گذارد. نقص فنی هواپیما، شرایط نامناسب آب و هوا و عدم کنترل اوضاع از جمله عللی است که می‌تواند باعث سانحه یا سقوط هواپیما و کشته و زخمی شدم شماری از مسافران و پرسنل پرواز شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس جامعه جی‌پلاس؛ متخصصان معتقدند یکی از مرگبارترین سوانح هوایی تاریخ به سانحه هفته گذشته خطوط هوایی کانادا برمی‌گردد که در آن کنترل ترافیک هوایی مانع از فرود در مسیری شلوغ شد که حدود چهار هواپیما در انتظار فرود بودند.

طبق آمارهای به دست آمده که در "تلگراف" منتشر شده است، سال 2017 یکی از امن‌ترین سال ها در تاریخ از نظر سوانح هوایی بوده است که در آن 51 سانحه هوایی رخ داد که به گزارش اداره بایگانی حوادث هوایی، باعث مرگ و میر تنها 282 نفر شد.

 

** 10 سانحه هوایی مرگبار تاریخ:

10. پرواز 191 خطوط آمریکا

سانحه هوایی پرواز 191 خطوط آمریکا که در 25 می 1979 رخ داد، با 272 کشته یکی از مرگبارترین سوانح در این کشور محسوب می‌شود. هواپیمای DC-10 فرودگاه بین‌المللی Chicago O’Hare را در جمعه بعدازظهر (هنگام تعطیلات روز یادبود آمریکا) ترک کرد. این هواپیما به دلیل جدا شدن موتور سمت چپ از بال سقوط کرد. هواپیما به دلیل بروز این مشکل در آسمان چرخید و تنها چند کیلومتر دورتر از باند فرودگاه به زمین برخورد کرد.

بعد از سقوط و انفجار، ستونی از شعله و دود به هوا برخواست و از حدود 13 کیلومتری قابل مشاهده بود. تمام 271 سرنشین این پرواز و دو نفر روی زمین بودند در این سانحه جان خود را از دست دادند. از این حادثه در آمریکا هنوز هم با عنوان یکی از فجیع‌ترین سوانح هوایی یاد می‌شود. این سانحه به دلیل ایجاد یک میانبر از طریق برداشتن موتورهای هواپیما رخ داده بود که در آن، بخش آلومینیومی برای نگه داشتن موتور توسط بال دچار شکست شده بود

9. ایلیوشین II-76 نیروی هوایی ایران

گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که هواپیمای نظامی در 19 فوریه 2003 هنگام پرواز در کوه‌های سیرچ در نزدیکی کرمان متوجه بدی آب و هوا و وزش باد شدید و مه شد و به همین دلیل ارتفاع هواپیما را پایین آورد. اما به دلیل شرایط جوی دچار سانحه شد و تمام 275 سرنشین آن که اعضای سپاه پاسداران بودند، کشته شدند.

8. پرواز 655 خطوط هوایی ایران

255

یکی از این مرگبارترین سوانح هوایی ایران بود که در سوم ژوئیه 1988 در خلیج فارس رخ داد. ایرباس A300 که یک هواپیمای غیرنظامی بود، هدف موشک زمین به هوای کروز نظامی USS Vincennes آمریکا قرار گرفت که تمام 290 سرنشین هواپیما جان باختند.

این پرواز که متعلق به هواپیمایی ایران بود در آب‌های منطقه‌ای ایران در خلیج فارس و در مسیر پروازی‌اش دچار این حمله تاسف بار شد. هنوز هم آمریکا مدعی است که این هواپیما را با هواپیمای F-14A Tomcat اشتباه گرفته و قبل از شلیک، خدمه کشتی آمریکایی 10 بار تلاش کرده تا با هواپیمای ایرانی ارتباط برقرار کنند اما پاسخی دریافت نکرده اند!

آمریکایی ها هیچ گونه مسئولیت قانونی را به دنبال ایجاد چنین حادثه‌ای نپذیرفتند و تنها قبول کردند که به ازای هر مسافر، مبلغی را به عنوان غرامت بپردازند.

