با موضع گیری تند فروتن و صدرعاملی علیه فیلمنامه؛

"لاتاری" شاید وقتی دیگر؟! فروتن: این فیلم در ترویج خشونت نقش دارد

با موضع گیری منفی برخی کارشناسان سینما نسبت به موضوع فیلم "لاتاری" سرنوشت اکران عمومی این فیلم از باب ترویج الگوها و مفاهیم رفتاری در جامعه، ابعاد پیچیده ای پیدا می کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جی پلاس؛ رسول صدرعاملی و محمدرضا فروتن دو نفر از اعضای هیات داوران سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بودند که خیلی صریح نظرات شان را درباره فیلم "لاتاری" در برنامه تلویزیونی هفت دادند.

صدرعاملی در  واکنش به اینکه چرا لاتاری تقریبا در هیچ کدام از بخش های جشنواره، کاندیدا نبود، گفت: لاتاری به دلیل قصه و تِمی که داشت، همه هیات داوران را آزار داد. قصه دختر جوانی که بر اثر مشکلات اقتصادی تصمیم می گیرد به کشور خارجی برود و برای حل مشکلات خودش و پدرش فداکاری کند. وقتی به اینجا می رسیم که منجی ریشه مشکلات را خارجی می بیند در حالی که ریشه مشکلات داخلی باشد؛ این ایراد دارد. بنده وظیفه دارم به عنوان یک فیلمساز اجتماعی، ریشه مشکلات را در داخل کشور خودم جستجو کنم نه فقط خارج از کشور.  من با قهرمان پروری مشکلی ندارم. در لاتاری با یک چرخش ساده و دقت بیشتر می شد این حسی که قهرمان به ما می دهد خیلی دلی و جانانه تر بکشیم.

او در پاسخ به اینکه، اگر قصه و کارگردانی ایراد داشت، آیا نباید در بخش های دیگر مثلا "فیلمبرداری" کاندیدا شود، توضیح داد: جدا از نظر سایر اعضای هیات داوران، شخصا اگر فیلم را دوست نداشته باشم به فیلمبرداری آن رای نمی دهم. من مثل یک کودک فیلم می بینم. با فیلم خوشحال و اندوهگین می شود. فیلم اول باید در من به عنوان مخاطب تاثیر بگذارد. فیلمبرداری باید در خدمت کارگردان باشد. در غیر این صورت اگر فیلمبردار بهترین قاب بندی ها و نورپردازی های جهان را بکند، وقتی فیلم نتواند روی مخاطب موثر باشد یعنی کار او اصلا در خدمت فیلم نبوده است. نمی شود هر کسی به دنبال این باشد که فقط کار خودش بدرخشد؛ فیلمسازی این یک کار گروهی است. خوبی های یک فیلم بین همه تقسیم می شود اما بدی ها فقط متعلق به کارگردان است و کارگردان باید مسئولیت فیلمش را بپذیرد. در آن فیلم البته هادی حجازی فر بازی درخشانی داشت اما او بعد از کاندیداهای اعلامی و جواد عزتی، نفر بعدی منتخب اعضا بود.

صدرعاملی با قاطعیت هرگونه دخالت یا سفارش احتمالی مسئولان جشنواره در آرای هیات داوران درباره "لاتاری" یا هر فیلم دیگری را رد کرد و گفت:  هیچ فشاری از بیرون وجود نداشت. ما با آقای حیدریان دوبار ملاقات داشتیم که دفعه اول بیشتر خیر مقدم و تشکر از هیات داوران برای پذیرش این مسئولیت بود و مرتبه دوم هم زمانی بود که تمام آراء به طور قطعی صادر شده و تحویل دفتر جشنواره داده شده بود که آنجا هم فقط یک سوال درباره تعدد کاندیداهای یک فیلم پرسید که داوران هم پاسخ منطقی را ارایه کردند.

وی افزود: مطمئن باشید هیچ تاثیر و سفارشی نبود. دبیر جشنواره که البته انصافا دبیر خوبی بود و کارش را درست انجام داد، خودش را به در و دیوار می زد تا اتفاقی که فکر می کند درست است بیافتد اما هیات داورانی را چیده بود که کسی به حرفش گوش نمی کرد. نفوذ مسئولان در تمام جشنواره ها بیشتر در زمان انتخاب فیلم هاست نه داوری ها.

همچنین محمدرضا فروتن نیز در واکنش به سوالات فوق، گفت: توجه کلی هیات داوران به محتوای فیلم ها از جمله موضوع لاتاری باعث غفلت از توجه به فرم و عوامل دیگر نبود و مثلا هادی حجازی فر اگر چه بازی خوبی داشت اما واقعا رای لازم را نیاورد.

بنده معتقدم لاتاری فیلمی بود که در ترویج خشونت نقش دارد. من دوست دارم در فیلم ها مذاکره و تعامل ببینم و اگر مشکل و معضلی هست برایش راهکارهای سازگارانه انتخاب کنیم نه اینکه قهرمان قصه کسانی باشند که انتقام می گیرند. اگر ما الگوی رفتاری خاصی را ترویج داده و مثلا قتل و خشونت را بروز دهیم در واقع داریم دو بار قتل و خشم را به جامعه بروز می دهیم.

 

به گزارش جی پلاس؛ بنابر صحبت های این دو عضو داور جشنواره و همچنین نظر سایر اعضای هیات داوران که همگی از فیلمسازان و کارشناسان سینمایی هستند، نسبت به موضوع فیلم لاتاری که آن را مصداق "ترویج خشونت در جامعه" دانستند؛ مشخص نیست اگر دیگر اهالی صاحب نظر سینما بر آن صحه بگذارند، مسئولان معاونت سینمایی چه تصمیمی برای اکران عمومی این فیلم می گیرند؟ پیش از این ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره عنوان کرده بود تمام فیلم های راه یافته به بخش سودای سیمرغ این جشنواره، مجوز اکران خواهند گرفت اما با موضع گیری های اخیر، موضوع کمی پیچیده می شود!

دیدگاه تان را بنویسید