۳۹ سال گذشت؛

ناآرامی ها در تبریز ادامه دارد/ مردم از خانه های خود خارج نشوند

گزارش های رسیده تا ساعت 10 صبح امروز بیست و پنجم بهمن ماه حاکی از آن است که تیراندازی به سمت مردم از سوی عناصر ضد انقلاب ادامه دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: با اینکه همه مراکز امنیتی و انتظامی شهر به دست مردم افتاده بود، اما با شروع فعالیتهای مسلحانه ضد انقلاب که عمدتا شامل ساواکی ها و نیروهای شهربانی و نظامی وفادار به حکومت سلطنتی می شدند تبریز در روزهای پایانی بهمن ماه در ناآرامی به سر برد. گشوده شدن در زندان شهربانی تبریز به روی زندانیان عادی و فرار 813 مرد و 70 زن به نگرانی های مردم شهر دامن زد. «گفته شد آزاد کردن زندانیان عادی تبریز که بیشترشان قاتل و به حبس های طویل المدت محکوم بودند یک توطئه بوده که از طرف زندانیان و نگهبانان صورت گرفته است. شایع بود زندانیان با دسیسه های قبلی ابتدا در داخل زندان حریق ساختگی ایجاد کردند و سپس ماموران برای جلوگیری از تلفات درهای بزرگ بندها را باز کردند و در نتیجه زندانیان به خارج از زندان سرازیر شدند.»

اوج درگیریهای خیابانی بیست و چهارم بهمن بود. از اوایل شب شهر شاهد صحنه های زد و خورد مسلحانه بود. خبرنگار روزنامه اطلاعات مشاهدات خود را چنین نوشت: «عناصر ضد انقلاب و ساواکی ها که در نقاط مختلف شهر موضع گرفته اند با تیراندازی های گسترده عده زیادی را به خاک و خون کشانده اند. تیراندازی و هجوم به مردم تبریز تا این لحظه (10 صبح 57/11/25) به شدت ادامه دارد. نیروهای انقلابی مرکب از سربازان پادگان تبریز، نیروی هوایی مجاهدین انقلاب و نیز چریک های فدایی خلق به مقابله با ضد انقلاب پرداخته اند و تا این ساعت شمار قابل توجهی از طرفین در جریان درگیری کشته و مجروح شده اند. از میزان دقیق تلفات و مجروحان گزارش صحیحی در دست نیست. عناصر ضد انقلاب به رهبری ماموران ساواک دیشب در کوی بزرگمهر، کوی صفا، خیابان شهید غلامی، ثریا، بهار، کوی شهریار، کوچه سیلو، خیابان سه پیکر، چهارراه منصور، خیابان حافظ، کوچه باغ، خانه های سازمانی در قرا ملک، خیابان طالقانی، کمربندی، کوچه حسینی، مدرسه بدر، پشت مدرسه ابن سینا موضع گرفته و به سوی مردم تیراندازی می کردند که مرتبا با پیام های ستاد عملیاتی، نیروهای انقلابی به کمک مردم می شتافتند.

از سوی دیگر رادیو تلویزیون آذربایجان با عنوای صدای انقلاب، مردم را لحظه به لحظه در مسیر تیراندازی های ضد انقلابیون قرار می دهد.

عصر دیروز در جریان تیراندازی ساواکی ها از خانه های سازمانی شهربانی در انتهای خیابان صائب تبریز، یک افسر و یک سرباز شهید شدند و پس از آن ساواکی ها گریختند. مقررات حکومت نظامی ساعت 9/30 دقیقه دیشب در حالی که این مقررات با توجه به پیوستن ارتش به مردم ملغی شده، آیت الله قاضی طباطبایی طی پیامی با توجه به وضع فوق العاده تبریز از مردم عادی خواست برای برقراری نظم و دادن امکان به نیروهای انقلابی جهت سرکوبی نیروهای ضد انقلاب همچنان مقررات منع رفت و آمد را از ساعت 10 شب تا 6 بامداد روز بعد مراعات کنند.

سحرگاه امروز (57/11/25) ستاد عملیاتی تبریز طی پیامی از مردم خواست که از خانه های خود خارج نشوند و به حیاط و پشت بام ها نیز نروند. حجت الاسلام واعظی رئیس ستاد کمیته بولوار منجم پیش از ظهر امروز در یک تماس تلفنی گفت: عوامل ضد انقلاب معلوم نیست از کدام محل و از سوی چه گروهی به طور کامل تغذیه می شوند و به اقدامات خود ادامه می دهند. در حال حاضر تیراندازی افراد ضد انقلاب به طور کلی سرکوب نشده اما آرامش نسبی به شهر بازگشته است. حجت الاسلام واعظی افزود: صبح امروز 15 نفر از افراد مشکوک که دارای سلاح بودند دستگیر و زندانی شدند.

صبح امروز اطلاع رسید که عده ای از نیروهای ضد انقلاب که در رأس آنها ماموران ساواک تبریز قرار دارند. بیمارستان های خمینی، دانشگاه تبریز، شیر و خورشید سرخ و خانه های سازمانی ماشین سازی در قراملک را در محاصره گرفته اند و تیراندازی شدیداً ادامه دارد.

به درخواست آیت الله قاضی طباطبایی و موافقت فرمانده پادگان تبریز از دیشب چندین تانک در نقاط مختلف شهر تبریز مستقر شده است. یکی از ماموران ساواک که در یکی از کوچه های خیابان بهار اقدام به مقاومت در مقابل نیروهای انقلابی کرده بود دیشب کشته شد. فرمانده پادگان عجب شیر نیز حوالی نیمه شب طی پیامی به ستاد عملیاتی تبریز اطلاع داد که در صورت نیاز آماده است 2 هزار سرباز مسلح با مهمات کافی به تبریز گسیل دارد. سحرگاه امروز یک هواپیمای جنگنده شکاری اف -5 نیز برای کمک به نیروهای انقلابی به وسیله نیروهای انقلابی در خیابان بهار دستگیر و به منزل آیت الله حکم آبادی برده شدند. این چهار نفر ماموران ساواک بودند. آخرین گزارش رسیده حاکی است که نیروهای انقلابی در ساعت 10 صبح امروز در نقاط مختلف شهر تبریز مستقر و بر اوضاع مسلط شده اند. هم اکنون در این ساعت سربازان اسلامی پادگان تبریز و نیروی هوایی با کمک و همراهی جوانان انقلابی و سازمان مجاهدین خلق و چریک های فدایی خلق مرتبا در جهت سرکوب کردن بقیه متجاوزین تلاش می کند.

 

 

برشی از کتاب تبریز در انقلاب.

دیدگاه تان را بنویسید