7. پرواز 17 خطوط هوایی مالزی

4920CD2600000578-0-image-a-8_1518427181590

 

حادثه مشابهی در 17 ژوئیه 2014 در شرق اوکراین رخ داد که در آن هواپیمای بوئینگ 200-777 خطوط هوایی مالزی که از آمستردام به کوالالامپور حرکت کرده بود، در نزدیکی مرز روسیه مورد شلیک قرار گرفت. این حادثه احتمالا توسط نیروهای طرفدار روسیه برای کنترل منطقه در خلال جنگ «دنباس» به وجود آمد که بین شورشیان جدایی‌طلب و دولت اوکراین رخ داده بود. تمام 298 سرنشین این پرواز با سقوط هواپیما در نزدیکی تورز کشته شدند.

6. پرواز 163 خطوط هوایی عربستان سعودی

مرگ 301 سرنشین هواپیمای Lockheed L-1011 در باند فرودگاه ریاض یکی از مرگبارترین سوانح هوایی بود که سقوط یا مشکلی حین پرواز در آن دخیل نبود. این هواپیما در 19 اوت 1980 به مقصد جده بلند شد اما تنها چند دقیقه بعد از صعود، به دلیل آتش‌سوزی در بخش محموله‌ها و به دلیل وضعیت اضطراری به ریاض برگشت. وقتی که هواپیما به زمین نشست، به جای اینکه ابتدا تخلیه اضطراری مسافران انجام شود، خلبان هواپیما را به سمت فرودگاه هدایت کرد و حدود سه دقیقه در باند فرودگاه متوقف ماند. سپس در حالی که موتورها متوقف شده بودند، 23 دقیقه طول کشید تا نیروهای کمکی به هواپیما برسند!

تا زمانی که درهای هواپیما باز شود، تمام مسافران به دلیل استنشاق دود ناشی از آتش‌سوزی جان خود را از دست دادند. به نظر می‌رسد منبع دود، آتش گرفتن دو مخزن گاز بوتان در بخش محموله‌ها بود.

5. پرواز 182 خطوط هوایی هند

هواپیمای بوئینگ 747 خطوط هوایی هندوستان در 23 ژوئن 1985 مورد حمله تروریستی قرار گرفت. این هواپیما در مسیر تورنتو به فرودگاه بین‌المللی سحر در هندوستان بود که بمبی که در قسمت محموله‌ها جاسازی شده بود بر فراز اقیانوس اطلس منفجر شد. مسئولیت این انفجار را مسافری بر عهده گرفت که مراحل پیش از پرواز و کنترل‌های لازم را گذرانده ولی سوار هواپیما نشده بود. بمب دیگری بعد از این سانحه در ساختمان ترمینال فرودگاه بین‌المللی «ناریتا» ژاپن منفجر شد. تحقیقاتی که در بمب‌گذاری پرواز 182 انجام شد، حاکی از نقص‌ در فرآیند امنیتی فرودگاه کانادا بود که باعث موفقیت حملات تروریستی شد.

4. پرواز 981 خطوط هوایی ترکیه

نقص طراحی در هواپیمای Douglas DC-10 منجر به بروز سانحه در این هواپیما با 335 سرنشین و 11 خدمه در جنگل Ermenonville Forest شمال پاریس شد. این حادثه بعد از برخواستن آن از فرودگاه «اورلی» به مقصد فرودگاه هیترو لندن و در مسیر استانبول رخ داد.

10 دقیقه بعد از برخواستن هواپیما از اورلی، در سمت چپ و عقب بخش محموله دچار مشکل بسته شدن دریچه‌ها شد. آنها را می‌شد بدون استفاده از قلاب‌های قفل‌کننده به درستی قفل کرد. اما بروز مشکل در این سیستم باعث انفجار در کابین و قطع ارتباط کابل‌ها با قسمت پرواز، فرمان و دو موتور شد.

