گزارش جی پلاس؛

چرا برخی انسان‌ها خلاق‌تر از بقیه هستند؟

خلاقیت به توانایی خلق ایده‌های جدید و مفید اتلاق می‌شود. این ویژگی هم مانند هوش است که نه تنها افراد باهوشی چون پیکاسو و استیو جابز از آن بهره‌مند هستند، بلکه هر فردی ظرفیتی از آن را دارد. محققان با تهیه نقشه‌ای از شبکه خلاق مغز نشان داده‌اند که برخی افراد خلاق‌تر از بقیه هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سبک زندگی جی‌پلاس؛ تنها توانایی افراد نیست که از طریق آن تصویری را می‌کشند یا محصولی را طراحی می‌کنند. همه ما نیاز داریم در زندگی روزمره خلاقانه فکر کنیم. به وظایفی که خلاقانه آنها را انجام می‌دهیم خلاقیت C می‌گوییم که شامل ساخت وب‌سایت، ساخت یک هدیه تولد و تعریف کردن یک لطیفه خنده‌دار است و از سوی دیگر، خلاقیت C کارهایی را چون نوشتن سخنرانی، شعر گفتن یا طراحی یک آزمایش علمی را در برمی‌گیرد.

محققان روان‌ شناسی و علم عصب‌شناسی به دنبال آن هستند که فرآیندهای تفکر و نقاطی از مغز را که با خلاقیت درگیر هستند، مشخص کنند و دریابند که چرا برخی افراد خلاق‌تر از سایرین هستند. شواهد اخیر نشان می‌دهد که خلاقیت شامل تعامل پیچیده‌ای بین تفکر خود به خودی و کنترل شده است.

دانشمندان در مطالعات اخیر بررسی کرده‌اند که آیا توانایی تفکر خلاق یک فرد را می‌توان در ارتباط بین سه شبکه مغزی تفسیر کرد؟ آنها در این تحقیقات، 163 شرکت‌کننده را در تست «تفکر واگرا» بررسی کردند. آنها در این آزمایش از افراد شرکت‌ کننده خواستند تا به روش‌های استفاده جدید و غیرمعمول از اشیاء فکر کنند.

محققان بعد از اتمام آزمایش، از مغز افراد اسکن MRI گرفتند که جریان خون بخش‌های مختلف مغز را بررسی می‌کند. آنها در این فرآیند، توانایی افراد را در تفکر متفاوت نسبت به استفاده از اشیاء مطالعه کردند؛ به عنوان مثال، به شرکت‌کنندگان اشیاء مختلفی را مانند جلد آدامس یا جوراب روی نمایشگر نشان دادند و از آنها خواستند راه‌های خلاقانه‌ای برای استفاده از آنها بیان کنند.

برخی ایده‌ها خلاقانه‌تر از بقیه بودند به عنوان مثال، برخی جوراب را برای گرم کردن پا عنوان کردند و برخی آن را به عنوان سیستمی مانند تصفیه آب اشاره کردند که می‌تواند شن و ماسه‌های آب را بگیرد.

دانشمندان دریافتند افرادی که در این کار عملکرد بهتری داشتند، سرگرمی‌های خلاقانه‌ای انجام می‌دهند و توانایی آنها در تفکر خلاق قوی‌تر است. آنها سپس خلاقیت عملکردی را بین نقاط مختلف مغز اندازه‌گیری کردند که دریابند خلاقیت در یک نقطه چقدر با خلاقیت در نقطه دیگر مرتبط است.

در این آزمایش، استفاده معمولی از اشیاء نمره پایینی داشت در حالی که استفاده غیرمعمول نمره بالاتری را دریافت می‌کرد. محققان سپس نمره خلاقیت هر فرد را با تمام ارتباطات مغزی احتمالی مرتبط کردند و ارتباط‌هایی را که طبق ارزیابی‌ها با نمرات خلاقیت مرتبط نبود، حذف کردند. ارتباطات باقی‌مانده شبکه خلاقیت بالا را ایجاد کرد که مجموعه‌ای از اتصالات مرتبط با ایجاد ایده‌های اصلی بودند.  

به گزارش جی پلاس؛ پژوهشگران قدرت ارتباطات فرد را در این شبکه اندازه‌گیری کردند و سپس از مدل‌سازی پیش‌بینی شده استفاده کردند تا نمره خلاقیت هر فرد را تخمین بزنند. این مدل‌ها ارتباط مهمی را بین نمره‌های خلاقیت پیش‌بینی شده و مشاهده شده نشان دادند. به عبارت دیگر، آنها اعلام کردند که میزان خلاقیت ایده‌های هر فرد به قدرت ارتباطات او در این شبکه بستگی دارد.

دیدگاه تان را بنویسید