در گفت و گو با جی پلاس

دیدگاه یک منتقد درباره «شعله ور»، «لاتاری» و «چهارراه استانبول»

سردبیر سایت سینمایی "سی نت" دیدگاهش را درباره فیلم هایی که در سه روز نخست جشنواره فیلم فجر دیده بود، بیان کرد.

لینک کوتاه کپی شد

احمد شاهوند در حاشیه نمایش فیلم های جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت، در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر جی پلاس، اظهار کرد: تا روز سوم نمایش فیلم ها برای نمایندگان رسانه ها، تنها فیلم های «شعله ور» و «لاتاری» را پسندیده ام.

او در این باره توضیح داد: «لاتاری» در مجموع، کار بسیار خوبی بود. کارگردانی درخشان و یک فیلمنامه کلاسیک پرملاط. موضوعی که من در این فیلم با آن مشکل داشتم، دوربین روی دست بود که در اکثر نماهای فیلم کارکرد نداشت. شاید در لحظه های التهاب، دوربین روی دست کارکرد داشته باشد، چون تکان های دوربین معنی دارد، اما در لحظه های درام و احساسی، تکان دوربین هیچ توجیهی ندارد. نمی دانم مهدویان که فیلنساز کاربلدی است، چرا از این شیوه استفاده کرده است؟!

این منتقد سینما گفت: من با پایان بندی فیلم «لاتاری» هم مشکل داشتم و دلم می خواست، موضوع انتقام  در سطح شخصیت جوان فیلم باقی می ماند و بحث های امنیت ملی مطرح نمی شد. و ای کاش فیلم با «موسی» تمام نمی شد یا لااقل به این شکل تمام نمی شد. فصل انتقام موسی گل درشت است.

شاهوند همچنین درباره فیلم «شعله ور» اظهار کرد: این فیلم را خیلی دوست داشتم؛ به جزء 10 دقیقه پایانی که زاویه اول شخص به سوم شخص تغییر پیدا می کند. مخاطب با یک شخصیت ضدقهرمان و منفور همراه می شود که با او موافق نیست. حمید نعمت الله - کارگردان فیلم با هوشمندی، تصاویر و اطلاعاتی را طی همراهی با این شخصیت، به ما ارایه می کند که می توانیم قضاوت کنیم او درست عمل می کند یا خیر.

او با اشاره به اینکه «شعله ور» فیلم شخصیت محوری است و توقع داستان گویی از فیلم نداریم، ادامه داد: در فیلم، روند گسترش حسادت و عقده ای شدن این شخصیت، خیلی خوب شکل گرفته است. فیلمنامه به جزء درجا زدن در یک سوم میانی که جاهایی حتی جلو نمی رود، خیلی خوب به پایان می رسد.

وی همچنین گفت: فیلم «شعله ور» به لحاظ فنی، عالی است؛ کارگردانی، فیلمبرداری، موسیقی و تدوین این اثر، یک سر و گردن بالاتر از فیلم های جشنواره امسال است. نعمت الله به لحاظ کارگردانی، نشان می دهد که  استاد است.

او درباره فیلم «چهارراه استانبول» نیز توضیح داد: مصطفی کیایی - کارگردان - تمام سعی اش را کرده که از ماجرای پلاسکو بهترین استفاده را ببرد و کمابیش هم موفق شده است. ما از کیایی فیلمنامه های خوبی دیده بودیم، اما فیلمنامه «چهارراه استانبول» خوب نیست و درست از لحظه ریزش ساختمان به بعد، چیزی برای ارایه ندارد.

شاهوند در پایان به جی پلاس گفت: پایان بندی «چهارراه استانبول» را خیلی دوست دارم به این دلیل که نام دو پهلوی فیلم به خوبی به تصویر کشیده شده است.

دیدگاه تان را بنویسید