گزارش جی پلاس از راه درستی که ملی پوشان نوجوانان والیبال رفتند

پایان تلخ یک تجربه موفق؟!

تیم نوجوانان والیبال که در غالب تیم شمس در لیگ والیبال شرکت کرده بود، در هفته پایانی سهمیه صعود به مرحله پلی آف را از دست داد. اتفاقی که اگر چه در ظاهر ناکامی به حساب می آید، اما برای شاگردان جوان محمد وکیلی درس بزرگی خواهد شد تا در کنار اندوخته های ارزشمندشان در لیگ، در آینده از آن استفاده کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ هفته پایانی مرحله مقدماتی لیگ والیبال در حالی به پایان رسید که تیم جوان شمس در امتیازهای پایانی جایگاه هشتمی و سهمیه پلی آفش را با باخت عجیب برابر تیم انتهای جدولی رعد پدافند از دست داد و از صعود به مرحله باز ماند.

در هفته پایانی دور برگشت لیگ برتر والیبال، شاگردان محمد وکیلی که با یک برد بیشتر نسبت به نماینده گنبد در رده هشتم قرار داشت، به مصاف تیم انتهای جدولی رعد پدافند رفت. تیمی که با اختلاف زیاد، تیم آخر لیگ شد و البته هفته ها بود این عنوان را برای خودش قطعی کرده بود. به این ترتیب روی کاغذ شمس که در این بازی میزبان هم بود، شانس اصلی صعود به حساب می آمد و خیلی ها این تیم را هشتمین صعودکننده به پلی آف می دانستند.

تیم شمس از ترکیب تیم نوجوانان ایران تشکیل شده که چند ماه پیش قهرمان جهان شدند. طبق تصمیم فدراسیون و مسئولان این تیم قرار شد تا آن ها در لیگ برتر، با حمایت اسپانسر در کنار یکدیگر بازی کنند تا برای دوره جوانان آماده شوند. کار خوبی که پیش از این هم در این رده انجام شده بود و با موفقیت هم مواجه شد.

به این ترتیب محمد وکیلی به غیر از دو ستاره تیم نوجوانان یعنی" یلی" و "اسفندیار" که با پیکان و کاله قرارداد داشتند، باقی را با خودش به شمس برد و هدایت آن ها را هم در اختیار گرفت. نتایج این تیم هم نسبت به بسیاری تیم های پرمهره و با امکانات تر بهتر بود و تا امتیازهای پایانی آخرین دیدارشان هم جزء صعود کننده ها به پلی آف بودند. با این حال تمام رشته های وکیلی و شاگردان جوانش به یکباره پنبه شد.

نوجوانان شمس در روزی که خودشان هم مثل کارشناسان صعودشان را قطعی می دانستند، طبق طبیعت سابق، کم تجربگی کردند. آسان گرفتن حریف و دست کم گرفتن تیم کاشانی سخت ترین جریمه را برای این تیم جوان در پی داشت. آن ها دو ست اول را خیلی ساده به حریف واگذار کردند. اینجا بود که محمد وکیلی توانست به زحمت تمام تیمش را به بازی برگرداند و دو ست بعدی با حساسیت و نزدیکی تمام به شمس رسید. با این شمسی ها که در لیگ امسال نشان داده بودند ست های پنجم را حتی برابر تیم های پرستاره و با تجربه به راحتی می برند، بازی را در ست پنجم به رعد پدافند واگذار کردند تا سهمیه صعود به پلی آف را از دست بدهند.

تیم شمس که البته در عین جوانی، کیفیت بسیار خوب و عنوان جهانی هم دارد، اگر چه در مرحله بعد با باخت برابر بانک سرمایه از دور رقابت ها کنار می رفت اما صعودش به پلی آف موفقیت بسیار خوبی برایش به حساب می آمد. با همه این احوال از همان ابتدا هدف از تشکیل این تیم و ورودش به لیگ برتر، نتیجه گیری نبود. اصلا هیچ برنامه ای در رده های پایه نباید بر پایه نتیجه گیری باشد و این یک اصل حرفه ای در تمام رشته های ورزشی است. هدف و نقشه راه محمد وکیلی هم همواره همین بوده؛ همیشه هدف اصلی تیمش را یادگیری و کسب اندوخته برای آینده عنوان کرده و می کند.

نوجوانان شمس حالا پس از 22 بازی در لیگ برتر، هشت پیروزی کسب کرده و البته چهارده باخت. باخت هایی که اگر بخواهیم با عینک آینده و در نظر گرفتن هدف تشکیل این تیم به آن نگاه کنیم، ارزشش بیش از بردهاست. مخصوصا این آخری که شاید تا آخر عمر از یاد هیچ کدام از ستاره های جوان این تیم نرود. این که در اوج قدرت و صلابت هم اگر حریف ضعیفت را دست کم بگیری، از او ضعیف تر خواهی شد!

نرسیدن به پلی آف، جریمه سنگینی برای بازیکنان جوان شمس خواهد بود که قطعا نیاز است محمد وکیلی به سرعت تیمش را جمع کند و مثل همیشه هدف اصلی را به آن ها گوشزد کند. هدفی که می گوید صرف حضور این تیم در لیگ برتر و 22 مسابقه سطح بالا و چالش برانگیز برای این تیم، فارغ از هر نتیجه، برد – برد است و باختی در کار نیست.

هدف اصلی ساختن نسلی است که در آینده باید جای امسال معروف و موسوی را بگیرد. هدف از تشکیل این تیم هم همین بوده. پر کردن یکی از خلاء های کار پایه و پر کردن فضای خالی بین رده های سنی و صد البته امکان بازی کردن بازیکنان جوان و نوجوان در لیگ برتر. بازیکنانی که در گذشته تنها تعداد اندکی از آن ها جذب تیم های لیگ برتری می شدند و باقی به لیگ دسته اول می رفتند. در نهایت هم جایگاه ثابت همگی شان نیمکت ذخیره ها بود و عملا به غیر از تمرین در کنار بزرگترها، اندوخته ای از لیگ به حسابشان افزوده نمی شد.

به گزارش جی پلاس؛ جدا از هر نتیجه ظاهری کسب شده، امید است این برنامه ادامه داشته باشد و ناکامی های موقت و نتایج حاصل از لیگ، پایان تلخی بر یک سیاست سازنده نباشد. ضمن اینکه شاید بهتر باشد سایر رشته های مطرح در حوزه ورزش قهرمانی هم تیم های مختلف که عمدتا دولتی هستند و از محل بیت المال ارتزاق می کنند با بهره گیری از این تاکتیک، سرمایه گذاری برای پرورش نسل آینده ورزش حرفه ای کشور را به نتیجه گیری های نه چندان ارزشمند کنونی ترجیح دهند.

پس صرف حضور شمس در لیگ برتر به تنهایی اتفاق خوب و بزرگی بود به عبارتی تجربه موفق. تجربه ای که برای بار دوم پس از تشکیل تیم ارتعاشات انجام شد و باید در آینده هم ادامه داشته باشد.

دیدگاه تان را بنویسید