گزارش جی پلاس از ترکمانچای دیگری در قرارداد فوتبالی ها!

آرزوی تیم ملی، پایان همکاری با سامانه هواداری "9090"؟/ مسئول حقوقی فدراسیون: فسخ برخی قراردادها خسارات بیشتری دارد

تیم ملی فوتبال ایران برای حضور قدرتمند در جام جهانی نیازمند منابع مالی زیادی است تا بتواند تدارکات خوبی داشته باشد اما قرارداد چهارسال پیش فدراسیون با یک اسپانسر، ظاهرا چیزی شبیه قرداد ترکمانچای است و هنوز دامن تیم ملی را گرفته است!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی فوتبال برای حضور هر چه بهتر در جام جهانی 2018 روسیه نیازمند منابع مالی بسیاری است که فدراسیون فوتبال با توجه به کمی بودجه و مشکلات اقتصادی در ایران، دست به دامن اسپانسرها شده تا از این طریق بخشی از هزینه های خود را تامین کند اما موضوع به این راحتی ها هم نیست.

تیم ملی در ماه های اخیر سعی کرده قراردادهای اسپانسری خوبی را منعقد کند که کفه ترازو به سمت ایران باشد و منفعت بیشتری نصیب ملی پوشان ایرانی شود اما کمیته اقتصادی فدراسیون به خاطر برخی از قراردادهایی که در گذشته منعقد شده، در تنگنا قرار دارد و عملا به خواسته های خود نرسیده است.

** آدیداس به هدفش نرسید

مهم ترین قرارداد ماه های اخیر، قرارداد خرید لباس میان شرکت آدیداس و فدراسیون ایران بود که بر این اساس تیم ملی به مدت یک سال از البسه تولیدی این شرکت بهره مند می شود.

قرارداد خرید لباس، برخلاف تصورات عامه مردم و اهالی فوتبال بود چرا که تیم ملی در سال های گذشته به هر طریقی که بود توانست منابعی را از طریق تبلیغ اسپانسر شرکت های خارجی به دست بیاورد اما در این دوره از این حیث دچار مشکلاتی شد.

شرکت آدیداس به خاطر محدودیت های وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر  لزوم ایجاد تولیدی در ایران و فروش درصدی از تولیدات به کشورهای خارجی، نتوانست به خواسته خود برسد و خواستار گرفتن مجوز تبلیغات تیم ملی شد اما از این بخش هم به خواسته خود نرسید چرا که چند سال قبل تمام تبلیغات تیم ملی به یک سامانه موبایلی فروخته شده بود.

** برگی دیگر از ترکمنچای این بار در قرارداد با فناپ!

قصه از این قرار است که پیش از حضور تیم ملی ایران در جام ملت های آسیا، علی کفاشیان و گروه اقتصادی او قراردادی را با شرکت فناپ (وابسته به بانک پاسارگاد) منعقد می کنند که اعتبار آن تا پایان جام ملت های 2019 امارات است.

صفی الله فغان پور - مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال در گفت و گو با جی پلاس؛ درباره این قرار داد اظهار می کند: این قراداد چیزی کمتر از قرارداد معروف ترکمن چای ندارد که مربوط به این دوره نیست. این قرارداد کاملا یک جانبه و به نفع شرکت فناپ است. حتی در نامه کتبی گفتم که این قرارداد مانند قرارداد ترکمانچای است. قراردادها طوری است که خودزنی می‌کنیم. از قِبل این قراردادهای یک جانبه چیزی نصیب ما نمی‌شود و آقایان با این قراردادها کار خود را می‌کنند. در قرارداد  با فناپ ما متعهد به 18 آیتم شدیم و در عوض فناب به یک آیتم تعهد دارد!

سامانه هواداری 9090 بر اساس این قرارداد، از حمایت های مردمی، فدراسیون فوتبال را به سود می رساند و از طرفی بخش هنگفتی از مبالغ را هم برای خودش بر می دارد.

مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال: گاهی فسخ قراردادها ضرر بیشتری برای ما دارد

فغان پور درباره اینکه چطور می توان این قرارداد را سر و سامان داد می گوید: این نوید را می‌دهم که قراردادهای بعدی منافع فدراسیون، تیم ملی و فوتبال بیش‌تر از اشخاص و شرکت‌های خصوصی لحاظ می‌شود. با حمایت تاج و اعتماد و اعتباری که به امور حقوقی دادند، به این سمت می‌رویم که چیزهایی که اجرا می‌شود، به نفع مجموعه باشد. این قراردادها هم مربوط به دوره جدید نیست. گاها می بینیم اگر قراردادی را فسخ کنیم باید خسارت بیش‌تری بدهیم. قراردادها طوری است که ممکن است خسارت‌هایی به ما تحمیل شود. مجبوریم که لنگان لنگان پیش ببریم.

او درباره مذاکره با مدیران شرکت فناپ برای افزایش درآمد تیم ملی و فدراسیون فوتبال، به جی پلاس گفت: در دو، سه هفته گذشته چند نامه به فناپ و مسئولان فدراسیون نوشتم و این موضوع در دست بررسی است که بخشی از قرارداد فناپ را بگیریم و در سال جام جهانی درآمد بیش‌تری کسب کنیم. با توجه به بازی‌های تدارکاتی که در پیش‌رو داریم، باید محکم‌تر برخورد کنیم چرا که نیاز به بودجه بیش‌تری داریم و بودجه بیش‌تر در گرو این است که این اسپانسر  کمی مدارا کند و بیشتر به فکر تیم ملی کشور باشد تا بتوانیم با همین قراردادها درآمد بیش‌تری کسب کنیم.

مسوول امور حقوقی فدراسیون فوتبال تاکید کرد: از وقتی به فدراسیون فوتبال آمدیم، تلاش کردیم قرارداد بلندمدت و یک جانبه و یک طرفه وجود نداشته باشد. درباره قرارداد فوق هم زمان زیادی است که در حال مذاکره هستیم.

همچنین چندی پیش امیر عابدینی در گفت و گو با جی پلاس از تلاش نافرجام فدراسیون برای عقد قرارداد دیگری به منظور افزایش درآمدهایش خبر داده و عنوان کرده بود: کفاشیان و تاج در گذشته یک قرارداد ترکمنچای امضاء کرده اند! آن قرارداد هنوز حاکم است و تا 2019 هیچ احدی نمی‌تواند آن را فسخ کند. در قرارداد قید شده که طرف مقابل (سامانه هواداری 9090) به صورت تمام و کمال اسپانسر است. آنها فدراسیون را به 18 آیتم متعهد کردند و در مقابل، آن شرکت تنها به یک آیتم متعهد شده است.

دیدگاه تان را بنویسید