خلبان کنترل هواپیما را از دست داد و با سرعت 788 کیلومتر در ساعت در میان درختان سقوط کرد. این سانحه یکی از مرگبارترین حوادث در خاک فرانسه و دومین در اروپا لقب گرفت.

3. سقوط هواپیمای هندی

یکی از مرگبارترین سقوط‌های هواپیما در دنیا پرواز 763 سعودی و پرواز 1907 خطوط هوایی قزاقستان بر فراز شهر Charkhi Dadri در شمال هندوستان است که در 12 نوامبر 1996 رخ داد. بوئینگ 747 سعودی از دهلی به مقصد دهران عربستان حرکت کرده بود و در مسیر خود با هواپیمای ایلیوشین II-76 خطوط هوایی قزاقستان از «چیمکنت» که به مقصد فرودگاه ایندیرا هند در حرکت بود، برخورد کرد و 312 سرنشین هواپیمای اول و 37 سرنشین هواپیمای دوم جان باختند. دم هواپیمای قزاقستانی بال هواپیمای سعودی را قطع کرده و همین باعث سقوط شده بود.

2. پرواز 123 خطوط هوایی ژاپن

سانحه بوئینگ 747 در کوه Takamagahara در مرکز ژاپن یکی از بزرگ‌ترین حوادث هواپیما در تاریخ بود. بال‌های هواپیما با برخورد به کناره کوه باعث بر هم خوردن کنترل هواپیما شد و به  سمت زمین سقوط کرد و انفجاری در قسمت عقب هواپیما رخ داد که هفت سال پیش از آن به دلیل نقص فنی تعمیر شده بود. در این سانحه 520 سرنشین جان خود را از دست دادند و تنها چهار نفر از آن جان سالم به در بردند که همگی زن بودند ودر میانه ردیف‌ها به سمت عقب نشسته بودند.

خلبان بعد از مشاهده بروز نقص فنی و قبل از برخورد با کوه حدود 32 دقیقه هواپیما را در آسمان نگه داشت که در تاریخ بی‌سابقه بود.

1. سانحه هوایی تنریف (از جزایر اسپانیا)

4920DB8800000578-0-image-a-5_1518427172805

این سانحه هوایی مرگبارترین سانحه در طول تاریخ به شمار می‌رود که تمام 583 سرنشین آن جان باختند. این حادثه حدود 40 سال قبل در 27 مارس 1977 در فرودگاه Tenerife North رخ داد و طی آن، دو بوئینگ 747s که یکی متعلق به خطوط هوایی KLM هلند و دیگری متعلق به خطوط هوایی جهانی Pan American بود و در مسیری مه‌آلود با هم برخورد کردند.

تصور نمی‌شد که هیچ‌کدام از این هواپیماها در فرودگاه تنریف باشند و هر دو از مسیر لاس‌پالماس در نزدیکی جزیره گرن‌کاناری منحرف شده بودند. این سانحه بعد از آن اتفاق افتاد که جدایی‌طلبان جزایر کانری در گل‌فروشی فرودگاه، بمب‌گذاری کرده بودند.

این برخورد هوایی زمانی رخ داد که هواپیمای KLM قصد داشت بدون اجازه از برج مراقبت پرواز کند در حالی که هواپیمای Pan Am هنوز در همان مسیر در حال حرکت بود و مسیر را ترک نکرده بود.

زمانی که KLM 747 از انبوه مه نمایان شد، صعود آغاز شده بود و با وجود ضعیف بودن ارتباط رادیویی و عدم اطلاع از حضور آن هواپیما، خلبان Pan Am ناگهان متوجه این هواپیما در باند  فرودگاه شد. KLM تلاش کرد که از مسیر حرکت Pan Am بگریزد اما نتوانست و با وسط بدنه هواپیما برخورد کرد. هیچ کدام از سرنشینان KLM زنده نماندند، در حالی که 61 نفر از 396 سرنشین Pan Am از این سانحه جان سالم به در بردند.

دیدگاه تان را بنویسید