گزارش جی پلاس از وضعیت نا به سامان تیم های ملی پایه؛

پشتوانه سازی فوتبال ملی همچنان معطل بی پولی!

در حالی که فدراسیون فوتبال به اداره چندین تیم در رشته های فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی می بالد، چندین تیم در رده های پایه وضعیت نا به سامانی دارند و مشکلات اقتصادی مهم ترین توجیه فدراسیون فوتبال است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ فدراسیون فوتبال ایران در سال اخیر در گیر و دار آماده سازی هر چه بهتر تیم ملی بزرگسالان بوده و اکثر هزینه های خود را برای این تیم انجام داده است تا کی روش و شاگردانش نتایج بسیار خوبی را در جام جهانی 2018 به دست بیاورند.

با این وجود، تیم‌های ملی در رده‌های سنی و رشته‌های مختلف نتایج درخشانی را کسب کردند. تیم ملی فوتسال در رده سنی امید و بزرگسالان، فوتبال ساحلی در رده سنی بزرگسالان، فوتبال در رده سنی جوانان و نوجوانان صاحب عناوین خوبی در یکی، دو سال اخیر شدند اما کم و کاستی‌های زیادی در راه آماده سازی این تیم‌ها وجود داشت.

درخشش این چند تیم در کنار عملکرد خوب شاگردان کی‌روش موجب تمجید فیفا از فدراسیون فوتبال ایران شد و لقب پنج ستاره به فدراسیون تحت نظر مهدی تاج رسید تا این موضوع مایه مباهات مدیران فوتبالی شود.

با این وجود هر چقدر وضعیت تیم ملی بزرگسالان خوب و رو به راه است، سایر تیم‌های ملی که قبلا خوش درخشیده بودند، الان وضعیت خوبی ندارند و برخی از تیم‌ها مربی خود را هم نمی‌شناسد چه برسد که اردویی را برگزار کرده باشند.

از سوی دیگر، در این وضعیت که تیم ملی امید، جوانان و نونهالان سرمربی ندارند، طرح جامع فوتبال پایه که مورد تدوین کی روش قرار گرفته بود با وقفه همراه شده و عملا فقط تیم ملی نوجوانان جسته و گریخته به کار خود ادامه می‌دهد.

در بخش بانوان نیز، وضعیت مطلوب نیست اما بهتر از مردان است. در این بخش، با وجود فعالیت مداوم در بخش پایه، تیم ملی بزرگسالان مدت‌ها بدون سرمربی بود و در بازی‌های قهرمانی آسیا به مدت یک ماه کنار هم تمرین کردند اما بعد از حذف از دور گروهی، مجددا تمرینات تعطیل و مربی تیم به خانه خودش رفت.

در رشته های فوتسال و فوتبال ساحلی اوضاع فعلا خوب و قابل قبول است و تیم‌های امید هر دو رشته راه اندازی شدند و برای رده بزرگسالان آینده نگری شده است.

تیم ملی امید پسران

ناکام ترین تیم تمام دوران فدراسیون فوتبال، امیدهای فوتبال هستند که حدود نیم قرن از آخرین صعود این تیم به المپیک می‌گذرد. با وجود اینکه یک نسل خوب پشتوانه این تیم است، از تیر ماه سال جاری که این تیم نتوانست به دور نهایی قهرمانی آسیا صعود کند، مربی بالای سر این تیم نیست و طبیعتا تمرینی هم برگزار نشده است.

این در حالی است که کشورهای دیگر به صورت مرتب بازی های تدارکاتی خود را برگزار کردند و اکنون درگیر مسابقات قهرمانی آسیا هستند تا دو سال بعد با تجربه کافی برای انتخابی المپیک تلاش کنند.

تیم ملی جوانان پسران

بعد از 6 سال ناکامی در این رده سنی، شاگردان امیر حسین پیروانی در سال 2016 در آسیا سوم شدند، به جام جهانی رفتند و در آن مسابقات هم برای اولین بار موفق به کسب پیروزی شدند. نسل بعدی این تیم را فرهاد پور غلامی با تلفیقی از بازیکنان جدید و بازیکنان تیم ملی نوجوانان تشکیل داد که در مرحله مقدماتی ناکام بودند و به راحتی از رسیدن به دور نهایی بازماندند و همه چیز از هم متلاشی شد و اکنون ن مربی و نه بازیکنی وجود ندارد.

تیم ملی نونهالان پسران

این رده سنی نقش مهمی در آینده فوتبال هر کشوری دارد و به نوعی می‌توان استراتژیک ترین رده سنی دانست. با این حال فدراسیون برنامه ای برای این رده سنی ندارد و مدت ها آخرین تمرین این تیم می‌گذرد.

تیم ملی فوتبال بانوان

این تیم بعد از حدود یک سال رنگ مربی را به خود دید و مریم آزمون که قبلا هم سکان دار هدایت این تیم بود، کار خود را شروع کرد و باید دید می‌تواند این تیم را از یک تیم ضعیف در آسیا به تیم خوب و قابل احترام تبدیل کند.

تیم ملی فوتبال نوجوانان پسران

عباس چمنیان و شاگردانش در جام جهانی زیر 17 سال عملکرد درخشانی داشتند و برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران تا مرحله یک چهارم نهایی یک تورنمنت معتبر صعود کردند.

چمنیان که در سمت خود ابقا شده، از وضعیت ناراضی است و می‌گوید تیمش هنوز یک بازی تدارکاتی با کشورهای خارجی نداشته و با وجود افزایش انتظارات، نمی‌تواند موجب ارتقای سطح این تیم شود.

وقتی هزینه ها برای یک تیم می شود

در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال اعلام شد که مبلغی در حدود 40 میلیارد تومان برای صعود تیم ملی ایران به جام جهانی هزینه شده و برای حضور این تیم در مسابقات باید 22 میلیارد تومان دیگر هزینه شود.

این در حالی است که سایر تیم های ملی ایران با مبالغی بسیار کمی آماده حضور در مسابقات می شوند اما فدراسیون فوتبال مسائل اقتصادی را مانع تشکیل تیم عنوان کرده و نداشتن مسابقه در ماه های آینده از ضرروت انتخاب مربی و تشکیل اردوی این قبیل تیم ها کاسته است.

به گزارش جی پلاس؛ اگرچه با رویکردی منصفانه نمی توان از اولویت بی چون و چرای برنامه آماده سازی تیم ملی بزرگسالان برای حضور در جام جهانی 2018 روسیه گذشت و اینکه کانال های درآمدی فدراسیون هم در این مقطع با چالش هایی روبروست اما در عین حال  نباید فراموش کرد که در کشورهای توسعه یافته و صاحب سبک هم ناکامی جزئی از فوتبال است و اگر تیمی هم در تورنمنتی شکست بخورد، متلاشی نمی شود؛ بلکه بهتر از گذشته آماده مسابقات پیش رو می شود تا نتایج خوبی را کسب کند اما این روند در فوتبال ایران متاسفانه فعلا برعکس است.

دیدگاه تان را بنویسید